هر آن‌چه که باید درباره بازی GTA 6 بدانید

نام GTA برای هر کسی که اندکی از بازی‌های ویدیویی اطلاع داشته باشد، نامی آشناست. فرنچایزی که با فروش ۴۰۰ میلیون نسخه طی بیش از ۲۶ سال، یکی از محبوب‌ترین سری بازی‌های تاریخ به حساب می‌آید و قسمت پنجم آن با فروش ۱۸۰ میلیون نسخه‌ای، دومین بازی ویدیویی پرفروش تاریخ است. حالا و با گذشت یک دهه از آخرین نسخه، مخاطبان بسیاری تشنه تجربه بازی GTA 6 هستند و می‌خواهند درباره اثر مورد انتظار خود بیشتر بدانند.

فرنچایز Grand Theft Auto امروزه به بخشی جدانشدنی از هویت بازی‌های ویدیویی و تاریخ آن تبدیل شده است. شاید محبوبیت حال حاضر زیرشاخه جهان باز (Open-World) بدون وجود این فرنچایز میسر نمی‌شد، چرا که قسمت سوم بود که فرم امروزی عناوین جهان باز را برای اولین بار در دسترس قرار داد. پس از آن نسخه‌های «وایس سیتی»، «سن آندریس» و قسمت‌های چهارم و پنجم، مسیر پیشرفت و تحول را ادامه دادند تا هر کدام به نوبه خود، جایی در فهرست بهترین بازی‌های تاریخ داشته باشند.

حالا و به فاصله ده سال از انتشار آخرین نسخه GTA مطمئن هستیم که شرکت راکستار گیمز روی نسخه ششم کار می‌کند، به‌خصوص که طی شش سال گذشته و پس از عرضه اثری فوق‌العاده به نام Red Dead Redemption 2 دیگر از اثر بعدی این کمپانی بزرگ که توسط استودیوهای داخلی‌اش در حال ساخت باشد، هیچ گزارش یا خبر رسمی‌اش ندیده‌ایم و نشنیده‌ایم. البته که تا دلتان بخواهد گزارش‌ها و شایعات از افراد مختلف در صنعت بازی‌های ویدیویی دست به دست شده است. حالا که به بازه برگزاری چند رویداد مهم در سال جاری نزدیک می‌شویم، بهترین فرصت را داریم تا مروری بر اطلاعات مرتبط با بازی GTA 6 داشته باشیم. شاید رونمایی این اثر در یکی از همین رویدادها منتظرمان باشد.

بزرگ‌ترین درز اطلاعات در تاریخ راکستار

بهتر است همین ابتدا یک بار خیالتان را راحت کنیم؛ شرکت راکستار گیمز تا امروز به جز تایید در حال ساخت بودن قسمت ششم GTA هیچ چیز دیگری را به صورت رسمی تایید یا رونمایی نکرده است. بنابراین هر چیزی که فعلا در سطح اینترنت وجود دارد، ادعاهایی است که در قالب شایعات و گزارشات پخش می‌شود یا اینسایدرها و ژورنالیست‌های دارای اعتبار آن‌ها را اعلام می‌کنند. البته در این بین یک درز اطلاعات بسیار مهم باعث شده تا صحت برخی جزئیات بیشتر از قبل باشد.

اما قضیه این درز اطلاعات چیست؟ اواخر تابستان سال ۱۴۰۱ بود که کاربری ناشناس، نزدیک به ۹۰ ویدیوی مختلف از بیلد در حال توسعه بازی GTA 6 را در سطح اینترنت منتشر کرد؛ ویدیوهایی که طبق ادعای کاربر از پلتفرم Slack برداشته شده بودند و صحت‌شان توسط افراد و خبرگزاری‌های متعددی تایید شد. حجم ویدیوهای لو رفته به قدری بالا بود که به بزرگ‌ترین درز اطلاعات در تاریخ شرکت راکستار تبدیل شد.

حجم اتفاقات رخ داده و حواشی آن، چنان زیاد بود که در نهایت خود راکستار با یک بیانیه رسمی به آن واکنش نشان داد. راکستار در بیانیه اعلام کرد که از انتشار چنین جزئیاتی از نسخه ناقص بازی بسیار ناامید شدند. همچنین عنوان شد که این اتفاق، باعث تاخیر در انتشار بازی نخواهد شد و روند تولید مثل قبل پیش خواهد رفت تا در زمان درست، بازی به صورت رسمی رونمایی شود.

