چه بلایی سر ریمیک دد اسپیس ۲ آمده است؟

آیا ریمیک دد اسپیس ۱ که توسط استودیو موتیو (Motive) ساخته و پارسال منتشر شد را به یاد دارید؟ آن اثر نه تنها بسیار خوب و عالی بود بلکه می‌شود آن را به عنوان یکی از بهترین ریمیک‌های تاریخ ویدیوگیم در نظر گرفت. با اینکه مدت‌ها از عرضه دد اسپیس گذشته بود اما تیم توسعه ریمیک این اثر به خوبی از پس بازسازی آن برآمد. درک و تقویت وحشت در بازی، اصلاح کردن مناطق جاذبه صفر، معرفی سیستم پیلینگ جدید که تمایز اسلحه‌ها در جنگیدن را بهتر می‌کرد و کارگردانی عالی بازی از پیشرفت‌های ریمیک بودند. طبق گزارشات اخیر اما نباید به این زودی‌ها منتظر دنباله‌ای برای ریمیک دد اسپیس ۱ باشیم. ظاهرا استودیو موتیو در حال حاضر برنامه‌ای برای ریمیک دد اسپیس ۲ یا حتی دنباله‌ای برای عنوان سال قبل ندارد. اما دقیقا چه اتفاقی افتاده است؟ با ویجیاتو همراه باشید.

<!–

–>


بیایید به چند روز قبل برگردیم. استودیو موتیو رسما اعلام کرد که روی بازی Marvel’s Iron Man با موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۵ کار می‌کند. اخیرا هم اعلام شد که این استودیو برای ساخت عناوین آینده سری بلتفیلد قرار است به EA کمک کند و تیمی جدید برای این فرانچایز ساخته شود.

چه بلایی سر ریمیک دد اسپیس ۲ آمده است؟ - ویجیاتوچه بلایی سر ریمیک دد اسپیس ۲ آمده است؟ - ویجیاتو

بعد از شکست بدی که بتلفیلد ۲۰۴۲ خورد، تغییرات بزرگی در بخش آن رخ داد و پایه‌گذار ریسپاون اینترتینمنت یعنی وینس زمپلا (Vince Zampella) همه کاره این فرانچایز شد. از آن زمان استودیو ریجلاین تعطیل شده و تیم Criterion الان توسعه محتوای بخش تک‌نفره سری بتلفیلد را در دست دارد. از طرفی دیگر اما توسعه بازی آیرون من به خوبی پیش می‌رود.

در میان این اتفاقات، جف گراب از تیم Giant Bomb اخیرا در پادکست Game Mess Mornings گزارش داده است که ریمیک دد اسپیس ۲ توسط موتیو در دست ساخت بوده است اما به علت فروش بی‌فروغ نسخه قبلی در حالت نامشخصی قرار گرفته است. اینکه بالاخره شاهد این اثر خواهیم بود یا نه معلوم نیست، حتی خود گراب هم اطمینانی نداشت. مشخصا این بازی در مرحله پیش‌تولید قرار داشته و الان هم به علت توسعه عناوین بتلفیلد و آیرون من به نوعی کنار گذاشته شده است.

خیلی از طرفداران مشخصا از دست EA برای این اتفاق ناراحت هستند، اما این شرکت با جوابی برای این بحث شرایط را پیچیده کرد. آیا EA خیال هواداران را راحت کرد و گفت که هنوز هم به فرانچایز دد اسپیس علاقه دارد و نیازی به نگرانی برای آینده نیست؟ خیر. در عوض، یک سخنگو از این شرکت به IGN گفت: «ما اکثرا در مورد شایعات واکنشی نشان نمی‌دهیم، اما این اخبار اخیر اعتبار و سندیت ندارند». شاید به ظاهر این جواب به معنی رد شایعات کنسل شدن ریمیک بود، اما جف گراب سریعا به این مسئله واکنش نشان داد. او گفت: «من به شما این اطمینان را می‌دهم که نباید سخنان EA را باور کنید. هر دفعه که اتفاقی می‌افتد و می‎‌گویند “این اخبار درست نیست”، حتی مشخص نمی‌کنند که کدام بخش از شایعات درست نیست. پس… بله».

