کاوشگر کوچک ناسا ۴۵۰ روز در مدار ماه قرار دارد

62312189

ماموریت کپستون توانسته داده‌ها و تجربیات ارزشمندی را ارائه کند که در آینده و در ماموریت‌های اکتشافی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش‌ سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کپستون به عنوان تاسواره مکعبی ناسا بیش از ۴۵۰ روز است که در مداری منحصر به فرد به دور ماه می‌چرخد و طی آزمایش این مدار ماه آن را برای ایستگاه فضایی آینده ناسا به دور ماه مورد بررسی قرار می‌دهد. به گفته ناسا این فضاپیمای کوچک همچنان در حال انجام ماموریت بوده و توانسته با قدرت تمامی اهداف اولیه خود را تکمیل کند.

این تاسواره در تاریخ ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شد پس از آن حدود ۵ ماه طول کشید تا به ماه برسد و در یک مدار هاله‌ای شبه مستطیل مستقر شود. هدف از انجام این ماموریت آزمایش سیستم ناوبری جدید و جمع آوری داده‌ها در مورد نیروهایی بود که ممکن است ایستگاه فضایی آینده در زمان قرارگیری در مدار ماه و دنبال کردن این مسیر تجربه کند.

این کپسون اولین فضاپیمای قرار گرفته در این مدار منحصر به فرد است. این کاوشگر کوچک توسط شرکت تران اوربیتال در فلوریدا ساخته شد و به گفته شرکت سازنده عملیات کاوشگری آن در نزدیکی ماه ۴۵۰ روز قدمت دارد. همچنین این فضاپیما توانسته تمامی وظایف اصلی خود را به پایان برساند و در حال حاضر یک ماموریت پیشرفته را پشت سر می‌گذارد که زمان پایان آن اردیبهشت امسال خواهد بود.

این کپسول مشارکتی طی همکاری با شرکت فناوری ادونس اسپیس و ناسا ساخته شده و هدف آن برنامه آرتمیس و بازگرداندن انسان به ماه و حضور دائمی آن روی سطح ماه است.

طبق گفته مدیرعامل ادونس اسپیس این تاسواره می‌تواند داده‌ها و تجربیات ارزشمندی را ارائه کند که در ماموریت‌های اکتشافی آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت. وی پیش از این اعلام کرده بود کپستون موفق به ثبت رکورد جدیدی شده و رایانه آن توانسته به مدت ۱۱۲ روز به صورت متوالی و در حالت مستقل از کنترل زمینی به کار خود ادامه دهد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.