پرورش کلیه انسان در خوک

به گزارش سیناپرس همدان، دانشمندان چینی موفق به رشد کلیه‌های حاوی سلول‌های انسانی در جنین خوک شده‌اند که برای اولین بار در جهان می‌تواند به رفع کمبودهای اهدای عضو کمک کند.

اما به گفته کارشناسان، این یافته که در مطالعه‌ای در مجله Cell Stem Cell در روز پنجشنبه منتشر شد، مسائل اخلاقی را مطرح می‌کند، به‌ویژه که در طی این آزمایش، برخی از سلول‌های انسانی در مغز خوک‌ها نیز یافت شده است.

محققان مؤسسه زیست پزشکی و سلامت گوانگژو بر روی کلیه ها تمرکز کردند زیرا آنها اولین اندامی هستند که رشد می کنند و رایج ترین پیوند در جراحی های پزشکی انسانی هستند.

Liangxue Lai، نویسنده ارشد این مقاله در بیانیه ای گفت: اندام های رت در موش ها و اندام های موش در رت ها تولید شده است، اما تلاش های قبلی برای رشد اندام های انسان در خوک ها موفق نبوده است. رویکرد ما ادغام سلول های انسانی در بافت های گیرنده را بهبود می بخشد و به ما اجازه می دهد تا اندام های انسان را در خوک ها رشد دهیم.

این رویکرد متفاوتی نسبت به پیشرفت‌های مهم اخیر در ایالات متحده است، جایی که کلیه‌های خوک اصلاح‌شده ژنتیکی و حتی قلب را به انسان پیوند زده اند.

دوسکو ایلیچ، استاد علوم سلول های بنیادی در کینگز کالج لندن که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: مقاله جدید، گام هایی پیشگامانه در رویکرد جدید مهندسی زیستی اندام ها را با استفاده از خوک ها به عنوان انکوباتور برای رشد و پرورش اندام های انسان توصیف می کند. ایلیچ هشدار داد که چالش های زیادی برای تبدیل آزمایش به یک راه حل قابل اجرا وجود دارد، اما با این وجود، این استراتژی فریبنده مستلزم کاوش بیشتر است.

چالش اصلی در ایجاد چنین هیبریدهایی این بوده است که سلول های خوک با سلول های انسانی رقابت می کنند.

برای غلبه بر موانع، تیم از ویرایش ژن CRISPR برای حذف دو ژن ضروری برای تشکیل کلیه‌ها در داخل جنین خوک استفاده کرد و چیزی را ایجاد کرد که به آن «طاقچه» می‌گویند.

آنها سپس سلول های بنیادی پرتوان انسانی را که به طور ویژه آماده شده بودند، سلول هایی که پتانسیل تبدیل شدن به هر نوع سلولی را دارند، اضافه کردند که این فضای بخصوص را پر کردند.

قبل از کاشت جنین در رحم خوک، آنها را در لوله های آزمایش حاوی موادی پرورش دادند که سلول های انسان و خوک را تغذیه می کرد.

در مجموع، آنها ۱۸۲۰ جنین را به ۱۳ ماده خوک جایگزین منتقل کردند. برای ارزیابی عملکرد آزمایش، بارداری در روزهای ۲۵ و ۲۸ خاتمه یافت.

پنج جنین انتخاب شده برای تجزیه و تحلیل مشخص شد که دارای کلیه های عملکردی طبیعی برای مرحله رشد خود هستند. آنها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد سلول های انسانی داشتند.

ژن دای، یکی از نویسندگان این مقاله گفت: ما دریافتیم که اگر یک طاقچه در جنین خوک ایجاد کنید، سلول های انسان به طور طبیعی به این فضاها می روند. ما سلول‌های عصبی بسیار کمی را در مغز و نخاع دیدیم و هیچ سلول انسانی را در برآمدگی تناسلی مشاهده نکردیم.

داریوس ویدرا، استاد زیست شناسی سلول های بنیادی در دانشگاه ریدینگ، گفت: اما وجود هر سلول انسانی در مغز خوک نگرانی هایی را ایجاد می کند.

وی افزود: اگرچه این رویکرد یک نقطه عطف واضح و اولین تلاش موفقیت آمیز برای رشد اندام های کامل حاوی سلول های انسانی در خوک است، اما نسبت سلول های انسانی در کلیه های تولید شده هنوز به اندازه کافی بالا نیست.

در درازمدت، این تیم می‌خواهد فناوری خود را برای استفاده در پیوند این اندام ها به انسان بهینه کند، اما اذعان دارد که این عملیات هنوز آماده اجرایی شدن نیست.

یک محدودیت مهم این بود که کلیه‌ها دارای سلول‌های عروقی مشتق از خوک بودند که در صورت پیوند به انسان می‌توانند باعث پس زدن عضو شوند. با این وجود، این تیم در حال حاضر روی رشد سایر اندام های انسان در خوک ها مانند قلب و پانکراس کار می کند.

منبع: Cell Stem Cell  مترجم: سید سپهر ارومیهء

نوشته پرورش کلیه انسان در خوک اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.