چه کشورهایی از سال ۱۸۵۰ تا ۲۰۲۲ بیشترین میزان دی‌اکسید کربن را تولید کرده‌اند؟ + نمودار

انتشار دی اکسید کربن در سراسر جهان در طول قرن های گذشته تغییر کرده است. با این حال، آنچه از قرن نوزدهم ثابت مانده این است که بزرگ‌ترین اقتصادها همیشه تولیدکنندگان عمده گازهای گلخانه‌ای بوده‌اند. در نمودار زیر ۱۵ کشور که بین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۲۰۲۲، بزرگترین تولیدکنندگان دی اکسید کربن (CO2) در جهان بودند را نشان می دهد.

ایالات متحده بیش از ۱۰۰ سال بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه ای بوده است

به عنوان پیشگام انقلاب صنعتی، انگلستان در قرن نوزدهم، صدر فهرست بزرگترین تولیدکنندگان دی اکسید کربن قرار می گرفت.

1 43

با این حال، در سال ۱۸۸۸، ایالات متحده از بریتانیا پیشی گرفت و به بزرگترین تولید کننده دی اکسید کربن تبدیل شد. جنگ داخلی آمریکا به پایان رسیده بود و این کشور با تمرکز بر سکونت در غرب، شاهد توسعه زیرساخت قابل توجهی بود.

جالب است که انتشار دی اکسید کربن آمریکا در آن زمان در مقایسه با امروز ناچیز بود: برای مثال، انتشار دی اکسید کربن فعلی کالیفرنیا بیشتر از انتشار کل کشور آمریکا در سال ۱۸۸۸ است.

3 35

در طول پنج دهه اول قرن بیستم، ایالات متحده، بریتانیا و آلمان در صدر این رتبه بندی قرار داشتند.

در دهه ۱۹۵۰، با افزایش ترافیک تجاری، بخش کشتیرانی به یکی از عوامل اصلی انتشار این گاز تبدیل شد. در همان دوره، با گسترش اتحاد جماهیر شوروی، روسیه از آلمان پیشی گرفت و به دومین تولیدکننده بزرگ دی اکسید کربن تبدیل شد. چین نیز به مقام چهارم صعود کرد.

چین از سال ۲۰۰۶ بالاترین میزان انتشار دی اکسید کربن را دارد

4 32

در دهه ۱۹۹۰، چین شاهد افزایش انتشار دی اکسید کربن به دلیل رشد صنعتی بود، در حالی که خاورمیانه شاهد افزایش آن به دلیل تقاضای جهانی نفت بود.

در سال ۲۰۰۶، چین به عنوان بزرگترین تولید کننده گازهای گلخانه ای جهان از ایالات متحده پیشی گرفت. بخش هوانوردی نیز در همان دهه به یکی از ۱۵ عامل اصلی گازهای گلخانه ای تبدیل شد.

2 46

در حال حاضر، حجم انتشار دی اکسید کربن چین بیش از دو برابر ایالات متحده است، با این حال، ایالات متحده به طور کلی دی اکسید کربن بیشتری را منتشر کرده است.

<!–

–>

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.