چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟

نام فرانچایز ریدلی اسکات مدت‌هاست که به طور جدایی ناپذیری با کل تاریخ فرهنگ پاپ سینما پیوند خورده است. مجموعه فیلم‌هایی که در آن بیگانه‌ای به نام زنومورف‌ قاتل همیشه در حال شکار فضانوردان یا کاوشگران فضایی است. اما ژنتیک این هیولا‌ها و از اساس روح فیلم‌های بیگانه چنان به یک ویژگی کالت در هالیوود تبدیل شده است که بسیاری از پیروان ژانر ترسناک علمی تخیلی، از تصاویر، تکنیک‌ها و روایت آن الهام می‌گیرند.

<!–

–>

با این حال، تنها دو قسمت اول را می‌توان فیلم‌های واقعاً موفق نامید؛ «بیگانه» ترسناک و فضایی ریدلی اسکات و «بیگانگان» جیمز کامرون در فهرست‌های مختلف بهترین فیلم‌های علمی تخیلی و فیلم‌هایی با مضمون فضایی قرار دارند و بارها از این دو فیلم به عنوان آثاری ماندگار و فراموش نشدنی یاد شده است. به طور خلاصه، در سال ۱۹۷۹، ریدلی اسکات، کارگردانی که در آن روز اولین فیلم خود را تجربه می‌کرد، ناآگاهانه یک فرنچایز غول پیکر جدید را راه اندازی کرد، آن‌هم با طرفدارانی به همان اندازه غول پیکر و هیولایی.

چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟

اما پس از سال ۱۹۸۶، سال اکران دنباله جیمز کامرون، بسیاری تلاش کردند موفقیت دو فیلم اول فرنچایز را در مورد زنومورف‌ها تکرار کنند؛ از جمله آنها می‌توان به دیوید فینچر اشاره کرد که برای او تکمیل سه‌گانه Alien اولین کار کارگردانی این فیلمساز در زمینه سینما شد و البته فیلمساز فرانسوی شناخته شده ژان-پیر ژونه نیز قسمت چهارم این فرنچایز را بدون ذره‌ای ذوق یا حداقل استفاده از پیشینه فلسفی خودش در سینما خراب کرد. نکته: این فیلمساز چهار سال پس از دنباله فاجعه بار بیگانه، فیلم «آملی» را کارگردانی کرد. اما جالب اینجاست که خود ریدلی اسکات نیز سی و سه سال پس از تولید اولین فیلم به فرنچایز بازگشت.

اسکات با تولید فیلم «پرومتئوس» تلاش کرد تا داستان جهان «بیگانه‌ها» را دوباره از نو به میل خودش تفسیر کند، اما این فیلم نیز با دنباله‌ای دیگر از ریدلی اسکات به نا‌کجا آباد فرستاده شد. دنباله‌ای که در طول اکران خود بخش زیادی از نظرات منفی طرفداران را دریافت کرد و در باکس آفیس نیز به اثری موفق تبدیل نشد. از آن زمان، بیگانه رها شده است، و برای مدت طولانی نویسندگان حتی در مورد احتمالات راه اندازی مجدد، اسپین آف، ادامه یا پس گرفتن فرنچایز صحبت نکردند؛ تا اینکه کارگردان اروگوئه‌ای فده آلوارز روی سکو کارگردانی رفت و با فیلمنامه‌ای از خودش برای ادامه این فرنچایز چراغ سبز گرفت.

چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟

اولین شایعات در مورد توسعه نسخه جدید بیگانه در سال ۲۰۲۰ و تقریباً بلافاصله پس از خرید فاکس قرن بیستم توسط استودیو دیزنی در اینترنت شروع شد. سپس برنامه‌های تهیه کنندگان شامل ایده شروع مجدد کامل فرنچایز از ابتدا، بدون مشارکت مستقیم سِر ریدلی در روند تولید بود. اما بعدها مفهوم فیلم جدید چندین بار تغییر کرد تا اینکه به اساس فیلمنامه نهایی خود رسید. در نتیجه کارگردان اروگوئه‌ای فده آلوارز که بینندگان را با فیلم هیجان‌انگیز «نفس نکش» و ریبوت «مردگان شیطانی» سرگرم کرده است، برای کارگردانی این فیلم داوطلب شد و اکنون بیگانه رومولوس برای اکران در سال ۲۰۲۴ آماده است.

