کارایی و هزینه Instinct MI300X شرکت AMD قلب متخصصان هوش مصنوعی را ربود

یک نظرسنجی که به تازگی انجام شد، نشان داده است که تعداد زیادی از متخصصان هوش مصنوعی به جای استفاده از چیپ‌های گرافیکی شرکت انویدیا به گرافیک Instinct MI300X کمپانی AMD روی می‌آورند.

چیپ گرافیکی Instinct MI300X شرکت AMD ممکن است دروازه ورود این کمپانی به هوش مصنوعی در حال انجام Gold Rush باشد زیرا توجه زیادی را به خود جلب کرده است.

حدود ۵۰ درصد از متخصصان هوش مصنوعی به استفاده از چیپ گرافیکی Instinct MI300X شرکت AMD علاقه بیشتر نشان می‌دهند

جف تاتارچوک (Jeff Tatarchuk)، که در شرکت TensorWave کار می‌کند، اخیراً از ۸۲ مهندس و متخصص هوش مصنوعی نظرسنجی کرد، او ادعا می‌کند که حدود ۵۰ درصد از آنها اعتماد خود را به استفاده از چیپ گرافیکی Instinct MI300X شرکت AMD ابراز کرده‌اند، این نتیجه با توجه به اینکه بها تمام شده این چیپ گرافیکی نسبت به کارایی آن قابل قبول‌تر است و در کنار آن، در مقایسه با نمونه‌هایی مانند چیپ H100s شرکت انویدیا به صورت گسترده‌تری در دسترس قرار دارد، دور از انتظار نیست. جدا از آن، جف همچنین اضافه کرد که شرکت TensorWave از شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی MI300X استفاده می‌کند، که خبر امیدوارکننده دیگری برای کمپانی AMD خواهد بود، با توجه به اینکه خط تولید Instinct آن‌ها، به طور کلی، در بازار و صنعت، نسبت به محصولات مشابه کمپانی انویدیا، به ندرت به کار گرفته شده است.

در نظرسنجی که اخیراً بین ۸۲ مهندس و متخصص هوش مصنوعی انجام شد، مشاهده شده است که حدود ۵۰ درصد از پاسخ دهندگان به طور فعال، در حال بررسی استفاده از چیپ گرافیکی Instinct MI300X کمپانی AMD هستند.

سه دلیل اصلی برای در نظر گرفتن چیپ گرافیکی AMD MI300X، شامل در دسترس بودن، هزینه و عملکرد بالا آن خواهد بود.

— منتشر شده از سوی جف تاتارچوک (@jtatarchuk) در تاریخ ۸ مارچ ۲۰۲۴

کارایی و هزینه Instinct MI300X شرکت AMD قلب متخصصان هوش مصنوعی را ربود

مشخصات چیپ گرافیکی شرکت AMD

برای بررسی سریع چیپ گرافیکی هوش مصنوعی MI300X Instinct شرکت AMD باید گفت که این چیپست تنها بر اساس معماری CDNA 3 طراحی شده است و از قابلیت‌های زیادی پشتیبانی می‌کند. این چیپ گرافیکی میزبان ترکیبی از IPهای ۵ نانومتری و ۶ نانومتری است که به همراه ترکیب با ۱۵۳ میلیارد ترانزیستور (MI300X) ارائه خواهند شد. علاوه بر این، حافظه یکی دیگر از حوزه‌هایی است که این چیپ گرافیکی ارتقای بزرگی را در آن تجربه کرده، به طوری که MI300X 50 درصد ظرفیت HBM3 بیشتری نسبت به مدل قبلی خود، یعنی MI250X (با ۱۲۸ گیگابایت حافظه) دارد. در اینجا نحوه مقایسه چیپ گرافیکی کمپانی AMD با H100 شرکت انویدیا آمده است:

  • ۲.۴ برابر ظرفیت حافظه بالاتر
  • ۱.۶ برابر پهنای باند حافظه بیشتر
  • ۱.۳X FP8 TFLOPS
  • ۱.۳X FP16 TFLOPS
  • تا ۲۰ درصد سریعتر در مقایسه با چیپ گرافیکی H100 (Llama 2 70B) در ۱v1 Comparison
  • تا ۲۰ درصد سریعتر در مقایسه با H100 (FlashAttention 2) در ۱v1 Comparison
  • تا ۴۰ درصد سریعتر در برابر H100 (Llama 2 70B) در سرور ۸v8
  • تا ۶۰ درصد سریعتر در مقایسه با H100 (Bloom 176B) در سرور ۸v8

اخیراً گزارش شد که چگونه شتاب‌دهنده هوش مصنوعی Instinct AMD باعث ایجاد دردسر برای رقبای بازار شده است. دلیل این موضوع این است که نه تنها عملکرد چیپ MI300X بسیار زیاد است، بلکه شرکت AMD زمان انتشار آن را به طور دقیق تعیین کرده است، از سوی دیگر کمپانی انویدیا در حال حاضر با انبوهی از سفارشات معوقه گیر دست و پنجه نرم می‌کند، که مانع از رشد آن در به دست آوردن مشتریان جدید شده است. در حالی که شرکت AMD شروعی را که می‌خواست انجام نداد، اما به نظر می‌رسد که دوره بعدی می‌تواند برای این شرکت مثمر ثمر باشد و احتمالاً در این مسیر با رقبای بازار روبرو خواهد شد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.