چه بلایی سر ریمیک دد اسپیس ۲ آمده است؟ - ویجیاتوچه بلایی سر ریمیک دد اسپیس ۲ آمده است؟ - ویجیاتو

دد اسپیس ۲ مشخصا در دستور کار قرار داشته و الان دیگر در دست ساخت نیست. چه بخواهید حرف ناشر را باور کنید چه حرف گراب (که سابقه خوبی در برملا کردن اتفاقات صنعت ویدیوگیم دارد) یک سوال مهم پیش می‌آید. دقیقا کدام بخش از شایعات درست نیستند؟ اینکه فروش ریمیک نسخه اول ضعیف بود؟ یا اینکه ریمیک دنباله دد اسپیس فقط تا مراحل اولیه تولید پیش رفت؟

همه چیز در پروسه بازسازی این اثر لحظه به لحظه عجیب‌تر می‌شود. گراب به یک توییت از موتیو اشاره کرد که پاسخی به سوال یک کاربر درباره احتمال دیدن دوباره دد اسپیس داده بود. در آن توییت نوشته شده بود که: «تیم ما در حال حاضر بر دو پروژه تمرکز دارد، اولی توسعه عنوان جدید آیرون من است و دیگری همکاری برای آینده سری بتلفیلد». شاید این جواب کاملا به معنی نه نباشد، اما قطعا از بازسازی دد اسپیس دو خبری نیست. حال آیا پرونده بسته شده است؟ نه کاملا.

حال سخن جیسون شرایر را بررسی کنیم. بعد از اینکه او با منابعی غیر قابل ذکر صحبت کرده بود، گزارش داد که سری دد اسپیس در حالت تعلیق قرار دارد. این تصمیم در بهار سال ۲۰۲۳ یعنی چند ماه بعد از لانچ بازسازی نسخه اول گرفته شده است، جایی که فروش مطابق انتظارات EA پیش نرفت. در آن زمان موتیو دنبال ایده‌های جذابی برای ورودی‌های جدید به این سری بود که متاسفانه چراغ سبزی دریافت نکرد.

چه بلایی سر ریمیک دد اسپیس ۲ آمده است؟ - ویجیاتوچه بلایی سر ریمیک دد اسپیس ۲ آمده است؟ - ویجیاتو

شرایر همچنین در مورد شایعه گراب و پاسخ EA هم صحبت کرد. او در توییتر گفت: «کسانی که با این پروژه آشنا هستند می‌گویند که ادعای EA درست است. موتیو نزدیک به یک سال است که بر پروژه‌های دیگر کار می‌کند». در اصل او می‌گوید نه تنها بازسازی دد اسپیس ۲ چراغ سبز دریافت نکرده، بلکه رهبران این پروژه قصد ساخت یک بازی کاملا جدید را داشتند، نه یک ریمیک دیگر.

گراب بعد از این حرف اذعان داشت که هر آنچه شرایر گزارش داده با گفته او همخوانی دارد. چون او گفته بود که اول این ایده روی میز بوده است و بعد از اتفاقات حول ریمیک دد اسپیس، بازسازی نسخه دوم کنار گذاشته شده است. شرایر اما به مورد عجیبی بعد از این قضیه اشاره کرد. او گفت که موتیو از یک Code Name خاص استفاده می‌کرده و تیم سازنده دد اسپیس اصلا مشخص نبوده روی چه عنوانی کار می‌کرده است. در اصل نه تنها بازسازی نسخه دوم نبوده است، بلکه حتی ممکن است ربطی به دد اسپیس نداشته باشد. او در ادامه به Resetera هم گفت که نقشه‌های موتیو لو رفت اما آنان بیشتر مربوط به دنباله‌ای برای دد اسپیس ۱ بودند و بازسازی نسخه دوم اصلا در دستور کار نبوده است.

