همکاری مایکروسافت و OpenAI: ساخت Stargate، بزرگترین ابرکامپیوتر جهان!

به تازگی خبرهایی مبنی بر این موضوع منتشر شده که دو شرکت مایکروسافت و OpenAI در حال برنامه‌ریزی برای ساخت بزرگ‌ترین ابرکامپیوتر مبتنی بر هوش مصنوعی جهان به نام Stargate هستند که ارزش آن ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

ابرکامپیوتر Stargate برنامه‌ریزی‌شده توسط Microsoft-OpenAI ممکن است یک فناوری شگفت‌انگیز باشد و به پیشرفت‌های هوش مصنوعی کمک کند.

به نظر می‌رسد ما در حال حرکت به سوی عصری هستیم که در آن رقابت اصلی در حوزه قدرت محاسباتی صورت می‌گیرد و شرکت‌ها برای دستیابی به برتری در این بخش با یکدیگر می‌جنگند. ما در یک سال گذشته به لطف رشد چشمگیر هوش مصنوعی، پیشرفت‌های شگفت‌انگیزی را شاهد بوده‌ایم، اما آخرین مورد بی‌نظیر است. اطلاعات جدید نشان می‌دهد که شرکت‌های مایکروسافت و OpenAI در حال برنامه‌ریزی برای ساخت یک «نیروگاه هوش مصنوعی» به نام Stargate هستند که ۱۰۰ برابر گران‌تر از برخی از بزرگترین مراکز داده‌ای خواهد بود که امروز در دسترس قرار دارند.

همکاری مایکروسافت و OpenAI: ساخت Stargate، بزرگترین ابرکامپیوتر جهان!
همکاری مایکروسافت و OpenAI: ساخت Stargate، بزرگترین ابرکامپیوتر جهان!

گفتنیست ارزش گذاری فرضی ابر کامپیوتر Stargate برابر با ۱۰۰ میلیارد دلار گزارش می‌شود که واقعاً تکان دهنده است. با این حساب، شرکت‌های مایکروسافت و OpenAI برای ساخت این سیستم در طول شش سال آینده برنامه ریزی می‌کنند، که به این معنی خواهد بود که ابر کامپیوتر Stargate به طور بالقوه می‌تواند تا سال ۲۰۲۸ عملیاتی شود. این پروژه به چندین فاز تقسیم شده است که Stargate یک سیستم فاز ۵ محسوب می‌شود. این ایده در حال حاضر در مراحل برنامه ریزی است. با توجه به اینکه چنین پروژه‌ای در مقیاس بزرگ با چندین گیگاوات مصرف برق، نمی‌تواند از طریق روش‌های مرسوم تغذیه شود، شایعه شده است که امکان دارد این مرکز داده از انرژی هسته‌ای نیز استفاده کند.

جزئیاتی مانند تجهیزات و قطعات سخت افزاری داخلی، همراه با محل ساخت ابر کامپیوتر Stargate هنوز مشخص نشده است. علاوه بر این، ممکن است این محصول به جای یک مرکز داده، دارای چندین مرکز داده در یک مکان باشد، پس با این تفاسیر صحبت در مورد این پروژه هنوز خیلی زود است. با این حال، نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که با حرکت رو به جلو، طراحی و ساخت چنین مراکز داده‌ای بیشتر مشاهده خواهد شد، زیرا این بخش خاص نقشی حیاتی در پیشرفت هوش مصنوعی ایفا می‌کند. علاوه بر آن، همانطور که توسط خود مدیرعامل شرکت انویدیا بیان شده است، ارزش بازارها می‌توانند طی پنج سال آینده تا ۲ تریلیون دلار افزایش یابند.

لازم به ذکر است که مدیرعامل کمپانی OpenAI، سام آلتمن (Sam Altman)، قصد دارد ۷ تریلیون دلار سرمایه برای جاه طلبی‌های هوش مصنوعی خود جمع آوری کند. این تصمیم آلتمن ممکن است عملی باشد، زیرا با توجه به این واقعیت که ما هنوز در ابتدای عصر هوش مصنوعی هستیم، به علاوه پیشرفت در آینده مستلزم زیرساخت قوی است که به منابع مالی گسترده احتیاج دارد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.