سوئیس بقایای رامسس دوم را به مصر بازگرداند

کشور سوئیس روز گذشته بخش ها و قطعاتی از مجسمه ۳۴۰۰ ساله فرعون رامسس دوم مصر را که بیش از ۳۰ سال پیش به سرقت رفته بود، به مصر تحویل داد.

به گزارش سیناپرس، طی سال های اخیر قوانین حفظ و حراست از آثار تاریخی در سطح بین المللی با شدت بیشتری اجرایی شده و هر کشوری که میزبان یک شی تاریخی متعلق به کشور دیگر بوده و نتواند اثبات کند که این آثار باستانی را به طور قانونی به دست آورده است، موظف به استرداد آن خواهد بود و این موضوع که چقدر برای خرید یا نگهداری از آن شی هزینه کرده است، اهمیتی ندارد.

در این راستا روز گذشته کشور سوئیس بقایای یک مجسمه باستانی از مشهورتری فرعون مصر باستان را به کشور مبدا بازگرداند. بر این اساس اعلام شد کارین باخمن، مدیر اداره فدرال فرهنگ سوئیس، بقایای این مجسمه ارزشمند را به سفارت مصر در برن، پایتخت این کشور تحویل داد.

گفتنی است فرایند استرداد این مجسمه بر اساس قانون اجرایی شد زیرا این مجسمه در ژنو به عنوان بخشی از دادرسی کیفری مصادره شده بود و نهایتا طبق قانون انتقال بین المللی اموال فرهنگی به مصر بازگردانده شد.

وزارت فرهنگ سوئیس در بیانیه ای اعلام کرد: مجسمه سنگی فرعون رامسس دوم بخشی از مجموعه مجسمه هایی است که در آن پادشاه در کنار خدایان مختلف مصری می نشیند.

این قطعه بین اواخر دهه ۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی از معبد رامسس دوم در ابیدوس مصر به سرقت رفته و  قبل از رسیدن به سوئیس از کشورهای مختلفی عبور کرد.

وزارت فرهنگ سوئیس در این رابطه گفت: مصر به شدت با مشکل غارت و تخریب اماکن باستانی خود مواجه بوده است و اشیاء تاریخی از این کشور شمال آفریقا مورد علاقه بسیاری از گنجینه داران و مجموعه های مختلف جهان است.

به گزارش سیناپرس، این وزارتخانه به طور رسمی اعلام کرد: فرایند استرداد مجسمه رامسس دوم بر تعهد مشترک سوئیس و مصر برای مبارزه با تجارت غیرقانونی اموال فرهنگی تأکید می کند.

رامسس دوم که با نام رامسس کبیر نیز شناخته می‌شود، در قرن سیزدهم قبل از میلاد بیش از ۶۰ سال حکومت کرده و بر فتوحات نظامی مهم و پروژه‌ های ساختمانی عظیم نظارت داشت. گفته می شود وی دارای بیش از یک صد فرزند بود.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: economictimes

نوشته سوئیس بقایای رامسس دوم را به مصر بازگرداند اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.