پیش بینی قیمت خودرو در سال جدید ؛ خودرو ارزان می‌شود یا گران؟

5945730

با توجه به تحلیل‌های ارائه شده توسط سعید موتمنی، رییس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ و پیش بینی قیمت خودرو در سال جدید ، و گزینش از بین افزایش یا کاهش قیمت خودروها یک مسئله پیچیده است. اگرچه افزایش قیمت‌ها در سال گذشته مشهود بوده و عواملی مانند رکود اقتصادی و تورم بر بازار خودرو تأثیر گذاشته‌اند، اما توجه به عوامل دیگری همچون کنترل تورم و افزایش تولیدات می‌تواند به تعادل قیمت‌ها کمک کند. از این رو، پیش‌بینی دقیق در مورد افزایش یا کاهش قیمت خودروها در سال جدید می‌تواند به میزان تأثیرگذاری که این عوامل بر بازار داشته‌اند، بستگی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس ؛ ۴۵ درصد افزایش کرایه در سال ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت خودرو در سال جدید

به نظر سعید موتمنی، وضعیت بازار خودرو در سال گذشته خوب نبوده؛ او به این موضوع اشاره کرده که بازار در رکود مطلق قرار داشته ولی قیمت‌ها در حال افزایش بوده‌اند. به طور خاص، در نیمه دوم سال گذشته، قیمت‌ها حدود ۲۵ تا ۲۷ درصد افزایش داشته‌اند، چه برای خودروهای داخلی، چه مونتاژ و چه وارداتی.

او بیان کرده است که واردات خودرو بسیار محدود بوده و در بازار دیده نمی‌شود. اما خودروهایی که وارد شده‌اند، به قیمت‌های بسیار بالایی به مصرف‌کننده می‌رسند، مثل خودروی توسان. این خودروها همچنین از نظر کیفیت هم مطمئن نیستند و تعهدات وعده‌شده توسط وزارت صنعت عملی نشده است.

با توجه به وضعیت کنونی بازار، موتمنی پیش‌بینی می‌کند که خودرو یک کالای مصرفی است که در ایران به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. او معتقد است که کنترل تورم می‌تواند تأثیر مهمی بر قیمت خودروها داشته باشد. اگر تورم کنترل شود، قیمت‌ها بیشتر افزایش نخواهند یافت، در حالی که اگر تورم کنترل نشود و تولیدات افزایش یابد، شرایط بازار متفاوت خواهد شد.

در آخر، موتمنی به این نکته اشاره می‌کند که تفاوت قیمتی بین خودروهای کارخانه و بازار بسیار زیاد بوده و بین ۵۰ تا ۸۰ درصد در نوسان بوده است. او معتقد است که اگر عرضه خودروها محدود نباشد و بازار به طور کافی تأمین شود، این تفاوت قیمتی کاهش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.