پردازنده Lunar Lake اینتل ۱۷ واتی: ارائه ۵۰ درصد عملکرد چند رشته‌ای بالاتر نسبت به Meteor Lake

طبق گزارش‌های جدید، پردازنده‌های Lunar Lake کمپانی اینتل با معماری جدید P-Core پر قدرت و E-Core کم مصرف خود، افزایش قابل توجهی در عملکرد چند رشته‌ای ارائه خواهند داد.

لازم به ذکر است که پردازنده‌های Lunar Lake شرکت اینتل با هسته‌های P Lion Cove فاقد پشتیبانی از قابلیت Hyper-Threading هستند، با این وجود در بخش چند رشته‌ای ۵۰ درصد عملکرد بهتری نسبت به تراشه‌های Meteor Lake ارائه می‌کنند.

آخرین اطلاعات در مورد این پردازنده‌های جدید شرکت اینتل از سوی Bionic_Squash منتشر شده که عملکرد چند رشته‌ای پلتفرم پردازنده کم مصرف آینده را به نمایش گذاشته است. پردازنده‌های Lunar Lake برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک با تمرکز بر عملکرد بالاتر در هر وات و عملکرد سریع‌تر NPU هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتظار می‌رود این تراشه‌ها از Lion Cove P-Core و معماری Skymont E-Core پشتیبانی کنند و همچنین یک NPU کاملاً جدید داشته باشند که عملکردی ۳ برابری نسبت به پردازنده Meteor Lake را ارائه می‌دهد.

سیستم در حالت MTL-U (مخفف Max Turbo Long-Use) (15 وات)، در برابر حالت LNL (مخفف Long Normal Load) (17 وات) تقریباً ۱.۵ برابر افزایش عملکرد ​​MT (CB23، گیگابایت ۵.۴.۵) داشته است.

— منتشر شده از سوی Bionic_Squash (@SquashBionic) در تاریخ ۱۰ مارچ ۲۰۲۴

در ابتدا حداکثر توان پردازنده (PL1) 17 واتی برای پیکربندی تک فن بود. اما به دلیل تقاضای زیاد از سوی شرکت‌های سازنده تجهیزات اصلی (OEM)، به تازگی حداکثر توان مصرفی به ۳۰ وات گسترش یافته است.

— منتشر شده از سوی Bionic_Squash (@SquashBionic) در تاریخ ۱۰ مارچ ۲۰۲۴

مقایسه عملکرد پردازنده‌های Lunar Lake و Meteor Lake شرکت اینتل

حالا بیایید در مورد عملکرد به اشتراک گذاشته شده صحبت کنیم. پردازنده Lunar Lake مورد استفاده برای این منظور یک تراشه ۱۷ واتی است و گفته می‌شود که از قابلیت Hyper-threading پشتیبانی نمی‌کند. برای مقایسه، از یک تراشه Meteor Lake-U (15W) استفاده شد که دارای ۲ هسته P پر قدرت، ۸ هسته E کم مصرف، و ۲ هسته LP-E برای مجموع ۱۲ هسته و ۱۴ رشته است. بر اساس اطلاعاتی که پیش‌تر گزارش شده بود، پردازنده‌های Lunar Lake حداکثر با ۴ هسته P و ۴ هسته E به بازار عرضه می‌شوند، که به طور کلی شامل ۸ هسته و ۸ رشته خواهد بود.

جزئیات خاصی در رابطه با تراشه وجود ندارد، اما ذکر شده است که حداکثر توان مصرفی ۱۷ واتی، مشخصات اولیه PL1 برای پیکربندی‌های تک فن بر اساس پردازنده‌های Lunar Lake بود. گفته می‌شود که شرکت اینتل به دنبال تقاضای عمومی OEMها، cTDP را تا ۳۰ وات افزایش داده است. با این وجود در اینجا، از حداکثر توان مصرفی ۱۷ وات برای مقایسه استفاده شد.

پردازنده Lunar Lake اینتل 17 واتی:ارائه 50 درصد عملکرد چند رشته‌ای بالاتری نسبت به Meteor Lake
پردازنده Lunar Lake اینتل ۱۷ واتی: ارائه ۵۰ درصد عملکرد چند رشته‌ای بالاتری نسبت به Meteor Lake، منبع تصویر: zhihu

در این تست برخی از محبوب‌ترین بنچمارک‌های پردازنده چند رشته‌ای مانند Cinebench 23، Geek Bench 5 و Geek Bench 4.5 مورد استفاده قرار گرفتند. گفته می‌شود که پردازنده‌های Lunar Lake شرکت اینتل در مقایسه با پردازنده‌های Meteor Lake تقریباً به ۵۰ درصد عملکرد چند رشته‌ای رسیده‌اند. این نتیجه با توجه به اینکه تراشه‌های Lunar Lake تقریباً نیمی از تعداد رشته‌ها را دارند، افزایش قابل توجهی محسوب می‌شود. این ممکن است نشانه‌ای از عملکرد موجود در هسته‌های جدید Lion Cove و Skymont باشد که مورد اول نیز در اواخر امسال به پردازنده‌های Arrow Lake برای استفاده در سیستم‌های دسکتاپ و نوت بوک‌ها می‌پیوندد .

برخی از ویژگی‌های پردازنده‌های Lunar Lake به شرح زیر است:

  • طراحی شده برای نوت بوک‌های نازک و سبک
  • Lion Cove P-Cores و Skymont E-Cores
  • معماری گرافیکی Battlemage Xe2-LPG
  • پیکربندی‌های ۴+۴ هسته‌ای (سری MX)
  • تا ۶۴ واحد اجرایی
  • حافظه روی بسته LPDDR5x
  • تا ۳ برابر عملکرد NPU سریعتر در مقابل تراشه Meteor Lake
  • عرضه در اواخر سال ۲۰۲۴ و ابتدای ۲۰۲۵

پردازنده‌های Lunar Lake شرکت اینتل اواخر سال جاری در مقادیر محدود و در اوایل سال ۲۰۲۵ در دسترس مصرف کنندگان قرار خواهند گرفت. علاوه بر پردازنده مرکزی و NPU، این تراشه‌ها اولین نسخه‌هایی خواهند بود که معماری گرافیکی نسل بعدی Xe2 Battlemage را در تایل iGPU تلفیق می‌کنند و عملکردی دو برابری را در مقابل معماری موجود Xe1 Alchemist ارائه خواهند داد. شرکت اینتل همچنین در رویداد Computex 2024 در مورد خانواده‌های پردازنده کلاینت آینده خود صحبت خواهد کرد، بنابراین ممکن است در ماه ژوئن جزئیات بیشتری در مورد این تراشه‌ها بشنویم.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.