افزایش سلامت قلب و عروق مادر با شیردهی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می ‌دهد:زنانی که حداقل شش ماه به نوزادشان شیر می‌ دهند، می‌ توانند سلامت قلب و عروق و متابولیک خود را برای حداقل سه سال بهبود بخشند. نکته مهم این است که این فواید در زنانی که حاملگی‌های پیچیده دارند و احتمالا در آینده در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی هستند نیز دیده می ‌شود.

به گزارش سیناپرس، فواید سلامتی شیردهی برای نوزادان اغلب مورد بحث قرار می گیرد، اما کمتر در مورد تأثیر شیردهی بر مادران صحبت شده است. اکنون یک مطالعه جدید توسط دانشگاه آدلاید و دانشگاه فلیندرز، فوایدی را که شیردهی می ‌تواند برای سلامت قلب و عروق مادران به همراه داشته باشد، بررسی کرده است. بیماری های قلبی متابولیک گروهی از شرایط رایج اما قابل پیشگیری هستند که شامل فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی، کلسترول بالا، دیابت نوع ۲ و مقاومت به انسولین می شود.

کلر رابرتز (Claire Roberts) پژوهشگر مسئول این مطالعات گفت: در کنار فواید عصبی و سایر فواید سلامتی برای نوزادان، سازمان بهداشت جهانی تغذیه انحصاری با شیر مادر تا شش ماه و شیردهی بیش از ۱۲ ماه را برای کاهش قابل توجه فشار خون مزمن و دیابت در زنان توصیه می کند.

محققان دریافتند زنانی که حداقل ۶ ماه پس از بچه دار شدن فرزندانشان را با شیر مادر تغذیه می کنند، به طور قابل توجهی شاخص توده بدنی (BMI) و فشار خون کمتری نسبت به زنانی که شیر نمی دهند، دارند. این کاهش تحت تأثیر متغیرهایی مانند شاخص توده بدنی، سن و وضعیت اجتماعی-اقتصادی در اوایل بارداری یا سیگار کشیدن قبل از تولد قرار نگرفت. علاوه بر این، شیردهی به مدت حداقل شش ماه با سطوح بالاتر HDL-C یا کلسترول خوب مرتبط بود.

هنگام تجزیه و تحلیل داده های مربوط به زنانی که حداقل یک عارضه در دوران بارداری از جمله پره اکلامپسی، فشار خون بالای حاملگی و دیابت بارداری داشته اند، زنانی که حداقل به مدت شش ماه شیرداده بودند، سطح انسولین و تری گلیسیرید خون کمتر و کلسترول بالاتری را نشان دادند. به گفته محققان، این خبر خوبی برای زنانی است که حاملگی های پیچیده دارند، زیرا آنها و فرزندانشان در معرض افزایش خطر ابتلا به مشکلات سلامتی هستند.

رابرتز گفت: عوارض بارداری با خطر بیماری قلبی عروقی بعدی مرتبط است و فرزندان آنها نیز در اوایل زندگی در معرض خطر اختلال در سلامت متابولیک قرار دارند.

به گزارش سیناپرس، محققان می گویند: یافته های این مطالعه نشان می دهد که تغذیه با شیر مادر به مدت حداقل شش ماه با بهبود کلی در سلامت قلب و عروق همراه است. پژوهشگران مطالعات بیشتری را با استفاده از نمونه های بزرگتر توصیه کرده و زنانی را که با شیر مادر تغذیه می کنند با زنانی که نمی خواهند شیر بدهند، مقایسه می کنند.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی International Breastfeeding Journal منتشر شده است.

مترجم: مهدی فلاحی پناه

نوشته افزایش سلامت قلب و عروق مادر با شیردهی اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.