چگونه می توانیم در سامانه خودنویس قولنامه اجاره بنویسیم؟ دیگر نیاز به پرداخت کمیسیون به املاکی ها نیست

سامانه خودنویس ، جدیدترین خدمت وزارت راه و شهرسازی است که به واسطه آن موجر و مستأجر می‌توانند بدون پرداخت کمیسیون به بنگاه‌های املاک، به صورت شخصی قرارداد ملک را بنویسند. شیوه نوشتن قولنامه اجاره در این سامانه چگونه است؟

سامانه خودنویس از یهمن ۱۴۰۲ آغاز بکار کرد و مقرر شد که همه بنگاه‌های املاک، قرارداد اجاره ملک را در این سامانه ثبت کنند. این روند از ابتدای سال جاری اجباری شد و تمامی قراردادهای اجاره می‌بایست به صورت الکترونیکی و از بستر خودنویس نوشته شوند. این خدمت، توسط وزارت راه و شهرسازی متولد شده و چون تمامی مراحل به صورت آنلاین انجام می‌شود، سوداگران و افراد سودجو نمی‌توانند دستی بر آن ببرند.

برای نوشتن قولنامه اجاره دیگر نیازی نیست به بنگاه‌های املاک مراجعه کنیم. با سامانه خودنویس وزارت راه و شهرسازی هم موجر و هم مستأجر می‌توانند به صورت شخصی و به اتفاق و بدون مراجعه به بنگاه، مفاد قرارداد را در بخش‌های مربوطه نوشته و مراحل نهایی کنند. راهنمای ثبت قرارداد توسط موجر و مستأجر را نیز مجزا در این مطلب آورده‌ایم.

بک از مهمترین ویژگی‌های این سامانه، عدم پرداخت کمیسیون است. پیش‌تر این کار فقط به صورت دستی یا الکترونیکی (دریافت  کد رهگیری) از بستر بنگاه‌های املاک قابل انجام بود و این بنگاه‌ها تا چند میلیون تومان فقط برای نوشتن یک قولنامه از طرفین دریافت می‌کردند. در ادامه مطلب قصد داریم شیوه و مراحل نوشتن قولنامه اجاره بر بستر خودنویس را به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: نحوه دریافت وام ودیعه مسکن در سال ۱۴۰۳ ؛ [+مبلغ و نحوه محاسبه اقساط]

چطور در سامانه خودنویس قرارداد اجاره ثبت کنیم؟

سامانه خودنویس یا سامانه ثبت قراردادهای معاملات املاک و مستغلات کشور جایگزین سامانه ثبت معاملات و املاک کشور شده است. در این سامانه، تمامی مراحل ثبت اجاره ملک توسط موجر و مستأجر انجام می‌گیرد و برای ثبت درخواست نیاز به پرداخت هیچگونه وجهی نیست.

برای ورود به به سامانه خودنویس ابتدا بر روی این لینک کلیک یا تپ کنید.

در مرحله بعدی نیاز است به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل شوید تا احراز هویت شما تکمیل شود. برای این کار ابتدا در کامپیوتر در بالای صفحه، بر روی گزینه ورود کلیک کنید.

در گوشی موبایل نیز بر روی علامت سه خط اقی در سمت چپ گوشی تپ کنید و سپس گزینه آخر (ورود) را بزنید.

چطور در سامانه خودنویس قرارداد اجاره ثبت کنیم؟

چطور در سامانه خودنویس قرارداد اجاره ثبت کنیم؟

پس از زدن این گزینه اگر اشخاص حقیقی هستید گزینه اول و اگر حقوقی، گزینه پایینی را کلید و تپ کنید.

چطور در سامانه خودنویس قرارداد اجاره ثبت کنیم؟

چطور در سامانه خودنویس قرارداد اجاره ثبت کنیم؟

می‌توانیم تمامی مراحل را به صورت متن برای شما در همین صفحه بنویسیم، اما ترجیح دادیم برای اینکه راحت‌‌تر بتوانید مراحل ثبت درخواست را انجام دهید، ویدئوهای زیر را اضافه کنیم تا مبحث برایتان شفاف‌تر باشد.