به تازگی اولین تیزر تریلر این پروژه به صورت آنلاین منتشر شده که هیچ ایده‌ای در مورد داستان فیلم Alien: Romulus (بیگانه: رومولوس) به طرفداران نمی‌دهد، پس اکنون سوال اینجاست که چگونه بیگانه بعدی می‌تواند ما را شگفت زده کند؟! برای رسیدن به این پاسخ در ادامه همراه ویجیاتو باشید.

دوره زمانی رویدادها و طرح سناریو جدید

چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟

یکی از نکاتی که باعث می‌شود برای دیدن بیگانه: رومولوس شگفت‌زده باشیم این است که کل تاریخچه زمانی قسمت جدید فرنچایز بر اساس دوگانه ریدلی اسکات و جیمز کامرون ساخته شده است و رومولوس بیشتر از دو فیلم پرومتئوس و بیگانه: کاوننت با آن دو اثر مرتبط خواهد بود. بنابراین، روایت داستان و اکشن‌های اصلی قسمت جدید بین فیلم اول و دوم (یادآوری می‌کنم که بین داستان‌های «بیگانه» و «بیگانگان» حدود پنجاه و هفت سال می‌گذرد) رخ می‌دهد و شخصیت‌های اصلی کاملاً جدید خواهند بود.

شخصیت‌های جدید، اما این بار نه محققین حرفه‌ای، بلکه گروه جوانی هستند که ایستگاه متروکه رومولوس را کاوش می‌کنند (مرکز سابق شرکت Weyland-Yutani، که از قسمت‌های قبلی می‌شناسید)، این مکان به طور مبهمی یادآور تصویر نمادین سفینه نوسترومو در فیلم اول بیگانه است. از سوی دیگر، بر اساس تریلر پخش شده از فیلم می‌توان گفت همانطور که ممکن است حدس بزنید، انسان‌های جوانی با نبردهای نابرابر با بیگانگان تشنه خون روبرو خواهند شد.

شخصیت‌های اصلی بیگانه: رومولوس چگونه خواهند بود؟

چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟

در حال حاضر، تهیه‌کنندگان تمام بازیگران جدید بیگانه را فاش نکرده‌اند، اما از قبل مشخص شده است که نقش‌های اصلی به ستاره‌های جوان در حال رشد هالیوود، یعنی ایزابلا مرسد و کیلی اسپانی رسیده است که تهیه‌کنندگان با اطمینان جدی از این دو به عنوان سیگورنی ویور جدید یاد کرده‌اند.

علاوه بر این، برادر اندرویدی شخصیت کیلی اسپانی نیز نقش مهمی در داستان بازی خواهد کرد. اما نکته مهم میانگین سنی پایین شخصیت‌های جدید است که باید دید این گروه جوان می‌توانند از پس موقعیت‌های ویژه و حتی اکشن این فیلم بر بیایند یا خیر. ولی باید اشاره کرد که این تیم بازیگری و به ویژه ایزابلا مرسد از پر کاربرد ترین ستاره‌های جدید هالیوود است که مخاطبان او را در فصل دوم سریال «The Last of Us» نیز خواهند دید.

انواع به روز شده بیگانگان ترسناک

چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟

در گذشته این فرنچایز رسم بود که در هر قسمت جدید بیگانه، نویسندگان سعی می‌کردند انواع جدیدی از بیگانگان را ارائه دهند. به عنوان مثال، در قسمت چهارم یک نمونه رادیکال از یک بیگانه همراه با یک انسان وجود داشت، یا در پرومتئوس خالقان بشریت، و در بیگانه: کاوننت نئومورف‌ها بودند که در این بخش خودنمایی می‌کردند.

اما در بیگانه رومولوس سازندگان انواع این بیگانگان شکارچی را به روز کرده‌اند. در فیلم این موجودات جدیدی با دندان‌های تیز وجود خواهند داشت، به طوری که هنگام حمله به یک فرد خاص، ما به عنوان بیننده می‌توانیم یک حمام خون کامل را مشاهده کنیم. این یعنی جدا از اکشن، به لطف حضور فده آلوارز با ریشه‌های ژانر وحشت ما باید انتظار سکانس‌های پر تنش بیشتری با محوریت زنومورف‌ها داشته باشیم.

