کشف قدیمی‌ترین هرم جهان کیلومترها دورتر از مصر!

احتمالا با مطرح شدن بحث قدیمی‌ترین هرم جهان بلافاصله به مصر و اهرام معروفش می‌اندیشید. اما قدیمی‌ترین هرم ساخته دست بشر کیلومترها دورتر از مصر قرار دارد!

شاید از شنیدن اینکه قدیمی‌ترین هرم ساخته دست بشر روی آتشفشانی در اندونزی ساخته شده شگفت‌زده شوید، اما واقعیت این است که باید در فرضیات پیشین باستان‌شناسی مبنی بر اینکه مردمان مصر و آمریکای جنوبی اولین تمدن‌های سازنده اهرام بودند، بازنگری کرد!

بنابر یافته‌های جدید، نخستین بنای هرمی ساخته بشر حدود ۲۵ هزار سال پیش در اندونزی ساخته شده است. این مکان با نام گونونگ پادانگ شناخته می‌شود و تا امروز تصور بر این بود که یک تپه طبیعی است. کاوش‌های میدانی باستان‌شناسان اما حقیقت ساختار این بنای تاریخی را آشکار کرد.


ادامه مطلب در ادامه

بیشتر بخوانید:


کشف قدیمی‌ترین هرم جهان در اندونزی

هرم گونونگ پادانگ در منطقه سیانجور در استان جاوه غربی اندونزی واقع شده است و بر فراز یک تپه با منظره‌ای چشم‌نواز جای دارد. در سال ۲۰۱۸ باستان‌شناسان برای اولین بار این فرضیه را طرح کردند که کل تپه شاید یک سازه مصنوعی باشد. گونوگ پادانگ در زبان بومی منطقه به معنای کوه روشنگری است.

اولین بار در سال ۲۰۱۱ بود که یک گروه محققان چندرشته‌ای به طرح این ایده پرداختند که تپه مورد بحث احتمالا یک سازه مصنوعی است. آن‌ها حدود سه سال به کاوش و بررسی در این سایت پرداختند،‌ اما در آن زمان شواهد کافی برای اقناع جامعه علمی دنیا عرضه نشد.

کشف قدیمی‌ترین هرم جهان کیلومترها دورتر از مصر!

کشف قدیمی‌ترین هرم جهان کیلومترها دورتر از مصر!

حالا اما محققان با انتشار یک گزارش مفصل، دقیق و پرجزئیات، شواهد بسیاری در دفاع از این نظریه ارائه داده‌اند که گونوگ پادانگ، قدیمی‌ترین سازه هرمی شکل دنیا است. به گزارش آی‌اف‌ال‌ساینس در این گزارش تحقیقی می‌خوانیم:

«تاریخ‌گذاری رادیوکربن خاک‌ آلی برداشت‌شده از سازه‌ها، مراحل ساخت‌و‌ساز متعدد با قدمت هزاران سال پیش‌از میلاد را آشکار کرد. قدمت فاز اولیه‌ی سازه به دوران پارینه‌سنگی می‌رسد. این پژوهش با قاطعیت اثبات می‌کند که گونونگ پادانگ نه یک تپه‌ی طبیعی، بلکه ساختمانی هرمی‌شکل است.»

پژوهشگران با استفاده از تکنیک‌های مختلفی از جمله برش‌نگاری مقاومت الکتریکی، رادار زمین نفوذ و برش‌نگاری لرزه‌ای، جزئیاتی از بازه زمانی ساخت این هرم و ویژگی‌های داخلی آن عرضه کرده‌اند. حفاری‌های مغزه‌گیری در هفت نقطه مختلف نیز حاکی از این است که این هرم در چهار مرحله مجزا و به تدریج طی هزاران سال ساخته شده است.

ساخت این هرم ۲۰ تا ۳۰ متری ابتدا با ساخت قسمتی آغاز شده که محققان این پژوهش آن را یونیت ۴ می‌نامند. مرحله اولیه سازه، در اعماق تپه مدفون شده است و احتمالا بنیان آن از یک تپه آتشفشانی طبیعی سرچشمه می‌گرفته که بین ۲۵ تا ۱۴ هزار سال پیش با دقت و ظرافت به شکل فعلی تراشیده شده است.

در بخش دیگر به نام یونیت ۳، نویسندگان توضیح می‌دهند که سنگ‌های ستون‌شکل فعلی ساخته شده و مانند آجرهای ساختمانی روی هم چیده شده‌اند. این بخش احتمالا مربوط به ۷۹۰۰ تا ۶۱۰۰ سال پیش از میلاد است.

به‌گفته محققان، هزارسال بعد از این تاریخ و به طور دقیقتر بین ۶۰۰۰ تا ۵۵۰۰ سال قبل از میلاد، مرحله بعدی سازه گونونگ پادانگ با نام یونیت ۲ ساخته شده است. یونیت ۱ به عنوان آخرین تغییر در این سازه نیز حدود ۲۰۰۰ تا ۱۱۰۰ سال پیش شکل‌گرفته است.

کشف قدیمی‌ترین هرم جهان کیلومترها دورتر از مصر!
قدیمی‌ترین هرم جهان

محققان همچنین اطلاعات جذابی از حفره یا تالارهای درونی این سازه کشف کردند که باید در بررسی‌های میدانی بعدی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد. همچنین گفته می‌شود که این سازه احتمالا با نوعی اهداف حفاظتی و به عمد، توسط بومیان دفن شده است.

محققان این پژوهش حالا مدعی هستند که با توجه به مهارت بالای سنگ‌تراشی سازندگان گونونگ پادانگ، این فرضیه تاریخی که حدود ۱۱ هزار سال پیش با ظهور کشاورزی و یکجانشینی، مهارت‌های ساختمان‌سازی توسعه یافت، باطل می‌شود و باید قدمت مهارت‌های ساختمان‌سازی بشری را به تاریخی عقب‌تر برد! جزئیات یافته‌های محققان در نشریه Archaeological Prospection منتشر شده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره کشف قدیمی‌ترین هرم جهان چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.