حال ادعای شرایر را در نظر بگیرید. منطقی به نظر نمی‌رسد درست است؟ آیا موتیو در حال ساخت دد اسپیس ۴ بوده است؟ آیا ساخت ریمیک نسخه دوم به گونه‌ای دنباله بازی سال قبل محسوب نمی‌شود؟ هشدار اسپویل! در این بخش از متن ما پایان داستان ریمیک دد اسپیس ۱ را بررسی خواهیم کرد و اگر شما بازی را تجربه یا تمام نکرده‌اید بند بعدی را نخوانید.

چه بلایی سر ریمیک دد اسپیس ۲ آمده است؟ - ویجیاتوچه بلایی سر ریمیک دد اسپیس ۲ آمده است؟ - ویجیاتو

بعد از اینکه شما از بخش New Game Plus دوباره بازی را شروع کنید یک ماموریت آپشنال خواهید داشت که باید ۱۲ عدد Marker Fragment طی چپترهای مختلف جمع‌آوری کنید. بعد از جمع‌آوری آنان شما می‌توانید به اتاق کاپیتان بروید و با نمایشگر عجیبش کار کنید. بعد از چند شیطنت کوچک، Marker Fragmentها روی میز قرار خواهند گرفت و شما می‌توانید بازی را تکمیل کنید. اما با این کار پایانی متفاوت در انتظار ماست. آیزاک در خیالات خود با نیکول صحبت می‌کند و می‌گوید اول باید چیز کوچکی بسازد که قطعا او عاشقش می‌شود. اما بعد از این کار داخل سفینه پر از علامت‌های جالب می‌شود و به نوعی نشان از داستانی متفاوت در دنباله این بازی می‌دهد.

حال مشخص است موتیو ساخت دنباله‌ای برای ریمیک دد اسپیس را در نظر داشت. جدای از همه این شایعات و اخبار یک چیز برای همه واضح است، اینکه ریمیک دد اسپیس از لحاظ مالی شکستی برای EA بود و مهم نیست ما چقدر منتظر دنباله این اثر باشیم، این شرکت به فکر منافع خود است. اگر سخن شرایر را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم این بازی یک اثر کاملا جدید بود و حتی یک شروع دوباره برای فرانچایز می‌توانست باشد. با اوضاعی که ما شاهد آن هستیم حداقل چیزی که می‌شود گفت این است که در آینده‌ای نزدیک یا حتی دور احتمال بسیار کمی برای دیدن یک دد اسپیس جدید (حال هر چه می‌خواهد باشد) وجود دارد.

اما چند سوال پیش می‌آید. آیا اشتباه از طرفداران است که سمت عنوان سال قبل نرفتند و ساخت دنباله‌اش را تضمین نکردند؟ یا آیا این ایراد از الکترونیک آرتز است که نتوانست بازاریابی مناسبی برای ریمیک دد اسپیس ۱ بکند و خرابی نسخه سوم این سری را جبران کند؟ آیا عرضه آن بازی به خاطر انتشار خیلی عناوین بزرگ دیگر در بازه مشترکی که داشتند اشتباه بود؟

چه بلایی سر ریمیک دد اسپیس ۲ آمده است؟ - ویجیاتوچه بلایی سر ریمیک دد اسپیس ۲ آمده است؟ - ویجیاتو

ما شاید هیچوقت نتوانیم توقعات ناشری مانند EA را از عناوین خودش به خوبی درک کنیم، اما یک چیز بسیار واضح است، آن هم این است که آثاری مانند بتلفیلد و آیرون من در حال حاضر ارزش بیشتری برای هزینه کردن و اختصاص دادن منابع به خود را دارند. از دید طرفداران این حرکت می‌تواند اشتباه باشد، اما وقتی با سهامداران سر و کله می‌زنید صد درصد سود مالی حرف اول را خواهد زد. فکرش را کنید که باید شما این افراد را وادار کنید که پول بیشتری به شما بدهند تا یک ریمیک دیگر بسازید (آن هم با شکست تجاری نسخه قبلی)، بعد هم بخواهید توضیح بدهید که در اصل روی یک دنباله مجزا کار می‌کنید، قطعا به نتیجه نخواهید رسید.

