کارهایی که باید بعد خرید کامپیوتر انجام دهیم

کامپیوتر و رایانه‌‌های شخصی از ملزومات اساسی در جامعه محسوب می‌شود. یک فناوری توسعه‌یافته که قادر به دریافت و پردازش اطلاعات از سخت‌افزار به درگاه نرم‌افزار است. فراگیری کامپیوترها در زمینه‌های گوناگون نظیر حرفه، سرگرمی و تفریح تداول یافته است.

<!–

–>

خرید و انتخاب یک کامپیوتر جدید همواره یک بحرانی هیجان انگیز تدبیر می‌شود. تجربه استفاده از رایانه‌ شخصی جدید نیازمند به انجام تغییراتی مبتدی و بسیار مهم در رویه عملکرد سیستم می‌باشد که به همین منظور در این راهنمای ویجیاتو به کارهای پس از خرید کامپیوتر می‌پردازیم.


تست POST

پست (POST)، مخفف Power On Self Test، مجموعه‌ای از بررسی‌های سخت‌افزاری پیرامون عملکرد CPU، رم، مادربرد، پاور، بایوس و پورت‌های ورودی و خروجی است که لحظه‌ای پس از روشن کردن کامپیوتر اجرا می‌شود. سنجش POST با بررسی ملاک‌های گسترده، عیب‌ها و مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را با بوق‌های ممتد، کدهای ال‌ای‌دی (LED Code) نمایان می‌‌کند.

POST (پست)POST (پست)

به همین خاطر پیش از روشن کردن از همگام‌سازی کامپیوتر با مانیتور، موس، کیبورد و… مطمئن شوید. اگر پس از چند ثانیه، آزمایش پست با نمایش هیچ علائم از پیدایش عیب با پیغام successful POST به اتمام رسید، نمایشگر صحت اتصال قطعات سخت‌افزار است.


تنظیمات در BIOS / UEFI

بایوس (BIOS) و UEFI، ریزپردازنده‌هایی سطحی هستند که وظیفه بوت کردن رایانه شخصی و سیستم‌عامل را برعهده دارند و بستری برای نمایش اجزای نصب‌شده هستند. برای دسترسی به بایوس و UEFI نیاز به فشردن مکرر کلید F2 و Delete است. در صفحه اطلاعاتی از جمله مدل CPU، ظرفیت و فرکانس رم‌ (ها) و … نوشته شده است. با بررسی این اطلاعات از ذخیره‌سازی درایورها اطمینان حاصل کنید.

XMP به چه معناست؟

Exterme Memory Profile، به طور خلاصه XMP، اجازه تنظیم سرعت، فرکانس و تاخیری رم را به کاربران می‌دهد. در برخی موارد تنظیمات این نرم افزار نیازمند به تغییرات در رم است. فرآیند راه‌اندازی این نرم افزار از برندی به مادربردهای مختلف بسیار متفاوت است اما نتیجه یکسانی دارد.

Exterme Memory ProfileExterme Memory Profile

تنظیمات منحنی‌های فن‌

بررسی و تنظیم منحنی‌های فن (Fan Curves) نیز از جمله تنظیمات حیاتی در صفحه نمایش است. سازنده مادربرد معمولاً یک منحنی فن به طور پیش‌فرض تنظیم کرده است، اما این منحنی‌ها اغلب به‌طور غیربهینه تنظیم می‌شوند.

منحنی‌های فن یا خیلی زود بالا می‌آیند، به این معنی که سطح نویز شما بالاتر از چیزی است که می‌خواهید. از طرف دیگر، اگر به دنبال این هستید که بالاترین عملکرد ممکن را از رایانه شخصی خود به دست آورید، ممکن است فن ها خیلی دیر افزایش پیدا کنند و CPU و سایر اجزای رایانه شخصی شما داغتر از آنچه هستند، کارایی آنها را کاهش دهند. به نوبه خود.


نصب و به‌روزرسانی سیستم‌عامل

پس از اعمال تغییرات در صفحه بایوس و UEFI نصب سیستم‌عامل، نقش پررنگی را عدا می‌کند. اکثر کاربران از سیستم‌عامل ویندوز (Windows) استفاده می‌کنند. چراکه کاربرد بالایی دارند و مراحل نصب ویندوز برروی سخت‌افزارها بسیار بهینه است.

اگرچه به‌روزرسانی‌های ویندوز مشکل‌ساز هستند و اغلب سیستم در حال اجرا را خراب می‌کنند؛ اما پس از نصب ویندوز جدید به سراغ نصب به‌روزرسانی‌های موجود بروید. چراکه هنگام یک نصب تازه، این مورد به ندرت اتفاق می افتد. اگر در حین نصب به اینترنت دسترسی دارید، همه به‌روزرسانی ها را فورا دریافت کنید.


راه‌اندازی مجدد درایورها

هرچند که ویندوز به طور خودکار درایورهای ضروری را نصب می‌کتد، اما همیشه بهترین درایورها را به درستی انتخاب نمی‌کند. شایسته است که درایور‌های GPU را بسته به شرکت سازنده از AMD یا Nvidia و درایورهای مادربرد را دوباره نصب کنید. برای نصب آخرین نسخه هر درایور بهتر است به وب‌سایب سازنده مربوطه مراجعه کنید.


پایان بندی

با توجه به اهمیت خرید کامپیوتر جدید ملاک‌های نصب و تنظیمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، بسیار گسترده می‌شود. بنابرین بررسی و اعمال این تغییرات در بازدهی عملکرد و عمر رایانه شخصی تاثیر می‌گذارد.

پس از خرید کامپیوتر چه کاری انجام دهیم؟

در گام نخست به بررسی سلامت قطعات می‌پردازیم. سپس به کمک بایوس به تنظیم عملکرد قطعات مذکور می‌پردازیم و پس از آماده‌سازی سخت‌افزار به سراغ نصب سیستم‌عامل و درایورها می‌رویم.

چرا انجام تنظیمات پس از خرید کامپیوتر اهمیت دارد؟

چراکه بدون این تنظیمات استفاده از کامپیوتر امکان‌پذیر نمی‌باشد و جهت استفاده هرچه بهتر از سیستم در طولانی مدت به انجام این تنظیمات روی می‌آوریم.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.