کارت گرافیک MTT S4000 با ۴۸ گیگابایت حافظه معرفی شد

شرکت Moore Threads، سازنده کارت گرافیک‌های چینی، محصول جدید خود را با نام MTT S4000 به بازار معرفی کرده است که ۲۰۰ ترا عملیات در ثانیه (TOP) و ۴۸ گیگابایت حافظه را برای LLMها ارائه می‌کند.
همانطور که گفته شد، شرکت Moore Threads طی رویدادی کارت گرافیک جدید MTT S4000 خود را معرفی کرده است که از معماری هسته سوم نسل MUSA استفاده می‌کند. این کارت گرافیک به طور خاص برای تقویت بارهای کاری هوش مصنوعی طراحی شده است و ظرفیت‌های حافظه بسیار زیادی را برای مدل‌های زبان بزرگ ارائه می‌دهد.

مشخصات کارت گرافیک MTT S4000 از شرکت Moore Threads

با توجه به مشخصات، کارت گرافیک MTT S4000 شرکت Moore Threads دارای ۴۸ گیگابایت حافظه GDDR6 با سرعت ۱۶ گیگابیت بر ثانیه برای ارائه پهنای باند ۷۶۸ گیگابایت بر ثانیه است. این محصول جدید با آخرین فناوری رابط MTLink 1.0 ارائه می‌شود که به مشتریان اجازه می‌دهد چندین کارت گرافیک را به طور همزمان اجرا کنند. این فناوری مشابه فناوری NVLINK در کارت‌های گرافیک شرکت انویدیا است. همچنین این کارت گرافیک بر اساس پروتکل PCIe Gen5 ساخته شده است و این شرکت تاکنون تنها تولید کننده‌ای است که سخت افزار کلاس کاربری را با پشتیبانی از Gen5 ارائه می‌دهد.

کارت گرافیک MTT S4000 با 48 گیگابایت حافظه معرفی شد
منبع تصویر: Moore Threads

به گفته خود شرکت، برخی از ارقام محاسباتی به اشتراک گذاشته شده نشان می‌دهد که این کارت گرافیک ۲۵ TFLOP از FP32 و ۵۰ TFLOP از TF32،همچنین ۱۰۰ TFLOP از FP16/BF16 به علاوه ۲۰۰ TOPS در عملکرد INT8 را ارائه می‌دهند. این ۵ برابر بیشتر از سریع‌ترین ترکیب NPU+CPU+GPU موجود در PC های هوش مصنوعی مانند سری Ryzen 8040 شرکت AMD و سری Core Ultra کمپانی اینتل است. متأسفانه، تعداد هسته و سایر جنبه‌های فنی این کارت گرافیک توسط شرکت به اشتراک گذاشته نشده است.

نکته جالب توجه این است که با وجود اینکه MTT S4000 یک کارت شتاب دهنده هوش مصنوعی است، دارای چهار خروجی نمایشگر است و می‌تواند تا صفحه نمایش ۸K را پشتیبانی کند. این کارت گرافیک همچنین از ۹۶ پخش همزمان با کیفیت ۱۰۸۰p پشتیبانی می‌کند و مجهز به آخرین ابزارهای توسعه USIFY است که می‌تواند از نرم افزار مبتنی بر CUDA شرکت انویدیا استفاده کامل کند.

خلاصه مشخصات:

  • معماری گرافیکی نسل سوم MUSA
  • ۴۸ گیگابایت حافظه GDDR6
  • پهنای باند ۷۶۸ گیگابایت بر ثانیه (سرعت پین ۱۶ گیگابایت در ثانیه)
  • سازگار با PCIe Gen5
  • ۲۵ TFLOP FP32
  • ۵۰ TFLOP TF32
  • ۱۰۰ TFLOP FP16/BF16
  • ۲۰۰ تاپ INT8
  • چهار خروجی نمایشگر
  • ۹۶ ۱۰۸۰p جریان
  • ساخته شده برای برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی
خود کارت گرافیک با یک خنک کننده غیرفعال دو اسلاته عرضه می‌شود و از یک کانکتور برق ۱۲VHPWR برای عرضه استفاده می‌کند. برای مقایسه، نسل قبلی کارت گرافیک MTT S3000 سی و دو گیگابایت حافظه و حداکثر محاسبه FP32 با ۱۵.۲ TFLOP ارائه می‌دهد. بنابراین این نشان دهنده افزایش ۵۰ درصدی در ظرفیت حافظه و همچنین بهبود ۶۴ درصدی در قابلیت‌های محاسباتی FP32 است.
کارت گرافیک MTT S4000 با 48 گیگابایت حافظه معرفی شد
منبع تصویر: Moore Threads

ادغام کارت گرافیک MTT S4000 با سیستم‌های محاسباتی KUAE: بهبود قابل توجه در قدرت پردازش هوش مصنوعی

کارت گرافیک MTT S4000 از شرکت Moore Threads نیز در محصولات محاسباتی KUAE که شبیه به سیستم‌های DGX NVIDIA هستند، ادغام شده است. سیستم Kuae MCCX D800 از ۸ کارت گرافیک MTT S4000 استفاده می‌کند و همچنین امکان گسترش بی‌وقفه از یک دستگاه به کارت‌های متعدد و چندین سیستم هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد. هم کارت‌های گرافیک MTT S4000 و هم سیستم‌های Kuae از جدیدترین LLM‌ها مانند LLaMA، GLM، Aquila، Baichuan، GPT، Bloom، Yuyan پشتیبانی می‌کنند و می‌توانند تا ۱۳۰ میلیارد پارامتر را به راحتی مدیریت کنند. ۱۰۰۰ عدد از اولین کارت‌های گرافیک MTT S4000 در نخستین خوشه محاسباتی در مقیاس بزرگ چین قرار خواهد گرفت تا بار کاری هوش مصنوعی را تامین کند.

کارت گرافیک MTT S4000 با 48 گیگابایت حافظه معرفی شد
منبع تصویر: Moore Threads

آیا این مدل توانایی ارائه عملکرد قابل قبول را دارد؟

درست مانند دو کارت گرافیک دیگر شرکت Moore Threads، یعنی نسخه‌های MTT S80 و MTT S70، انتظار می‌رود که مدل MTT S4000 که به تازگی معرفی شده است با قیمت‌های بسیار رقابتی در دسترس قرار بگیرد. از سوی دیگر، عملکرد این کارت گرافیک در واقع چیزی است که ما فقط زمانی در مورد آن مطمئن می‌شویم که نتایج واقعی در دسترس قرار گیرد، زیرا دو کارت گرافیک اول علیرغم اینکه شرکت به قابلیت‌های عملکرد گیمینگ آن می‌بالد، بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.