لکس لادی، سردبیر The Start Menu، همراه با گراب در پادکست سخن جالبی زد. او گفت: «چگونه به اینجا رسیدیم که بازسازی آثار قدیمی دیگر سرمایه‌گذاری امنی نیستند؟» در بازار امروز با اینکه به ریمیک عناوین دقت و توجه بسیاری می‌شود گویا این آثار بین طرفداران دیگر ارزش بالایی ندارند. بازی اول دد اسپیس بعد از چهار ماه اول عرضه‌اش یک میلیون نسخه فروخت، با این حال یک شکست تجاری برای الکترونیک آرتز بود.

حال بیایید تا به فروش نسخه دوم فکر کنیم. فقط در هفته اول این بازی ۲ میلیون نسخه فروخت، اما فروش عالی در اول کار به معنی موفقیت کلی آن نیست. اندرو ویلسون رئیس الکترونیک آرتز در اکتبر ۲۰۱۷ گفت که این بازی ۴ میلیون نسخه از زمان لانچش در سال ۲۰۱۱ فروخته است. این شاید رقم مناسبی باشد اما هزینه ساخت این اثر ۶۵ میلیون دلار بود و با در نظر گرفتن موارد تجاری دیگر متوجه می‌شویم که این اثر هم شکست مالی بوده است. حال شما وضع وخیم دد اسپیس ۳ را نیز کنار این‌ها بگذارید و از دید ناشر ببینید که آیا ساخت یک ریمیک یا دنباله‌ای جدید برایتان می‌صرفد؟

چه بلایی سر ریمیک دد اسپیس ۲ آمده است؟ - ویجیاتوچه بلایی سر ریمیک دد اسپیس ۲ آمده است؟ - ویجیاتو

ریمیک رزیدنت اویل ۲ از زمان عرضه‌اش در سال ۲۰۱۹ تا دسامبر ۲۰۲۳ موفق به فروش ۱۳.۶ میلیون نسخه شد، اما این بحث قطعا نمی‌تواند نشانه‌ای برای موفقیت فرانچایزهای دیگر باشد. هر چند که عرضه ریمیک رزیدنت اویل ۲ و ۳ باعث بازگشت دد اسپیس شد، اما سرنوشت خوبی در بازار مانند رقبایش نداشت.

شرایط استودیو موتیو هم به شدت پیچیده است. اول اینکه با وجود کار شدن روی فرانچایز بتلفیلد توسط چند تیم مختلف که دو سال پیش شکل گرفتند، هیچ خبری از یک عنوان جدید تا به امروز به گوش ما نرسیده است. از طرفی دیگر تمرکز تیم بر روی ساخت بازی آیرون من شرایط کار را برای آنان سخت‌تر می‌کند. محبوبیت این شخصیت بین طرفداران فوق‌العاده بالاست و موفقیتش به نوعی تضمین شده است، اما موتیو باید تمامی تلاش خود را بکند تا هواداران با عنوانی کم نقص روبرو شوند.

بازی‌های ترسناک و ریمیک‌های آنان می‌آیند و می‌روند. همین الان هم من منتظر ریمیک سایلنت هیل ۲ هستیم که با وجود ناامیدی‌های بسیار حول توسعه‌اش توقع داریم به موفقیت تجاری خوبی تبدیل شود. البته می‌تواند هم نشود چون همه چیز به اوضاع بازی در روز لانچ و نقد و عملکردهای آن بستگی دارد. در کلام آخر اما بعید است که شاهد ریمیک دد اسپیس ۲ باشیم و صرفا با دو نسخه اول سری باید دلمان را خوش کنیم.

خب دوستان نظر شما چیست؟ آیا شما امیدی برای دیدن این اثر دارید؟ نظرات خود را در رابطه با این اثر با ما به اشتراک بگذارید.  

بیشتر بخوانید:

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.