چگونه هارد اینترنال را به اکسترنال تبدیل کنیم؟

internal hard drive to external hard drive 63ce6760255132ee1d11acfb

یکی از مشکلات رایج‌ هنگام خرید هارد کامپیوتر، انتخاب میان هارد اکسترنال و هارد اینترنال است. هر دو نوع هارد مزایا و معایب خاص خود را دارند. هارد اینترنال برای زمانی که به انتقال داده‌ها نیازی نداشته باشید، انتخاب بسیار مناسبی است و درمقابل هاردهای اکسترنال قابلیت جابه‌جایی دارند.

حال اگر بتوان هارد‌ اینترنالی را به‌گونه‌ای به هارد اکسترنال تبدیل کرد، می‌توان از مزایای هر دو در یک قالب بهره برد. در این مقاله‌ی زومیت، روش‌های تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال را معرفی و شما را با کاربردها و نکاتی آشنا می‌کنیم که باید قبل از این اقدام در نظر بگیرید.

هارد اینترنال در‌مقایسه‌با هارد اکسترنال

هارد‌‌ دیسک‌های کامپیوترها چه از نوع اینترنال باشند چه از نوع اکسترنال، هر دو برای ذخیره‌سازی داده به‌کار می‌روند. زمانی‌که دستگاه ذخیره‌سازی داده مستقیماً به مادربرد متصل شود، به آن حافظه‌ی داخلی یا هارد اینترنال می‌گویند و هنگامی‌که دستگاه ذخیره‌سازی با کابل خارجی به مادربرد متصل شود، به آن حافظه‌ی خارجی یا هارد اکسترنال می‌گویند.

وقتی از سرعت سخن به‌میان می‌آید، هاردهای اینترنال، به‌خصوص درایوهای NVMe، بهترین سرعت را ارائه می‌دهند. این هاردها به مادربرد و پردازنده نزدیک هستند و درنتیجه، داده‌ها را سریع‌تر انتقال می‌دهند. درمقابل، هاردهای اکسترنال معمولاً کُندتر هستند و اگر پوشش مناسبی نداشته باشند، آسیب‌پذیرترند.

مزایا و معایب هارد‌های اینترنال

هاردهای اینترنال داخل کیس کامپیوترها یا بدنه لپ‌تاپ‌ها نصب می‌شوند و از برق سیستم برای عملکرد خود استفاده می‌کنند. این هاردها به‌راحتی در‌دسترس قرار ندارند و قابل‌حمل هم نیستند و ازآن‌جا‌که داخل سیستم قرار می‌گیرند، معمولا ضد‌ضربه یا ضدآب هم نیستند؛ البته تا وقتی نخواهید آن‌ها را از کیس خارج کنید، این آسیب‌پذیری‌ها مشکلی برای هارد اینترنال ایجاد نمی‌کنند.

مزایا و معایب هارد اکسترنال

مهم‌ترین ویژگی هاردهای اکسترنال پرتابل‌بودن آن‌ها است. معمولاً قطعات این نوع هارد را ضدضربه، ضد‌آب، ضد‌شوک و مقاوم‌تر می‌سازند تا در زمان جابه‌جایی آسیبی به داده‌ها وارد نشود. برق مورد‌نیاز این نوع هارد هم با کابل‌های USB و اتصال آن به سیستم تأمین می‌شود.

مزایای تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال

هارد اینترنالِ کامپیوتر معمولاً اطلاعات مهم و زیادی در خود ذخیره می‌کند و گاهی ممکن است به این اطلاعات در مکانی دیگر یا در سفر نیاز پیدا کنید یا کامپیوترتان به‌دلایل سخت‌افزاری خراب شده باشد و بخواهید داده‌های هارد اینترنال آن را به سیستمی جدید انتقال دهید. در چنین شرایطی، بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای جابه‌جایی داده‌ها و حفاظت از آن‌ها تبدیل همان هارد اینترنال به هاردی اکسترنال است.

معایب تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال

زمانی‌که هارد اینترنالی را به هاردی اکسترنال تبدیل می‌کنید، ممکن است همان پرتابل‌شدن و حرکت‌ زیاد به آن آسیب برساند. علاوه‌بر‌این‌، وصل و قطع کردن منبع تغذیه برای هارد‌های اینترنال مضر است و عمرِ آن را تا حدودی کاهش می‌دهد.

روش‌های تبدیل هارد اینترنال به هارد اکسترنال

برای تبدیل هارد اینترنال به اکسترنال، ابتدا باید مطمئن شوید هارد اینترنال شما قابلیت تبدیل‌شدن به هارد اکسترنال را دارد و از تفاوت‌های هارد اینترنال ۲٫۵ اینچی با ۳٫۵ اینچی آگاه باشید.

ابعاد

هاردهای اینترنال معمولاً به دو دسته‌ی ۲٫۵ اینچی (هارد لپ‌تاپی) و ۳٫۵ اینچی تقسیم می‌شوند که عرض اولی ۲٫۵ اینچ (۶٫۳۵ سانتی‌متر) و عرض دومی ۸٫۸۹ سانتی‌متر است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.