چاقی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی کبد شود

1427888909773 8 th3

نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد چاقی با تاثیر روی متابولیسم بدن بر سلامتی تاثیر خواهد داشت. همچنین نقش کلیدی کبد در این فرایند مورد مطالعه قرار گرفته است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، کبد نقشی حیاتی در متابولیسم بدن ایفا می‌کند. در این فرایند معمولاً غذا به انرژی تبدیل شده و افزایش وزن نیز می‌تواند تاثیر منفی روی فعالیت‌های متابولیکی در بدن داشته باشد. برای درک این موضوع کبد موش‌های دارای وزن معمولی را با موش‌های چاق مورد مقایسه قرار دادند. در این مطالعه مشخص شد فعالیت متابولیک و تنظیم بیولوژیکی آن در این موش‌ها پس از یک دوره تغذیه و ناشتایی معکوس شده است.

همچنین در موش‌های دارای وزن معمولی فرایند کنترل متابولیسم در طول تغذیه مهار شده و تنها در هنگام ناشتا فعال شد. اما در موش‌های چاق تنظیم این فرایند در طول تغذیه افزایش یافته و در زمان ناشتا دچار کاهش شد.

طبق تخمین فدراسیون جهانی چاقی تا سال ۲۰۳۵ افراد دچار اضافه وزن یا چاقی به بیش از ۴ میلیارد نفر می‌رسند. شرایط سلامت این افراد از قبیل ابتلا به بیماری قلبی، کبد چرب یا دیابت نوع ۲ در خطر خواهد بود. شناخت علل و اثرات ایجاد چاقی به عنوان یک بیماری پیچیده در افراد می‌تواند به پزشکان در حمایت و کمک به این افراد کمک کند. در حال حاضر یکی از تاثیرات چاقی بر سلامتی تاثیر آن روی متابولیسم بدن است که از طریق آن انرژی از غذا دریافت ذخیره و استفاده می‌شود. در این بین اندام‌هایی نظیر کبد نقش کلیدی در فرایند متابولیسم داشته و معمولاً غذا در پایان این فرایند در آنجا ذخیره می‌شود.

با ایجاد عدم تعادل در این سیستم اختلالات متابولیکی نظیر خستگی کاهش اشتها و کمبود انرژی ایجاد می‌شود. در این مطالعه مشخص شد فعالیت‌های مربوط به تنظیم متابولیسم امکان کنترل فعالیت سلولی را در سطح ژنتیکی داشته و نسبت به آنچه که به عنوان غذا خورده می‌شود کمتر تاثیر پذیر خواهد بود.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.