ژن ها سرنوشت غیر قابل تغییر ما نیستند

حوزه تخصصی دانش اپی ژنتیک به مطالعه تغییرات ارثی در بیان ژن بدون ایجاد تغییرات در توالی دی ان ای می پردازد. به گفته متخصصین، تغییر در فنوتیپ بدون تغییر در ژنوتیپ بر نحوه خواندن ژن ها توسط سلول ها تأثیر می گذارد. یافته های جدید محققان نشان می دهد: امکان بازنویسی این کدهای ژنتیکی در انسان وجود دارد که این موضوع می تواند تغییرات مهمی در آینده این علم داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، به باور متخصصین، تغییر اپی ژنتیک یک اتفاق عادی و طبیعی است، اما این تغییرات می ‌تواند تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله سن، سبک زندگی، رژیم غذایی، محیط و وضعیت بیماری شکل گرفته و ایجاد شود.

به تازگی دکتر آنجلی موکرجی، متخصص تغذیه، در مطالعات جدید خود به تأثیر باورنکردنی انتخاب‌ های روزانه ما بر ژن ‌ها پرداخته است. به گفته دکتر موکرجی، تصمیمات روزمره ای که در مورد رژیم غذایی و سبک زندگی خود می گیرید، تأثیر عمیقی بر بیان ژن های شما دارد. در دانش زیست ژنتیک به این پدیده اپی ژنتیک می گویند.

 همانطور که دکتر موکرجی توضیح می دهد: اپی ژنتیک درک این موضوع است که ژن های ما سرنوشت غیر قابل تغییر ما نیستند. باید توجه داشت عواملی مانند رژیم غذایی، سبک زندگی و محیط، نقش مهمی در شکل دادن به سطح کلی سلامت و زندگی ما دارند.

مطالعات انجام شده توسط این پژوهشگر همچنین نشان می دهد:  ۹۰ درصد از همه علائم پیری و  علائم بیماری، ناشی از رژیم غذایی بد و انتخاب های نامناسب سبک زندگی است.

وی در این رابطه می گوید: دنیایی که ما خلق می کنیم، چه از لحاظ درونی و چه بیرونی، اهمیت زیادی داشته و تاثیر قابل توجهی بر ژن ها دارد. این موضوع از لحاظ درونی، شامل مواد غذایی است مصرف می کنیم. غذاهایی که می خوریم و مایعاتی که می نوشیم و همچنین افکار و اعمال ما در شکل گیری ساختار ژنتیکی ما موثر هستند.

به گزارش سیناپرس، دکتر موکرجی با تاکید بر عوامل خارجی این پرسش را مطرح می کند: آیا شما با افراد دارای تفکر منفی و سمی زندگی می کنید؟ آیا خودتان کسی هستید که احساسات سمی را در  سایر افراد ایجاد می کنید؟ آیا در محیطی غیربهداشتی زندگی می کنید؟ آیا گرد و غبار و کنه ها، کپک ها و قارچ ها در اطراف شما وجود دارد؟ این عوامل محیطی خارجی، می تواند بر سلامتی و حتی ساختار ژنتیکی شما تأثیر بگذارد.

در خاتمه دکتر آنجلی موکرجی تاکید می کند: سبک زندگی و انتخاب های غذایی شما بیش از خود دی ان ای اهمیت دارد. آن ها قدرت شکل دادن به ظاهر و احساس شما را برای۳۰ الی ۵۰ سال آینده زندگی شما دارند.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: thehealthsite

نوشته ژن ها سرنوشت غیر قابل تغییر ما نیستند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.