تصویر لو رفته از نسخه در حال تولید بازی GTA 6تصویر لو رفته از نسخه در حال تولید بازی GTA 6
تصویری از یکی از ویدیوهای لو رفته که شخصیت قابل بازی زن را نشان می‌دهد

حال به این بپردازیم که دقیقا در این ویدیوها که زمان کلی‌شان به یک ساعت می‌رسد، چه مواردی دستگیرمان می‌شود. جزئیات این موارد را می‌توانید در ادامه مطلب بخوانید، اما به صورت کلی انتخاب شهر وایس سیتی به عنوان بستر اتفاقات و حضور دو شخصیت قابل بازی که یکی از آنها زن است، مهم‌ترین موارد مشاهده شده بودند. همچنین گیم‌پلی هنوز مشابه قبل است، اما بازی از لحاظ بصری و به‌خصوص در انیمیشن‌ها، پیشرفت چشمگیری نسبت به نسخه پنجم خواهد داشت.

بازی GTA 6 برای چه پلتفرم‌هایی عرضه می‌شود؟

یک حرف را می‌توان با قطعیت در مورد راکستار بیان کرد؛ این شرکت هیچ وقت بازی‌های خود را درگیر محدودیت‌های سخت‌افزاری نمی‌کند و همیشه می‌خواهد تا از نهایت قدرت کنسول‌ها بهره ببرد. بنابراین تقریبا با اطمینان می‌گوییم که خبری از انتشار بازی GTA 6 روی پلی‌استیشن ۴، ایکس‌باکس وان و نینتندو سوییچ نیست و پلی‌استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس و اس پلتفرم‌های هدف هستند.

اگرچه راکستار مدت‌هاست که میان خیلی خوبی با پی‌سی ندارد و عناوینش با تاخیر روی این پلتفرم منتشر می‌شوند، اما با توجه به رشد روزافزون مخاطبان این پلتفرم می‌توان به عرضه همزمان روی آن امید داشت.

اتفاقات GTA 6 در کجا جریان دارد؟

هر آن‌چه که باید درباره بازی GTA 6 بدانید - ویجیاتوهر آن‌چه که باید درباره بازی GTA 6 بدانید - ویجیاتو

تمام نسخه‌های سری GTA به جز دی‌ال‌سی قسمت اول در شهرهای خیالی برگرفته از کشور آمریکا جریان داشته‌اند؛ «لیبرتی سیتی» با الهام از نیویورک، «لوس سانتوس» با الهام از لس آنجلس و «وایس سیتی» برگرفته از میامی. لیبرتی سیتی و لوس سانتوس به ترتیب، بستر اصلی اتفاقات نسخه چهارم و پنجم بودند. پس این شانس را می‌توان برای وایس سیتی قائل شد که انتخاب راکستار برای قسمت ششم باشد. افراد مختلفی هم در سه سال گذشته روی انتخاب همین شهر تاکید داشتند و حتی در فوتیج‌های لو رفته از نسخه در حال ساخت بازی، عبارت Vice City در نوشته‌های روی وسایل نقلیه به چشم می‌خورد.

برخی شایعات به این موضوع اشاره می‌کردند که بازی ممکن است در زمان مدرن جریان نداشته باشد و وایس سیتی را در حال و هوای مشابه میامی دهه ۷۰ میلادی ببینیم. اتفاقات نسخه وایس سیتی هم در دهه ۸۰ میلادی رخ می‌داد.

اما چه گزینه‌های دیگری به عنوان بستر اتفاقات GTA 6 روی میز احتمالات است؟ حدود هفت سال پیش یکی از کارمندان راکستار به صورت تصادفی، صحنه‌ای از لیبرتی سیتی را در پروفایل خود قرار داده بود، اما یحتمل این صحنه فقط برای تست استفاده شده است. شایعاتی دیگر هم گفته‌اند قسمت ششم برای اولین بار در چند شهر متفاوت جریان خواهد داشت که برخی از آن‌ها خارج آمریکا هستند.

