چرا جو خورشید تا این حد داغ است؟یک قدم تا حل معمای ۶۵ ساله خورشید

آژانس فضایی اروپا سرانجام ممکن است گامی برای حل معمای حل نشده مربوط به خورشید که ۶۵ سال است ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده، یافته باشد. معمای مورد بحث این است که چرا جو خورشید تا این حد داغ است.

به گزارش سیناپرس، معمای موسوم به مشکل گرمایش تاج خورشید مدت هاست که اخترشناسان را گیج کرده و ۶۵ سال است که ستاره شناسان نتوانسته اند پاسخی برای این سوال پیدا کنند. به تازگی اما یک عملیات مشترک بین کاوشگر خورشیدی پارکر و مدارگرد خورشیدی می تواند پاسخی منطقی به این پرسش ارائه دهد.

طبق اطلاعیه جدید آژانس فضایی اروپا، مدارگرد خورشیدی این آژانس اخیرا یک مانور خورشیدی انجام داده است تا بتواند خورشید را از زاویه کمی متفاوت رصد کند. گفته می شود این عملیات به مدارگرد خورشیدی اجازه می ‌دهد تا با اندازه ‌گیری ‌هایی که کاوشگر خورشیدی پارکر انجام می ‌دهد، همگام شده و در نتیجه روشی پیشگامانه برای مطالعه خورشید در اختیار منجمین قرار دهد.

باید توجه داشت که جو خورشید که به تاج نیز معروف است بسیار داغ است. با توجه به این واقعیت که خورشید ما یک ستاره پرجرم است، اما حرارت جو آن تقریباً یک میلیون درجه سانتیگراد است، در این میان معمایی که دانشمندان را گیج کرده است، این موضوع محسوب می شود که سطح خورشید در واقع تنها ۶ هزار درجه سانتیگراد دما داشته و دلیل این اختلاف دما بین سطح و جو خورشید نا مشخص باقی مانده است.

به این ترتیب، دمای تاج خورشید به نحوی بیش از ۱۵۰ برابر گرمتر از سطح آن بوده و این مشکل گرمایش جو خورشید، اصلی ترین مانع در انجام  ماموریت های مطالعه خورشید محسوب می شود.

به گزارش سیناپرس، اعتقاد عمومی بر این است که الگویی برای انتقال انرژی به پلاسما در جو خورشید باید وجود داشته باشد که دانشمندان هرگز نتوانسته ‌اند دقیقا آن را شناسایی کنند. با این حال، با توجه به ماموریت جدید خورشید گرد اتحادیه اروپا ممکن است در نهایت بتوانیم پاسخ‌ این معما را کشف کنیم.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: bgr

نوشته

چرا جو خورشید تا این حد داغ است؟

یک قدم تا حل معمای ۶۵ ساله خورشید اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.