پردازشگر ۳ نانومتری A17 Bionic اپل – بهبود زیاد عملکرد و شارژدهی

اینطور که اخبار مختلف می‌گویند، شرکت اپل دارد یک سری ارتقای اساسی برای گوشی‌های امسال یعنی آیفون ۱۵ در نظر می‌گیرد. اپل قرار است امسال نیز مانند پارسال، چهار مدل آیفون ۱۵ عرضه کند: معمولی، پلاس، پرو و پرو مکس که هر چهار مدل در نمای جلو، دارای ناچ جدید اپل یعنی Dynamic Island خواهند بود. البته امسال نیز مثل پارسال، اپل فاصله میان مدل‌های استاندارد و پرو را حفظ خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان سری استاندارد و پرو آیفون ۱۵ در پردازشگر ۳ نانومتری A17 Bionic اپل خواهد بود که قرار است نسبت به پردازشگر A16 Bionic، بهبود عملکرد فنی و شارژدهی قابل توجهی داشته باشد.

پردازشگر اپل A17 Bionic، بر پایه نود ۳ نانومتری TSMC

می‌دانیم که یک سری ارتقاها و ویژگی‌های جدید، مخصوص گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس هستند و در آیفون ۱۵ معمولی و پلاس خبری از آن‌ها نیست. برای مثال، بدنه تیتانیومی یکی از این ویژگی‌هاست که مقاومت فیزیکی گوشی را بهبود می‌دهد. حال و به تازگی DigiTimes گزارش داده که پردازشگر A17 Bionic اپل که بر پایه نود ۳ نانومتری TSMC است، فقط در آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس استفاده می‌شود. شرکت اپل دارد پس از سه سال از معرفی اولین چیپ ۵ نانومتری خودش به نود ۳ نانومتری روی می‌آورد.

در خصوص نودهای پردازشی، بگذارید خلاصه بگوییم؛ هرچقدر نود جدیدتر و کوچک‌تر باشد، عملکرد پردازشی و بهینگی مصرف انرژی – شارژدهی – بهبود پیدا می‌کند. به همین خاطر گوشی‌های آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس نسبت به گوشی‌های آیفون ۱۴ پرو و پرو مکس که از پردازشگر ۵ نانومتری A16 Bionic استفاده می‌کنند، شارژدهی و عملکرد پردازشی بهتری خواهند داشت.

سوای بحث قدرت پردازشی، شرکت اپل دارد به صورت جدی روی چیپ‌های بهینه از نظر مصرف انرژی کار می‌کند. برای مثال، اپل توسعه مودم ۵G اختصاصی خودش را هم در دستور کار دارد و از نود ۴ نانومتری برای آن استفاده می‌کند. این مودم اختصاصی با مصرف انرژی کمتر، شارژدهی آیفون را در مجموع بهبود می‌دهد. اینطور که گفته شده، گوشی iPhone SE 4 اولین آیفونی خواهد بود که از این مودم اختصاصی در آن استفاده می‌شود.

iPhone 16 Pro e1677703632512.jpg

با این روند فعلی، گوشی‌های آیفون ۱۵ معمولی و پلاس همچنان به پردازشگر ۵ نانومتری A16 Bionic مجهز خواهند بود. این رویکرد، برای حفظ فاصله میان مدل‌های استاندارد و پرو و حفظ ارزش خرید سری پرو است. پردازشگر A16 هنوز هم پردازشگر توانمندی است و می‌تواند تمام پردازش‌های مورد نیاز را بدون مشکل انجام دهد؛ البته که از نظر عملکرد فنی و بهینگی مصرف انرژی به پردازشگر A17 نخواهد رسید.

مطالب مرتبط

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.