پرتاب ژوپیتر ۳ برفراز فالکون هوی؛ سنگین‌ترین ماهواره مخابراتی تجاری جهان

اسپیس ایکس فضاپیمای ژوپیتر ۳ با وزن بیش از ۹ تن را در ۲۸ ژوئیه به فضا پرتاب کرد و با موفقیت سنگین‌ترین ماهواره مخابراتی تجاری جهان را در مدار انتقالی زمین‌ایستا قرار داد.

فضاپیمای جوپیتر ۳ که ساخت شرکت مکسار تکنالوژیز است در ساعت ۲۳:۰۴ به وقت محلی از مرکز فضایی کندی فلوریدا بر برفراز یک فالکون هوی اختصاصی بلند شد و حدود سه ساعت و نیم بعد از موشک جدا شد.

هر دو بوستر جانبی فالکون هوی در نزدیکی ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال و حدود هفت دقیقه پس از پرتاب برای استفاده مجدد در مأموریت‌های آینده فرود آمدند. آنها در دو مأموریت قبلی فالکون هوی که هردو برای نیروی فضایی ایالات متحده انجام شدند، حضور داشتند: USSF-44 در نوامبر و USSF-67 در اوایل امسال.

مأموریت اخیر پس از تلاش ناموفق قبلی برای پرتاب در روز چهارشنبه ۲۶ ژوئیه انجام شد. در آن زمان، حدود ۱ دقیقه مانده به اتمام شمارش معکوس، برخاست فالکون هوی به به دلایلی که اسپیس ایکس جزئیاتی در مورد آن ارائه نکرده، لغو شد تا شرکت زمان بیشتری برای بررسی موشک داشته باشد.

شرکت تابعه شرکت تابعه‌ اکواستار به نام Hughes Networks Systems که قرار است خدمات پهنای باند ژوپیتر ۳ را ارائه دهد، تأیید کرد که ماهواره ارسال و دریافت اولین سیگنال‌های خود را پس از پرتاب آغاز کرده است و مهندسان صفحه‌های خورشیدی را مستقر کرده‌اند.

ژوپیتر ۳ پس از رسیدن به شکاف مداری ۹۵ درجه غربی و تکمیل بررسی‌های سلامتی که اپراتور انتظار دارد در فصل آخر سال به پایان برسد، ظرفیت ناوگان اکواستار را با افزایش ۵۰۰ گیگابیت در ثانیه‌، دو برابر خواهد کرد.

با افزایش تقاضا برای پهنای باند در قاره آمریکا و محدودیت‌هایی که در محدوده افزایش ظرفیت وجود دارد، خدمات پهنای باند مشترکین خود را از دست می‌دهند.

اکواستار اخیراً اعلام کرد که مشترکین پهنای باند Hughes در بحبوحه تشدید رقابت در بازار، ازجمله منظومه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک اسپیس ایکس، به طور متوسط ​​حدود ۱۵ درصد از پهنای باند بیشتری نسبت به سال گذشته استفاده می‌کنند.

مدیرعامل اکواستار اعلام کرد که ژوپیتر ۳ شرکت را قادر می‌سازد تا دوباره در بازارهای کلیدی خود شروع به رشد کند؛ جایی که ما در افزودن مشتریان جدید به دلیل محدودیت‌های ظرفیت مردد بوده‌ایم. این فضاپیما به ما فرصت بهبود را می‌دهد تا برای مشتریان فعلی برنامه‌ریزی کنیم.

او توضیح داد که شرکت تعدادی در مواردی جزئی نیاز به رسیدگی دارد. اما در ایالات متحده، جایی که قصد دارد بزرگترین بخش از ظرفیت ژوپیتر ۳ را به کار ببرد، با محدودیت‌های بسیاری مواجه است.

قهرمانان سنگین‌وزن

اکواستار در سال ۲۰۱۷ ژوپیتر ۳ (که اکواستار-۲۴ نیز نامیده میشود) را از شرکت اسپیس سیستمز لورال که بعدا به مکسار تکنالوژیز تغییر نام داد، سفارش داد. این شرکت در ابتدا قصد داشت ماهواره را در سال ۲۰۲۱ پرتاب کند. اما پیامدهای ناشی از بیماری کووید ۱۹ مشکلاتی در زمینه تولید برای مکسار و سایر سازندگان ماهواره به همراه داشت.

پرتاب ژوپیتر 3 برفراز فالکون هوی؛ سنگین‌ترین ماهواره مخابراتی تجاری جهان

ماکسار گفت ژوپیتر ۳ در زمان نصب آنتن‌ها و پنل‌های خورشیدی تقریباً به اندازه یک اتوبوس مدرسه استاندارد است. این ماهواره با طول بال‌های یک بوئینگ ۷۳۷ در هنگام استقرار کامل، بزرگترین فضاپیمایی است که تاکنون ساخته است.

پیش از ژوپیتر ۳، ماهواره‌ تل‌استار ۱۹ شرکت تل‌ست بزرگ‌ترین ماهواره‌ تجاری تاکنون پرتاب‌شده محسوب می‌شد. تل‌استار ۱۹ نیز ساخت مکسار و دارای جرم پرتاب تقریبا هفت تن است.

ماموریت ژوپیتر ۳ سومین پرتاب فالکون هوی در ۲۰۲۳، پس از پرتاب آن در ۳۰ آوریل برای یک ماهواره ۵.۶ تنی بود که توسط رقیب باند پهن اکواستار یعنی Viasat اداره می‌شد و بعداً دچار ناهنجاری آنتن شد.

Arcturus، اولین ماهواره ساخته‌شده توسط شرکت Astranis نیز که در حال پرواز با جرم حدود ۴۰۰ کیلوگرم بود، پس از پرتاب با مشکلی نامربوط مواجه شد.

ماموریت ژوپیتر ۳ هفتمین پرواز فالکون هوی از زمان اولین پرواز آن در سال ۲۰۱۸ بود. این ماموریت ۵۱امین ماموریت پرتاب اسپیس ایکس در سال جاری و ۲۵۰امین ماموریت موفق کلی آن بود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.