خشونت افسارگسیخته

چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟

همانطور که تیم جدید فیلم بیگانه بیش از یک بار در طول تولید اشاره کردند، فیلم آنها بسیار خونین و بی رحمانه خواهد بود. در واقع مخاطب در این فیلم با یک خشونت افسارگسیخته روبرو خواهید بود. بارها در رسانه‌های شنیده شد که در طول پیش تولید فیلم بیگانه رومولوس، یک لحظه مرگبار بوده است که هیچ یک از عوامل فیلم نتوانستند تا آخر آن را تماشا کنند، صحنه‌ای بسیار طبیعی و منزجر کننده که مخاطب را نیز دچار شوک می‌کند.

حتی ایزابلا مرسد که یکی از نقش‌های اصلی فیلم را بازی می‌کند، قبلاً چندین بار اعلام کرده است که حتی آماده‌ترین و محکم‌ترین مخاطبان قدیمی فرنچایز بیگانه که بیش از یک دهه است این فرنچایز را تماشا می کنند، از فرم نمایش خشونت و خونین بودن بیش از حد فیلم غافلگیر خواهند شد.

محیط و اتمسفر خفه‌کننده مکان رویداد‌های فیلم

چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟

همانطور که در اولین فیلم بیگانه اثر ریدلی اسکات (که رومولوس در طول تولید به آن تکیه کرده است)، اکشن و داستان بیشتر در یک ایستگاه تحقیقاتی عظیم اتفاق می‌افتد، جایی که بیگانگان تشنه به خون شروع به شکار قهرمانان فیلم خواهند کرد؛ در سمت مقابل و در بیگانه جدید نیز گستره وسیعی از سیارات رها شده ناشناخته، و رویدادها، در واقع، تنها به راهروها و اتاق‌های رومولوس محدود خواهد شد.

در رسانه‌های مختلفی گفته شده است که قسمت جدید فیلم بیگانه در اجرا و فضا‌سازی حاکم بر اتمسفر فیلم، از بازی برآمده از دنیای بیگانه یعنی «Alien: Isolation» الگو گرفته‌ است. بنابراین اگر این حرف درست باشد و سازندگان از بازی الهام گرفته باشند، ما شاهد یک تریلر بسیار تاریک، ترسناک و شدیدا جذاب خواهیم بود که با یک بازی موش گربه‌ای تماشایی در انتظار ماست، جایی که بینندگان به هر خش خش در صفحه توجه خواهند کرد.

کلام پایانی: انتظار اوج هیجان از بیگانه رومولوس

چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟

در نهایت باید گفت چه انتظاری از بیگانه جدید داریم؟ در واقع، عجله برای نتیجه گیری نهایی هنوز فایده‌ای ندارد؛ در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد پروژه در دست نیست تا حدس و گمان در مورد کیفیت نهایی قسمت بعدی فرنچایز آغاز شود. با این حال، حتی در حال حاضر نیز می‌توان با اطمینان گفت که سازندگان جدید نقص‌ها و اشتباهات متعدد پیشینیان خود، از جمله واکنش منفی طرفداران به بیگانه کاوننت را در نظر گرفتند، بنابراین رومولوس روی چیزهای کمی متفاوت تمرکز خواهد کرد و اتمسفر تنش‌آفرین را با اکشنی خونین ترکیب می‌کند.

به نظر من با شناختی که از فده آلوار به عنوان کارگردان دارم، ما در فیلم جدید شاهد ترکیبی از فضای پارانوئیدی بیگانه ریدلی اسکات و حملات بخش اکشن از بیگانگان جیمز کامرون خواهیم بود. بنابراین من به این فیلم امیدوارم و به نظر این اثر ارزش انتظار را دارد، اما نتیجه نهایی را تنها در آگوست سال جاری خواهیم دانست.

چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟چرا قسمت جدید فرنچایز بیگانه ارزش انتظار را دارد؟

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.