هواوی از تراشه جدید ۵ نانومتری Kirin 9006C رونمایی کرد

با وجود تحریم‌های فلج‌کننده ایالات متحده، غول فناوری چینی هواوی یک تراشه جدید ۵ نانومتری به نام Kirin 9006C SoC معرفی کرده است. این پیشرفت تنها چند ماه پس از رونمایی هواوی از تراشه ۷ نانومتری Kirin 9000S که در جدیدترین گوشی‌های هوشمند سری میت ۶۰ حضور دارد، رخ می‌دهد.

تحریم‌های ایالات متحده به شدت بر بخش فناوری چین، به ویژه برندهای داخلی مانند هوآوی که به فناوری آمریکایی وابسته بودند، تأثیر گذاشته است. این تحریم‌ها دسترسی به نیمه‌رساناها و سیلیکون‌های مهم غول‌های آمریکایی مانند کوالکام را محدود می‌کند و بر شرکت‌های مستقر در چین تأثیر می‌گذارد.

با این حال، اوایل سال جاری، هواوی با پردازنده ۷ نانومتری ARM خود، Kirin 9000S، به موفقیت دست یافت. این پردازنده توسط SMIC (شرکت بین‌المللی تولید نیمه‌رسانا) تولید شده و هواوی میت ۶۰ را تامین می‌کند که رکوردهای فروش را در چین شکسته است.

هواوی از تراشه جدید 5 نانومتری Kirin 9006C رونمایی کرد

در حالی که Kirin 9000S با آخرین ادعاهای کوالکام یا مدیاتک مطابقت ندارد، طراحی آن بسیار پیشرفته‌تر از چیزی است که هر کسی انتظار داشت SMIC با قابلیت‌های سخت‌افزاری فعلی خود تولید کند.

تراشه جدید ۵ نانومتری هواوی: Kirin 9006C

Kirin 9000S آغاز مجموعه ای از تراشه های طراحی شده برای سرپیچی از تحریم ها بود. در حال حاضر، هواوی با عرضه تراشه Kirin 9006C مرزها را بیشتر از پیش جابه‌جا کرده است.

این پردازنده جدید دارای هشت هسته CPU ARM (چهار A77 و چهار A55) با حداکثر سرعت کلاک ۳.۱۳ گیگاهرتز است. اگرچه ممکن است این مشخصات پیشگامانه به نظر نرسند، اما نکته اصلی این فناوری فرآیند ۵ نانومتری آن است. این فرآیند نقطه عطفی محسوب می‌شود که هواوی علی‌رغم تحریم‌های آمریکا به آن دست یافته است. انتظار می رود Kirin 9006C درست مانند Kirin 9000S توسط SMIC تولید شود.

در حال حاضر، Kirin 9006C را فقط می‌توان در لپ‌تاپ Qingyun L540 هوآوی پیدا کرد. با این حال، پتانسیل آن بسیار فراتر است. شایعات حاکی از آن است که هواوی از این تراشه جدید قدرتمند ۵ نانومتری Kirin در سری گوشی‌های هوشمند P70 آینده خود استفاده خواهد کرد که انتظار می‌رود اوایل سال آینده معرفی شوند.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.