سامسونگ درنظر دارد به مشتریان بالقوه تراشه های ۲ نانومتری تخفیف ارائه دهد

طبق گزارش‌ها، سامسونگ و TSMC تولید انبوه فناوری ۲ نانومتری خود را در سال ۲۰۲۵ آغاز خواهند کرد. این بدان معناست که کارخانه ریخته‌گری این غول کره‌ای با سرعت رقیب تایوانی خود مطابقت خواهد داشت‌. اما برای به‌دست‌آوردن این مزیت، گزارشی ادعا می‌کند که سامسونگ در نظر دارد به مشتریان بالقوه تراشه های ۲ نانومتری تخفیف ارائه دهد و سهم بازار بیشتری را ازآن خود کند.

در حالی که جاه‌طلبی‌های شرکت سامسونگ لایق ستایش است، گزارش اخیر تاکید می‌کند که بازده پایین پاشنه آشیل سامسونگ باقی می‌ماند؛ به ویژه با فرآیند ۳ نانومتری GAA.

ماجرای بازده پایین سامسونگ

سامسونگ برای تراشه‌های ۳ نانومتری خود به معماری ترانزیستور GAA روی آورد و TSMC قصد دارد تا در فناوری ۲ نانومتری خود از این معماری استفاده کند. اگرچه قیمت هر تراشه ۲ نانومتری در این گزارش ذکر نشده است، سامسونگ در نظر دارد برای ازبین‌بردن قدرت بی‌رقیب TSMC تخفیف‌هایی ارائه کند، اما مشکلات دیگری بر سر راه این کارخانه ریخته‌گری برای رسیدن به اوج وجود دارد.

به عنوان مثال، گفته می‌شود که برای سال ۲۰۲۴، کوالکام برای تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۴ خود، سفارشات تراشه‌های ۳ نانومتری را به‌طور انحصاری به TSMC داده است. این اتفاق ضربه‌ای بزرگ برای سامسونگ محسوب می‌شود. زیرا این شرکت بار دیگر فرصتی برای تضمین یک مشتری پرسود را از دست داده است. گزارش قبلی بیان می‌کرد که فرآیند ۳ نانومتری GAA این شرکت همچنان با مشکلات بازدهی مواجه است و برای اینکه مشتریانی مانند کوالکام به این فناوری علاقه‌مند شوند، سامسونگ باید این بازده را تا ۷۰ درصد افزایش دهد.

سامسونگ درنظر دارد به مشتریان بالقوه تراشه های 2 نانومتری تخفیف ارائه دهد

به نظر می‌رسد که سامسونگ هنوز آماده نیست. بنابراین تمرکز آن بر روی فرآیند ۲ نانومتری ممکن است اولویت درستی نباشد. حتی اگر تراشه های ۲ نانومتری با تخفیف ارائه شوند، اگر بازدهی سامسونگ بهبود نیابد، سود چندانی نخواهد داشت. همچنین شایعه شده است که کوالکام استراتژی منبع دوگانه خود را تا سال ۲۰۲۵ به تعویق انداخته است؛ جایی که انتظار می‌رود برای کسب مزیت قیمتی به سامسونگ و TSMC سفارش دهد. سن دیگو گزینه کمی جز اتخاذ این رویکرد خواهد داشت. زیرا تراشه‌های پیشرفته به‌آرامی در هزینه تولید افزایش می‌یابند.

البته، سامسونگ به‌طور کامل در مورد استراتژی تراشه ۲ نانومتری خود تصمیم نگرفته است. بنابراین اگر بتواند بازده ۳ نانومتری GAA و نود نسل بعدی خود را بهبود بخشد، می‌تواند با TSMC نیز هماهنگ شود. بعید است که اپل به سامسونگ روی آورد، اما از آنجایی که سایر شرکت‌ها نمی‌توانند در حد اپل از عهده تعهدات مالی برآیند، می‌توانند مسیر خود را تغییر دهند و به دنبال راه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید باشند؛ راهی که سامسونگ ممکن است برای آینده انتخاب کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.