چرا سازندگان بازی Lies of P برداشت متفاوتی از داستان پینوکیو دارند؟

قطعا در سال‌های آینده، از سال ۲۰۲۳ به عنوان یکی از جذاب‌ترین دوران‌های دنیای بازی یاد می‌شود. در همین پنج ماه ابتدایی سال ۲۰۲۳، ما شاهد عناوین برجسته‌ای بودیم که مورد استقبال منتقدان و بازیکنان قرار گرفته است. از بازی‌های بزرگی مثل بازسازی رزیدنت ایول ۴ گرفته تا عناوین کوچکتری مثل Hi-Fi Rush، همگی با کیفیتی مناسب به دست بازیکنان رسیدند. ادامه سال حتی هیجان‌انگیزتر به نظر می‌رسد و عناوین بزرگ و موردانتظاری در لیست انتشار قرار دارند. یکی از این بازی‌ها، عنوان Lies of P است. اثری که برداشتی متفاوت از دروغگوی قصه‌ی ایتالیایی معروف یعنی پینوکیو است.

بازی Lies of P نزدیک به دو سال است که معرفی شده و در ابتدا در سکوتی خبری در مرحله توسعه قرار داشت. اما با نمایش گیم‌پلی در رویداد IGN Fan Fest توجه‌ها به این بازی بسیار زیاد شد. این اثر سولزلایک که الهام‌گیری زیادی از بلادبورن داشته، کار چندان آسانی در بازار نخواهد داشت چرا که رقابت در میان بازی‌های سولزلایک بسیار بالا گرفته است.

حال رسانه VG247 در رویداد GDC امسال موفق بوده تا مصاحبه‌ای با سازندگان بازی داشته باشد. مصاحبه‌ای که در آن نکات جذابی مطرح شده و برای مشتاقان بازی Lies of P می‌تواند جذاب و خواندنی باشد. در این مقاله از ویجیاتو به نکاتی که در این مصاحبه مطرح شده می‌پردازیم. با ما همراه باشید.


«ما می‌خواستیم محیطی خلق کنیم که بازیکنان در هیچ بازی دیگری تجربه نکرده باشند و می‌خواستیم به گونه‌ای آن را ارائه دهیم که کاملا متفاوت با آن چیزی باشد که می‌شناسیم.»

جی وون چوی – مدیر پروژه بازی

وقتی نمایش اولیه بازی Lies of P را تماشا می‌کنیم، چیزی که توجه ما را جلب می‌کند، محیط بصری بازی‌ست. بازی در یک شهر غمگین و تاریک با معماری اروپایی به نام کرات (Krat) قرار دارد که بازیکنان می‌توانند سرتاسر آن را کاوش کنند. شهری که در نگاه اول صنعتی به نظر می‌رسد و پس از شیوع بیماری و قیام خشونت‌آمیز ربات‌ها، به طور کامل هویت خودش را از دست می‌دهد.

بازی Lies of Pبازی Lies of P

سال گذشته عنوان Steel Rising هم تلاش داشت تا فضای مشابه‌ای را به بازیکنان ارائه دهد. اما سازندگان بازی Lies of P تحت تاثیر معماری گوتیک شهرهای اروپایی، کرات را طراحی کردند. تیم Neowiz (سازنده بازی) این محیط را این گونه توصیف می‌کند:«کرات، فضای هولناک و تاریکی را شکل داده که به عنوان معکوس زندگی واقعی دوره بل اپوک (Belle Époque) عمل می‌کند که اغلب به عنوان یک دوره زیبا و رومانتیک یاد می‌شود.»

طبق تجربه خبرنگار رسانه VG247، توجه و حساسیت سازندگان نسبت به محیط بازی کاملا ملموس است. آن‌ها با الهام‌گیری از معماری شهرهای اروپایی، به خصوص شهر پاریس، توانستند یک دنیای خارق‌العاده طراحی کنند.

«ما دوست داشتیم که در حین کار بر طرح‌های مفهومی بحث کنیم و هنوز هم از این کار لذت می‌بریم. طراحان شخصیت‌های سه‌بعدی، انیمیشن‌ها و طراحان FX به راحتی اندکی از روح خودشان را در بازی جا داده‌اند. پس باید منتظر غافلگیری‌های بیشتر هم باشید.»