اطلاعات از شخصیت‌های قابل بازی

هر آن‌چه که باید درباره بازی GTA 6 بدانید - ویجیاتوهر آن‌چه که باید درباره بازی GTA 6 بدانید - ویجیاتو

بازی GTA V برای اولین بار در تاریخ این سری، سه شخصیت اصلی داشت که می‌توانستید به صورت هم‌زمان بین آن‌ها جابه‌جا شوید. قطعا این مکانیک چیزی نیست که راکستار به‌راحتی بی‌خیالش شود. گزارش‌ها و شایعات هم همین نظر را دارند و احتمالا بازی GTA 6 هم بیشتر از یک شخصیت قابل بازی خواهد داشت. اما مسئله قابل توجه اینکه برای اولین بار در نسخه‌های سه‌بعدی این مجموعه، یعنی از قسمت سوم تا به حال، یک شخصیت قابل بازی مونث در بازی خواهیم دید. پیش از این تنها در قسمت اول شاهد حضور شخصیت قابل بازی زن بودیم، اما حالا راکستار فرصت را مناسب‌تر از همیشه دیده تا چنین کاری را انجام دهد. حضور شخصیت زن نه تنها در گزارش‌ها و شایعات مختلف ذکر شده، بلکه در فوتیج‌هایی که از سرورهای راکستار لو رفته است هم یک شخصیت زن را می‌بینیم.

جیسن شرایر که یکی از معتبرترین افراد تاییدکننده این موضوع است، طی گزارشی که سال گذشته در سایت بلومبرگ به انتشار رساند، عنوان کرد که این شخصیت زن رگه لاتین دارد و یکی از دو شخصیت قابل بازی خواهد بود. شرایر همچنین ادعا کرد که دو شخصیت قابل بازی GTA 6 در واقع الهام گرفته از زوج «بانی و کلاید» هستند که یکی از مشهورترین زوج‌های خلافکار در تاریخ آمریکا به حساب می‌آیند.

نقشه بازی GTA 6 چه اندازه‌ای خواهد داشت؟

جمله «بزرگ‌تر بودن همیشه به معنای بهتر بودن نیست» یک حقیقت انکارنشدنی است، اما چنین چیزی جلوی راکستار و سری GTA را نمی‌گیرد تا نقشه‌ها و محیط‌هایی وسیع را با جزئیات و دقت بالا طراحی و خلق کند. پیش از این دیدیم که لوس سانتوس قسمت پنجم، چه قدر از نقشه نسخه سن آندریس گسترده‌تر بود. حالا و با توجه اطلاعاتی که در سطح اینترنت وجود دارد، اگر پیش فرض را این بگذاریم که وایس سیتی بستر اصلی اتفاقات بازی باشد، نقشه GTA 6 چند برابر بزرگ‌تر از آن خواهد بود.

قبلا در قسمت پنجم دیدیم که راکستار برای طراحی لوس سانتوس به جز لس آنجلس، مناطق بیشتری از کالیفرنیا را در نظر گرفته بود. وایس سیتی هم همان طور که قبلا اشاره کردیم، شهری برگرفته از شهر میامی در ایالت فلوریدای آمریکاست. بنابراین شاید راکستار بخواهد با الهام از فلوریدا، مناطق بیشتری به نقشه بازی اضافه کند. برخی از تصاویر لو رفته از سرورهای راکستار، مناطقی کاملا جدید را نشان می‌دادند که در وایس سیتی ندیده‌ایم. طرفداران هم با استفاده از همین اطلاعات لیک شده و مختصاتی که در آنها وجود داشت، تخمین می‌زنند که نقشه قسمت ششم بسیار وسیع‌تر از قسمت قبل باشد.

آیا GTA 6 بخش آنلاین خواهد داشت؟

قسمت پنجم Grand Theft Auto با وجود گذشت یک دهه از انتشارش، همچنان با قدرت به فروش ادامه می‌دهد و حتی در سال گذشته میلادی، پنجمین بازی پرفروش در منطقه بریتانیا شد. بدون شک یکی از اصلی‌ترین دلایل تداوم استقبال از این اثر، بخش آنلاین آن است که با نام GTA Online شناخته می‌شود.

این تجربه آنلاین از همان زمان عرضه تا به حال به طور مستمر و منظم، توسط راکستار پشتیبانی و محتواهای زیادی برای آن عرضه شد. نتیجه این پشتیبانی هم اثری بود که به لطف زنده و پویا بودن دنیایش، میلیون‌ها بازیکن‌ها را برای ساعت‌ها در دنیای خود غرق کرد.

این پایان قضیه نیست و مادهای بسیاری برای این بخش توسط طرفداران ساخته شد که مهم‌ترینش یعنی GTA V RP با اضافه کردن کلی ابزار و امکانات جدید، کاربران بسیار بیشتری را جذب کرد. ماد RP یا Role Play توسط استریمرهای مشهور به شدت مورد استقبال قرار گرفت و کاری کرد که GTA V طی چند سال گذشته، جزو محبوب‌ترین آثار در پلتفرم توییچ باشد.

