کشف مومیایی زنبور ۳ هزار ساله در پرتغال

باستان شناسان در کاوش های اخیر خود در منطقه جنوب غربی پرتغال، موفق به شناسایی  فسیل بی‌ سابقه ای شده اند. در این یافته جدید، باستان شناسان یک زنبور مومیایی شده را شناسایی کرده اند که کلیه بافت ها و اندام وی به طور کامل حفظ شده است.

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان دانشگاه سویل موفق به کشف یک زنبور مومیایی شده شدند که دارای اهمیت بسیار زیادی است، زیرا این حشرات باستانی مومیایی شده ممکن است بینش های ارزشمندی را در مبارزه با تغییرات آب و هوایی امروز ارائه دهند.

پژوهشگران با بررسی این نمونه ارزشمند دریافتند:زنبور کشف شده فوق‌العاده سالم بوده و به خوبی حفظ شده و برخی از آن ها هنوز در پیله ‌های خود هستند. در گزارش منتشر شده در این رابطه عنوان شده است: برخی از این حشرات آماده ترک لانه بوده و در شرایط حفاظتی استثنایی باقی مانده اند.

آن ها حتی بقایای غذا را در پیله زنبورها پیدا کردند و به نظر می رسد این خوراکی های چند هزار ساله گرده Brassicaceae باشد که احتمالا زمانی از گونه های گیاهی رایج  در این منطقه جمع آوری شده است. به گزارش سیناپرس، این موضوع نشان می دهد،زنبورهای باستانی نیز یک گونه خاص گیاهان را ترجیح می دادند.

نویسندگان مطالعه توضیح می دهند: یافتن این گونه از زنبورهای باستانی در چنین حالتی به خوبی حفظ شده  باشد، بسیار نادر است. با توجه به اینکه اسکلت این حشرات معمولاً به سرعت تجزیه می شود، این سطح باورنکردنی حفاظت به  پژوهشگران این امکان را داده است که با موفقیت نوع زنبور، جنسیت آن ها و حتی میزان گرده های باقی مانده از مادرانشان را در هنگام ایجاد پیله شناسایی کنند.

باید توجه داشت که وجود زنبورها برای اکوسیستم سیاره ما بسیار مهم هستند. به طور خاص، آن ها به عنوان یک گروه کلیدی از حشرات گرده افشان با بیش از ۲۰ هزار گونه مجزا عمل می کنند. تقریباً سه چهارم از همه گونه‌ های زنبورهای وحشی در خاک لانه می ‌سازند و بیشتر چرخه زندگی خود را در زیر زمین می ‌گذرانند.

Untitled 64

به گزارش سیناپرس، در حالی که باستان شناسان هنوز نمی توانند به طور قطعی بگویند که چه چیزی باعث مرگ زنبورها شده است، آن ها گمان می کنند کمبود اکسیژن ناشی از سیل ناگهانی و همچنین کاهش دمای شبانه ممکن است از عوامل کلیدی مرگ این زنبورها باشد. اعتقاد بر این است که سواحل جنوب غربی پرتغال با دوره های کمی سردتر با بارندگی بیشتر در طول زمستان در بازه نئوگلاسیال سروکار داشته است که شرایط آب و هوایی مطلوبی را برای تشکیل چنین فسیل هایی ایجاد می کند.

در خاتمه گفتنی است کشف و تفسیر دلایل اکولوژیکی حضور این جمعیت زنبورها و علت مرگ و مومیایی شدن آنها در ۳۰۰۰ سال پیش، ممکن است به ما در درک و ایجاد استراتژی ‌هایی برای تاب ‌آوری در برابر تغییرات آب و هوایی، مانند مقایسه عدم تعادل اکولوژیکی ناشی از آن کمک کند.

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Paleobiology منتشر شده است.

مترجم: ندا جوادهراتی

نوشته کشف مومیایی زنبور ۳ هزار ساله در پرتغال اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.