جی وون چوی

نکته‌ای که در اینجا جالب توجه بود، آن است که پینوکیو اساسا یک داستان قدیمی ایتالیایی‌ست. پس چرا سازندگان پاریس را منبع الهام شهر کرات قرار دادند؟ به نظر می‌آید که دوره هنری بل اپوک (عصر زیبا: که دوره‌ای از تاریخ هنری فرانسه، بلژیک و اروپا است که به طور قابل توجهی باعث شکوفایی هنرهای ادبیات و موسیقی و هنرهای تجسمی شد.) منبع الهام اصلی سازندگان بوده است. چرا که علاوه بر شکوفایی هنری کشورهای اروپایی، شاهد نوآوری در فناوری‌ها هم بودیم. چوی انتخاب این دوره هنری را با جزئیات توضیح می‌دهد:«بل اپوک زیباترین دوره در فرانسه درست قبل از آغاز جنگ جهانی اول بود. در این دوره ساخت برج ایفل آغاز شد و یک نمایشگاه جهانی برگزار شد.»

بازی Lies of Pبازی Lies of P

«بل اپوک مترادف است با آزمایش، تنوع، نوآوری، فرهنگ و هنر. همچنین دوره‌ای است که چندان در بازی‌های ویدیویی مورد توجه قرار نگرفته است. ما دوره قرون وسطی و داستان‌های علمی تخیلی در آینده را کنار گذاشتیم چون بارها در دیگر بازی‌ها به  تصویر کشیده شدند.»

جی وون چوی

همان‌طور که در ابتدا هم اشاره کردیم، عنوان Lies of P در رده بازی‌های سولزلایک قرار می‌گیرد و الهام‌گیری زیادی از سری سولز داشته است. چوی می‌گوید:«در حال حاضر عناوین سوم شخص زیادی وجود دارد، بنابراین ما باید تلاش کنیم که عنوان ما به خوبی ساخته و به خوبی پولیش شده باشد. حتی در بین بازی‌های جهان باز، من فکر می‌کنم که می‌توانیم انتظار داشته باشیم که باید با تکاملی روبرو شویم، اگر ما بتوانیم مکانیک‌های مبارزات بازی را طوری پیاده کنیم که مکمل یکدیگر باشند.»

تلاش برای تکامل در این ژانر، قدم بزرگ و بلندپروازانه‌ای برای Neowiz است. استودیویی که قبلا بر بازی‌های موبایلی با بودجه‌های پایین کار کرده و عناوینش جذابیت کمتری نسبت به Lies of P داشته است. پس مشخص است که Lies of P پروژه‌ای است که قرار است نقطه پرش نئوویز باشد. در قدم اول سازندگان امید دارند تا صنعت بازی‌سازی در کره جنوبی را هم با تحول عظیمی روبرو کنند و کاری کنند تا بازی‌سازان کره‌ای جسورتر و بزرگتر شوند.

«مسیری که در آن قرار داریم در واقع همان مسیری‌ست که می‌خواستیم آن را طی کنیم، فقط فرصت و منابع مناسب را نداشتیم. برای مدتی طولانی ما قصد داشتیم تا یک بازی سولزلایک بسازیم و زمانی که افراد با تجربه زیاد در زمینه بازی‌های اکشن را وارد تیم کردیم، توانستیم شروع خوبی داشته باشیم.»

جی وون چوی

Lies of PLies of P

چوی در ادامه اضافه می‌کند:«من همچنین فکر می‌کنم این یک پروژه معنادار خواهد بود، زیرا در کره صنعت بازی در حال حاضر بیش از حد به بازی‌های موبایلی و خریدهای درون برنامه‌ای تکیه کرده است. ما امیدواریم که این پروژه به ایجاد یک مسیر جدید کمک کند و تنوعی در صنعت بازی‌سازی کره جنوبی ایجاد کند.»

بنابراین به نظر می‌رسد که اهداف عنوان Lies of P فراتر از تصورات بازیکنان خواهد بود. بازیکنان قرار نیست تا صرفا یک سولزلایک دیگر و کلونی از عناوین مشابه را تجربه کنند. سازندگان با انتخاب یک دوره کمتر دیده شده در فرم بازی‌های ویدیویی و هدف تحول در بازی‌سازی منطقه‌ای، قصد دارند قدم‌های مهمی بردارند. این بلندپروازی از سویی می‌تواند خطرناک هم باشد و انتظارات را بیهوده برای بازی بالا ببرد. به هر حال باید منتظر ماند و دید آیا اثر نهایی می‌تواند انتظارات را برآورده کند یا خیر.

بازی Lies of P برای انتشار در ماه آگوست سال ۲۰۲۳ (مرداد-شهریور) برنامه‌ریزی شده و برای کنسول‌های PS4، PS5 و Xbox Series X/S، Xbox One و پلتفرم پی‌سی منتشر خواهد شد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.