هرآنچه باید در‌مورد تراشه تنسور G3 گوگل بدانیم

همانطور که می‌دانید، گوگل اولین‌بار با سری پیکسل ۷ چیپست تنسور G2 را معرفی کرد که بر پایه فرآیند ۴ نانومتری توسعه یافته است. این SoC در پیکسل ۷a که ماه گذشته معرفی شد به‌کار رفته است و گوشی تاشو پیکسل فولد نیز از آن بهره می‌برد. حالا اطلاعات جدیدی از نسل بعدی تراشه گوگل، یعنی تنسور G3 که با نام تجاری zuma شناخته می‌شود، منتشر شده است. در همین زمینه، افشاگری شناخته‌شده و برجسته به نام Kamila Wojciechowska به‌تازگی تقریباً هر آنچه را که باید در مورد چیپست تنسور بدانیم، به اشتراک گذاشته است.

به نظر می‌رسد که این تراشه در اواخر امسال و همراه با گوشی‌های سری پرچمدار پیکسل ۸ روانه بازار خواهد شد. Wojciechowska مدعی است که تراشه تنسور G3 با بهبودهای گسترده‌ای از جمله بهره‌مندی از هسته‌های جدیدتر، پشتیبانی از جدیدترین استاندارد حافظه ذخیره‌سازی و پردازنده گرافیکی‌ قوی‌تر عرضه خواهد شد.

مشخصات تراشه تنسور G3 گوگل

براساس اطلاعات موجود، تراشه جدید گوگل دارای ۹ هسته پردازنده (۴+۴+۱) است و از ۴ هسته Cortex-A510 و ۴ هسته Cortex-A715 در کنار ۱ هسته مستقل Cortex-X3 با کارایی بالا و فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز تشکیل شده است. هسته‌های میانی و کم‌مصرف این تراشه در مقایسه‌ با هسته‌های کورتکس A78 و کورتکس A55 تنسور G2، جدیدتر هستند و قدرت پردازشی بالاتری نیز ارائه می‌دهند. به‌نظر می‌رسد که عملکرد تنسور G3 با پردازنده نسل دوم Armv9 بهبود قابل‌توجهی را تجربه خواهد کرد، اما این احتمال وجود دارد که همچنان از نسخه Armv9.2 که چندی پیش معرفی شد، ضعیف‌تر ظاهر شود. گفتنی است که تنسور G3 از قابلیت Memory Tagging Extensions نیز برخوردار است که از حمله‌های امنیتی مبتنی‌بر حافظه جلوگیری می‌کند.

از تغییرات مهم تراشه تنسور G3 گوگل می‌توان به این مورد اشاره کرد که به‌طور پیش‌فرض فقط برنامه‌های ۶۴ بیتی روی آن نصب شده‌اند. این در حالی است که گوشی‌های مجهز به تنسور G2 مانند پیکسل ۷ برنامه‌های ۳۲ بیتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. کاربران و بسیاری از توسعه‌دهندگان از مدت‌ها پیش منتظر چنین تغییری در اندروید بوده‌اند.

طبق گزارش‌ها، تنسور G3 از پردازنده گرافیکی Arm Mali-G715 (Immortalis) بهره می‌برد. این یعنی نسبت به واحد گرافیکی ۷ هسته‌ای Mali-G710 نسل قبل به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته است. Wojciechowska موفق نشد که تعداد هسته‌های موجود در GPU جدید را تأیید کند. اما او پیش‌بینی می‌کند که G715 دارای ۱۰ هسته خواهد بود و قابلیت‌های ردیابی پرتو را ارائه می‌دهد که در حال حاضر در پرچم‌دارانی مانند سامسونگ گلکسی S23 اولترا موجود است.

هرآنچه باید در‌مورد تراشه تنسور G3 گوگل بدانیم

یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های تنسور G3، رمزگذار AV1 است که گوشی‌ هوشمند پیکسل ۸ را در گروه اولین‌ دستگاه‌هایی قرار می‌دهد که این قابلیت را به‌طور پیش‌فرض ارائه می‌دهند.

به لطف بلاک BigWave، دیکود و انکود ویدئو در تراشه تنسور G3 با بهبود قابل‌توجهی همراه خواهد شد و می‌تواند کدگذاری AV1 را تا حداکثر ۴K30 ارائه دهد. Wojciechowska اشاره می‌کند که ۴K30 برای ضبط ویدئو ایده‌آل نیست. بنابراین مشخص نیست که گوگل چه نوع تغییراتی را برای مقابله با این موضوع اعمال خواهد کرد. بلوک کدک چند منظوره (MFC) تنسور G3 از رمزگشایی و رمزگذاری ویدیوی ۸K30 (کدک‌های H.264 و HEVC) پشتیبانی می‌کند. با این حال، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد دوربین پیکسل ۸ به‌طور پیش‌فرض فیلمبرداری ۸K را ارائه می‌دهد.

جزئیات بیشتر

یک TPU (واحد پردازش تنسور) جدید نیز در تنسور G3 وجود خواهد داشت که با نام رمز Rio شاخته می‌شود. ظاهراً سرعت کلاک آن ۱.۱ گیگاهرتز است، اما در حال حاضر اطلاعات زیادی در مورد آن دردسترس نیست. در هر حال، انتظار می‌رود که با این واحد پردازش جدید شاهد پیشرفت‌های کلیدی در پردازش زبان طبیعی (NLP) و وظایف مرتبط با هوش مصنوعی باشیم.

پیش‌بینی می‌شود که تراشه گوشی جدید گوگل به لطف کنترلر UFS ساخت سامسونگ، از استاندارد ذخیره‌سازی UFS 4.0 پشتیبانی کند. همین امر پیشرفت‌های قابل‌توجهی را در سرعت خواندن یا نوشتن داده‌ها ایجاد می‌کند. این ویژگی در حال حاضر در برخی از پرچم‌داران بازار، مانند وان‌پلاس ۱۱ و مدل‌های گلکسی S23 و اولترا سامسونگ دردسترس است.

جدیدترین تراشه تنسور از یک پردازنده سیگنال دیجیتال جدید (DSP) که GXP نام دارد، بهره می‌برد. GXP جدید تنسور G3 جانشین نسل اول GXP چهار هسته‌ای amalthea استفاده‌شده در تنسور G2 است و ظاهراً ارتقای فرکانس متوسطی را به همراه خواهد داشت. GXP به گونه‌ای طراحی شده است که با پردازش تصویر و سایر فعالیت‌های مرتبط، مقداری بار از پردازنده گرافیکی برداشته شود.

علیرغم بهبودهای گسترده سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، ممکن است تراشه گوگل با مودم مشابه تنسور G2 یعنی مودم اگزینوس ۵۳۰۰ روانه بازار شود. براساس اطلاعاتی که در دست داریم، تنسور G3 مبتنی‌بر چیپست Exynos 2300 خواهد بود که هنوز معرفی نشده است. این تراشه برپایه فرآیند ۳ نانومتری سازنده کره جنوبی توسعه یافته است. Wojciechowska در ماه سپتامبر ادعا کرد که این تراشه جدید از عملکرد بسیار خوبی برخوردار است و با مودم‌های قدرتمند کوالکام رقابت می‌کند.

در نهایت هنوز چند ماه با عرضه سری پیکسل ۸ فاصله داریم. انتظار می‌رود که این سری در اکتبر سال جاری میلادی روانه بازار شود. در حال‌ حاضر نیز همه نگاه‌ها به گوشی هوشمند پیکسل فولد دوخته شد که ماه گذشته معرفی شد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.