هر آن‌چه که باید درباره بازی GTA 6 بدانید - ویجیاتوهر آن‌چه که باید درباره بازی GTA 6 بدانید - ویجیاتو

حال با تمام این توضیحات، سوال پیش می‌آید که آیا راکستار همچنان به روند پشتیبانی ادامه می‌دهد یا همزمان با GTA یک حالت آنلاین کاملا جدید منتشر می‌کند؟ راکستار برای Red Dead Redemption 2 هم یک بخش آنلاین مستقل در دسترس قرار داد. بنابراین وجود یک بخش آنلاین برای قسمت ششم GTA اصلا بعید نیست. نسخه فعلی هر چقدر هم که جذاب باشد، ولی در پایه وابسته به تکنولوژی‌های نسل هفتم و هشتم کنسول‌هاست و به این راحتی امکان بهره بردن از تکنولوژی‌های جدیدتر وجود ندارد. راکستار در حال حاضر این فرصت را دارد تا با عرضه یک نسخه جدید برای بخش آنلاین هم نقشه جدیدی را جایگزین لوس سانتوس کند که پر از موقعیت‌ها و تجربه‌های جدید است، هم به لطف قدرت کنسول‌های نسل نهم و تکنولوژی‌های به‌روز، تحولی بزرگ در آن پدید بیاورد.

بازی GTA 6 چه زمانی منتشر می‌شود؟

قبل‌تر اشاره کردیم که هیچ اطلاعات رسمی‌ای از بازی در دسترس نیست. بنابراین هیچ تاریخ قطعی‌ای هم برای انتشار آن وجود ندارد، اما گزارش‌های متعددی در چند سال گذشته، روی بازه مشخصی تاکید داشته‌اند.

یکی از ادعاهای قابل توجه توسط «تام هندرسون» اینسایدر معتبر و مشهور در تابستان سال ۱۴۰۰ مطرح شد که طبق آن، راکستار در سال ۲۰۲۴ یا حداکثر ۲۰۲۵ میلادی این اثر را عرضه خواهد کرد. سال ۲۰۲۴ در واقع زمان ایده‌آل برای راکستار گیمز محسوب می‌شود، اما با توجه به وضعیت تولید ممکن است زمان انتشار به سال بعدی موکول شود.

این بازه زمانی توسط دو نفر دیگر هم تایید شده است؛ اول «استیفن تولیو» ژورنالیست معتبر و دیگری «جیسن شرایر» که یکی از معتبرترین ژورنالیست‌های ویدیوگیم به حساب می‌آید. شرایر در واقع به صورت مستقیم ادعای هندرسون را در یک توییت تایید کرد. حدود دو ماه و نیم پیش بود که یک اینسایدر معتبر در زمینه انتشار اطلاعات مرتبط با عناوین راکستار به نام Tez2 دوباره سال ۲۰۲۴ میلادی را به عنوان زمان عرضه بازی GTA 6 اعلام کرد.

مورد دیگری که ما را به عرضه بازی در سال آینده امیدوار می‌کند، گزارش مالی اخیر شرکت «تیک تو اینترکتیو» (Take-Two Interactive) شرکت مادر راکستار است که طبق آن، این کمپانی قصد دارد طی سال ۱۴۰۳ عناوین متعددی را روانه بازار و درآمدی معادل ۸ میلیارد دلار کسب کند. خب به نظر شما چه بازی‌ای پتانسیل چنین درآمدی را دارد؟

طبق تجربه‌ای که از رونمایی‌های راکستار داریم، این شرکت معمولا یک الی دو سال قبل از تاریخ عرضه به سراغ نمایش بازی جدید خود می‌رود. بنابراین می‌توان انتظار داشت که رونمایی رسمی Grand Theft Auto 6 همین امسال رخ بدهد. حتی احتمال حضور این اثر در یکی از رویدادهای پیش رو مثل «سامر گیم فست ۲۰۲۳» وجود دارد. صد البته که راکستار به لطف محبوبیت فوق‌العاده خود و عناوینش، نیازی به حضور در هیچ رویدادی ندارد و تنها با انتشار یک پست در شبکه‌های اجتماعی به ترند اصلی صنعت تبدیل می‌شود.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.