چرا جنوبگان مکانی بیابانی محسوب می‌شود؟

antarctica penguins ocean ice 661e6ef6a55162c757fc57d5

خشک‌ترین منطقه‌ی جنوبگان که به دلیل کمبود برف یا یخ با عنوان «دره‌های خشک مک‌موردو» شناخته می‌شود، تقریبا از دو میلیون سال پیش هیچ بارانی به خود ندیده است. این منطقه به مساحت ۴۸۰۰ کیلومتر مربع تا حدی به دلیل وجود کوه‌های اطرافش که جریان رطوبت را مسدود می‌کنند، تقریبا فاقد آب است.

علاوه‌بر کوه‌ها، بادهای پایین‌رو نیز دره‌ها را درمی‌نوردند. این بادهای نسبتا گرم با سرعت حداکثر ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌وزند و درحین حرکت، رطوبت را از منطقه تبخیر می‌کنند و از بین می‌برند.

بیشتر بخوانید

دانشمندانی که در جنوبگان کار می‌کنند، ادعا می‌کنند که هوا آن‌قدر خشک است که چیپس و ذرت بو‌داده هرگز کهنه نمی‌شوند، موها و حوله‌های خیس به سرعت بعد از حمام خشک می‌شوند و کپک اصلا وجود ندارد. نقطه‌ضعف زندگی در چنین مکان خشکی این است که پوست شما دراثر کمبود رطوبت بسیار خشک می‌شود و ترک می‌خورد. همچنین مخاط بینی شما به دلیل خشک‌شدن حفره‌ی بینی خونی خواهد بود.

شاید به نظر برسد یک قاره‌ی یخی باید آب نیز داشته باشد، اما کم آبی در جنوبگان یکی از خطرات بزرگ است. بسیاری از اولین کاوشگران جنوبگان از جمله کاپیتان رابرت فالکون اسکات، دراثر کم‌آبی، خستگی شدید همراه با عوارض زیاد و مرتبط با سرما مانند سرمازدگی درگذشتند.

هنری ورسلی افسر سابق ارتش بریتانیا در سال ۲۰۱۶، تلاش کرد اولین فردی باشد که به‌تنهایی و بدون کمک از جنوبگان عبور می‌کند. او در روز هفتاد یکم از سفرش، وقتی فقط ۴۸ کیلومتر تا هدفش فاصله داشت، به خاطر خستگی و کم‌آبی شدید تسلیم شد. ورسلی پس از انتقال با هواپیما به بیمارستانی در جنوب شیلی، در ۵۵ سالگی درگذشت.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.