چرا مخاط گلو و بینی زمان بیدار شدن از خواب بیشتر است؟

احتمالا شما هم مانند بسیاری از افراد دیگر متوجه شده اید که صبح در هنگام بیدار شدن از خواب با مشکل تجمع مخاط بینی و گلو به شکل خلط رو به رو بوده و نیاز دارید آن را از بدنتان خارج کنید. در این گزارش به بررسی پنج عامل اصلی ایجاد این شرایط می پردازیم.

به گزارش سیناپرس، احتقان بینی در اوایل صبح که در اصطلاح پزشکی به عنوان رینیت نیز شناخته می شود امری رایج بوده و با به کار بستن مواردی می توان آن را کاهش داده و متوقف کرد. در این میان نخستین موضوع این است که دقیق بدانیم چه چیزی ممکن است باعث گرفتگی بینی در صبح شود؟

به باور متخصصین اگر مجرای بینی شما به خصوص در هنگام خواب با تجمع خلط مواجه شده و این موضوع یک مشکل دائمی به شمار می رود، باید به بررسی این موضوع بپردازید  که چرا در ساعات اولیه صبح شما با انسداد بینی مواجه می شوید؟ مهمترین دلایلی که می توانند باعث بروز این مشکل شوند عبارتند از:

مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان

یکی از دلایل اصلی گرفتگی بینی، آلرژن ها هستند. انواع مختلفی از آلرژن ها وجود دارد که برخی افراد را بیشتر از دیگران آزار می دهد. اولین نوع آلرژن pf گرده گیاهان است. این یک نوع نسبتاً رایج آلرژی است که ممکن است منجر به مسدود شدن بینی در هنگام خواب شود. گرده های گل و گیاه ممکن است از طریق کولر یا از طریق پنجره وارد خانه شما شود.

کپک و قارچ ها

بخش هایی از خانه شما ممکن است بدون این که اطلاع داشته باشید کپک زده باشد. مناطقی مانند دیوارها، داخل کانال ها و کمدها و درهای چوبی از جمله رایج مناطق درگیر با کپک زدگی هستند. به یاد داشته باشید کپک ها نیز نوعی آلرژن محسوب می شوند که ممکن است عامل انسداد بینی در شب و صبح باشد.

دود دخانیات

به گزارش سیناپرس، به غیر از آلرژن ها، دود سیگار و دخانیات نیز محرک های دیگری هستند که باعث احتقان بینی می شوند، به عنوان مثال بیماری رفلاکس معده به مری یا GERD  بر اثر دود تنباکو ایجاد می شود. بنابراین کنترل این عامل و توقف مصرف دخانیات در محیط داخلی خانه به کم شدن مخاط صبحگاهی بینی کمک می کند.

تغییرات هورمونی

گرفتگی صبحگاهی گلو و بینی ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد که در دوران قاعدگی و بارداری رخ می دهد. این موضوع تنها با دخالت و نظر پزشک قابل کنترل است.

مو و غبار حیوانات خانگی

به گزارش سیناپرس، به یاد داشته باشید آلرژی شما ممکن است به دلیل موی حیوان خانگی شما باشد. معمولا شوره و غبارهای بسیار ریزی در بدن و موی حیوانات خانگی وجود دارد که ممکن است علت افزایش مخاط گلو و بینی در ساعات اولیه صبح باشد. اگر در کنار سگ خانگی یا گربه خود بخوابید، این عارضه ممکن است در ساعات اولیه صبح افزایش یابد. تمیز کردن و نظافت منظم حیوان خانگی می تواند به کاهش این مشکل کمک کند.

مترجم: فاطمه کردی

منبع: thehealthsite

نوشته چرا مخاط گلو و بینی زمان بیدار شدن از خواب بیشتر است؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.