نحوه نوشتن قرارداد اجاره در سامانه خودنویس ویژه مشاورین املاک

در این ویدئو یک قرارداد به صورت نمونه نوشته شده است که ویژه مشاورین املاک است:

شیوه ثبت قرارداد ملک ویژه موجر

در ویدئوی بالا دیدیم که یک مشاور املاک چگونه می‌تواند قرارداد اجاره را در سامانه خودنویس ثبت کند. حال در ویدئوی زیر شیوه ثبت قولنامه اجاره ملک غیرمسکونی برای موجر درج شده است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً آن را مشاهده کنید:

آموزش ثبت قرارداد اجاره توسط مستأجر

اما می‌رسیم به راهنمای ثبت قولنامه اجاره توسط مستأجر. این بخش را در قالب متن در ۱۲ مرحله به شما آموزش می‌دهیم. برای ثبت درخواست اجاره ملک مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در مرورگر اینترنت خود وارد سایت سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور (سامانه خودنویس)، به نشانی khodnevis.mrud.ir شوید.
  2. روی دکمه نارنجی رنگ (ورود) کلیک کنید.
  3. با شماره تلفن همراهی که به نام خودتان است در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند احراز هویت نمایید.
  4. با ورود به بخش مدیریت قرارداد، روی دکمه ایجاد قرارد کلیک نمایید.
  5. سپس در صفحه باز شده، نقش خود (مستاجر هستم) را انتخاب نمایید.
  6. در این مرحله باید اطلاعات هویتی خود را تایید کنید و اطلاعات محل سکونت فعلی خود را وارد نمایید.
  7. در مرحله بعد باید تاریخ عقد قرارداد، تاریخ شروع قرارداد، تاریخ پایان قرارداد، تاریخ تحویل ملک به مستأجر و مبلغ قرارداد را وارد نمایید.در این مرحله باید بندهای تعهدات و
  8. شروط قرارداد را با دقت مطالعه کنید و بخش‌های لازم را تکمیل نمایید. همچنین میتوانید علاوه بر تعهدات ذکر شده موارد دیگری را نیز به آن اضافه نمایید.
  9. در مرحله بعد با وارد کردن شماره همراه مالک، لینک ثبت قرارداد برای ایشان ارسال می‌شود تا اطلاعات ملک را در سامانه ثبت نمایند.
  10. سپس باید یک شاهد از طرف خود معرفی نمایید. با وارد کردن شماره موبایل شاهد این کار انجام می‌شود و ایشان باید با ورود به سامانه قرارداد را به عنوان شاهد امضا نماید.
  11. پس از ورود موجر به سامانه و تایید اطلاعات وارد شده و امضا قرارداد، ایشان هم باید همانند مستاجر یک شاهد به قرارداد اضافه نماید. با وارد کردن شماره موبایل شاهد این کار انجام می‌شود و ایشان باید با ورود به سامانه قرارداد را به عنوان شاهد امضا نماید.
  12. با تکمیل این مراحل قرارداد شما ثبت می شود و پس از یک ساعت کد رهگیری صادر می‌شود.

نحوه استعلام کد رهگیری اجاره ملک در سامانه خودنویس

پس از ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس، یک کد رهگیری ۱۳ رقمی ویژه ملک ثبت شده به نام موجر و مستأجر ثبت شده و به عنوان خروجی تحویلتان می‌شود. برای استعلام مورد اجاره از طریق این سامانه می‌توانید مراحل توضیح داده شده در ویدئوی زیر را مشاهده کنید:

بیشتر بخوانید:

آیا در این مقاله توانستیم به طور کامل و شفاف مراحل ثبت قرارداد در سامانه خودنویس را به شما آموزش دهیم؟ لطفا نظرات خود را در این خصوص در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان گذاشته و اگر تجربه انجام این مراحل را داشته‌اید، توضیح دهید که این کار برای شما ساده بوده و یا به سختی مراحل را انجام داده‌اید؟

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.