پیش بینی افزایش سود دهی TSMC به دلیل تغییرات مثبت در صنعت نیمه هادی‌

یک تحلیلگر تایوانی معتقد است که TSMC (شرکت تولید نیمه‌هادی تایوان) به دلیل تغییرات اخیر در صنعت نیمه‌هادی‌ها، بعید است پیش‌بینی درآمد خود را برای سال جاری تغییر دهد. TSMC، همراه با سایر شرکت‌های تولید تراشه، با بازار ضعیفی دست و پنجه نرم می‌کند که به دلیل موجودی بیش از حد، دچار اشباع شده و شاهد کمبود سفارشات از سوی مشتریان تراشه است. با این حال، به گفته یک تحلیلگر تایوانی، عرضه محصول جدید در صنعت گوشی‌های هوشمند و پایان تصحیح موجودی در بخش رایانه‌های شخصی، با نزدیک شدن به پایان سه ماهه سوم TSMC و اعلام نتایج درآمد شرکت در ماه آینده، می‌تواند به TSMC برای افزایش سود دهی کمک کند.

TSMC: کمبود پردازنده گرافیکی هوش مصنوعی انویدیا تا سال ۲۰۲۵ ادامه دارد

ثبات در بازار رایانه‌های شخصی و گوشی‌های هوشمند جدید مانع بازنگری TSMC در دستورالعمل مالی می‌شود

گزارش سود و فراخوان تحلیلگران TSMC برای سه ماهه دوم با نگاه بدبینانه‌ به خوبی نشان داد که از نظر مدیریت ممکن است چرخه تصحیح موجودی در صنعت نیمه‌هادی خیلی بیشتر از حد انتظار طول بکشد. متعاقباً، این شرکت پیش‌بینی درآمد خود را برای کل سال کاهش داد و این دومین باری بود که این کار را انجام می‌داد.

پس از بازنگری مجدد، شایعاتی یه گوش رسید مبنی بر اینکه TSMC ممکن است یک بار دیگر در دستورالعمل مالی خود تجدید نظر کند و TSMC نگران پیامدهای این شایعات بر قیمت سهام و ارزش این شرکت شد، بنابراین آنها به سرعت شروع به توضیح دادن در مورد برنامه‌های خود کردند. اکنون که ماه سپتامبر وارد هفته پایانی خود می‌شود، فهم بیشتر از شرایط بازار رایانه‌های شخصی و عرضه گوشی‌های هوشمند جدید توسط اپل، یک تحلیلگر را به این نتیجه رسانده است که نه تنها TSMC دستورالعمل درآمد را برای بار سوم بازبینی نخواهد کرد، بلکه درآمد آن نیز باید در آینده نزدیک کمی بهبود یابد.

دلیل این امر این است که به گفته این تحلیلگر، چرخه تصحیح موجودی نیمه‌هادی‌ها در سال گذشته به پایین‌ترین حد خود رسیده است و تقاضا در بازار رایانه‌های شخصی با کاهش مازاد موجودی در حال بهبود است. این اصلاح موجودی در بخش رایانه‌های شخصی باید منجر به افزایش سفارشات در سال آینده شود و سازندگان تراشه مانند TSMC نیز از تقاضای بالای بازار برای گوشی‌های هوشمند سود ببرند.

افزایش سود دهی TSMC

سال ۲۰۲۳ سال قدرتمندی برای صنعت هوش مصنوعی بوده است، به ویژه برای انویدیا که شاهد علاقه شدید بازار سهام و صنعت به پردازنده‌های گرافیکی خود است. از آنجایی که TSMC تعداد زیادی محصول را در اختیار انویدیا قرار می‌دهد و نگرانی‌ها در مورد امکانات کافی برای بسته‌بندی تراشه‌ها ممکن است مدت بیشتری طول بکشد، تجارت قوی انویدیا بر روی درآمد TSMC باید یک تاثیر مثبت بر جای بگذارد.

به گفته این تحلیلگر تایوانی، تبلیغات در بازار هوش مصنوعی چیز جدیدی نیست. وی خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۱۶ نیز شاهد علاقه قابل توجهی به هوش مصنوعی تحلیلی بودیم که از آن زمان تا کنون در برنامه‌هایی مانند تشخیص چهره، تصویر و گفتار استفاده می‌شود. اما روند اخیر مربوط به هوش مصنوعی مولد است که با محبوبیت ربات چت ChatGPT، به اوج خود رسید و حالا مدل‌های محتوا خود را تولید می‌کند.

وقتی نوبت به تب هوش مصنوعی می‌رسد، شرکت‌های تایوانی می‌توانند بخش سخت افزاری این صنعت را هدف قرار دهند. TSMC یکی از معدود شرکت‌هایی در جهان است که می‌تواند تراشه‌های پیشرفته را در حجم بسیار بالا تولید کند و این تراشه‌ها پیش‌زمینه آموزش و عملکرد مدل‌های هوش مصنوعی را تشکیل می‌دهند. برآوردهای بازار از UDN نشان می‌دهد که تقاضای جهانی برای محموله‌های سرور هوش مصنوعی در سال جاری بین ۱۸۰،۰۰۰ تا ۱۹۰،۰۰۰ واحد کاهش خواهد یافت. از این میان، مایکروسافت با خرید تقریباً ۵۰،۰۰۰ دستگاه نزدیک به یک سوم تقاضا را به خود اختصاص خواهد داد، در حالی که سایرین مانند متا و آلفابت ۳۵۰۰۰ و ۲۵۰۰۰ واحد را خریداری خواهند کرد.

به هر حال، با وجود اینکه TSMC دیگر از روزهای شلوغ خود در اوج همه‌گیری فاصله گرفته است، اما باز هم با بهبود اوضاع در بخش رایانه‌های شخصی، عرضه موبایل‌های جدید و تمرکز بر روی بخش هوش مصنوعی می‌توان باز هم می‌تواند به افزایش سود دهی خود در سه ماهه پیش رو امید داشته باشد.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.