پردازنده کوچک جدید اینتل، قلب تپنده کامپیوترهای کوانتومی خواهد بود

intel 12 qubit chip fingertip 648b443a315bd28b606c706e jpeg

اینتل پردازنده‌ی کوانتومی جدیدی به نام Tunnel Falls تولید کرده است که در دسترس پژوهشگران کوانتومی قرار گرفته. این تراشه‌ی ۱۲ کیوبیتی،‌ انجام پردازش‌های سنگین کوانتومی را سریع‌تر می‌کند.

اینتل در کنار عرضه‌ی Tunnel Falls، از همکاری با آزمایشگاه علوم فیزیک دانشگاه مری‌لند کالج‌پارک خبر داده است. هدف اصلی این همکاری، پیشرفته‌تر کردن تحقیقات حوزه‌ی رایانش کوانتومی است.

مدیر سخت‌افزار کوانتومی اینتل می‌گوید Tunnel Falls «پیشرفته‌ترین تراشه‌ی کوانتومی این شرکت در تاریخ» محسوب می‌شود و دهه‌ها تجربه در حوزه‌ی طراحی ترانزیستور و تولید تراشه به آن تزریق شده. Tunnel Falls قدمی جدی در مسیر دست‌یابی به هدف بزرگ اینتل است: ساخت یک سیستم کوانتومی تجاری.

بر اساس گزارش نئووین، اینتل و آزمایشگاه علوم فیزیک دانشگاه مری‌لند کالج‌پارک با دفتر تحقیقات ارتش ایالات متحده نیز همکاری می‌کنند تا ارتش نیز از تراشه‌ی کوانتومی جدید منتفع شود. این همکاری شامل آزمایشگاه ملی ساندیا، دانشگاه روچستر و دانشگاه ویسکانسین-مدیسن نیز می‌شود.

دانشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی یادشده ظرفیت لازم برای تولید تراشه‌ی کوانتومی را ندارند، به‌همین‌دلیل اینتل وظیفه‌ی ساخت Tunnel Falls را برعهده گرفته. این پردازنده از ویفرهای ۳۰۰ میلی‌متری ساخته می‌شود و مبتنی‌بر فناوری‌های مدرنی نظیر EUV است.

اینتل از همین حالا کار روی نسل بعدی پردازنده‌ی کوانتومی‌اش را آغاز کرده و امیدوار است که آن را سال آینده عرضه کند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.