نگاهی به آنچه که در رویداد WWDC 2023 اپل در پیش است، همه منتظر هدست اپل هستند

کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل با عنوان رویداد WWDC 2023 امروز با یک سخنرانی اصلی در روز دوشنبه، ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) آغاز می‌شود. این سخنرانی اصلی پخش زنده خواهد شد (ما نیز تمام تلاش خود را برای انتقال مهم‌ترین خبرهای آن به شما را خواهیم داشت). این کنفرانس به صورت پیش فرض یک رویداد کسل کننده خواهد بود، اما امسال می‌تواند بعد از مدت‌ها با معرفی یک سخت افزار کاملا جدید، یعنی هدست واقعیت ترکیبی اپل تبدیل به یک رویداد متفاوت شود.

هدست واقعیت ترکیبی نقطه عطف رویداد WWDC 2023 اپل

سخنرانی WWDC همیشه برای مشتریان و افراد معمولی هیجان‌انگیزترین بخش این رویداد نیست، زیرا معمولاً به‌ جای سخت‌افزارهای جدید هیجان‌انگیز، بر به‌روزرسانی‌های iOS تمرکز دارد که گاهی تنها شامل چند بهبود در کاربری و امنیت می‌شود. هر چند گاهی در این بین استثناهایی هم وجود داشته است و رویداد این هفته مطمئناً یکی از آنها خواهد بود. انتظار می‌رود بالاخره اپل از هدست واقعیت ترکیبی خود که مسیری طولانی و پر پیچ و خم را به بازار پیموده است، رونمایی کند.

رویداد WWDC 2023 اپل

هرچند که بدونش شک هدست واقعیت مجازی اپل مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش این رویداد خواهد بود، اما تحولات جدید جالبی نیز در محصولات iPhone، Mac و Watch وجود خواهد داشت. بنابراین در ادامه به برخی از انتظارات خود از رویداد WWDC 2023 خواهیم پرداخت.

معرفی مک بوک‌های جدید

بیایید با چیزی شروع کنیم که احتمالا مهم‌ترین مورد برای مصرف کنندگان محصولات اپل است، یعنی مک بوک‌های جدیدی که احتمالا در راه هستند، و حداقل برخی از آنها احتمالاً تابستان امسال عرضه خواهند شد.

گزارش‌های متعددی از منابع مختلف در زنجیره تامین و از سوی مارک گورمن از بلومبرگ منتشر شده است که به این موضوع اشاره دارد که اپل در حال کار بر روی مک بوک ایر ۱۵ اینچی در کنار نوسازی ایر ۱۳ اینچی است.

البته هنوز در شایعات پیش از عرضه در مورد اینکه کدام تراشه در مک بوک ایر ۱۵ اینچی عرضه می‌شود، هیچ توافق نظری وجود ندارد: M2 یا M3 آینده؟ برخی از شواهد اولیه به M2 اشاره می‌کنند، اما احتمالاً تا زمان سخنرانی اصلی نخواهیم فهمید. مانند M2 که M1 را دنبال کرد، M3 نیز احتمالاً نسبت به نسل قبلی خود یک ارتقاء قابل توجه است اما نباید توقع تحول آنچنانی در عملکرد CPU آن داشت. با این حال، M2 شاهد جهش بزرگی در عملکرد گرافیکی بوده است. باید دید این بار نیز این داستان تکرار خواهد شده یا خیر.

رویداد WWDC 2023 اپل

از سوی دیگر نمی‌توان انتظار تفاوتی به غیر اندازه صفحه نمایش بین دومدل ۱۵ و ۱۳ اینچی مک بوک ایر داشت. علاوه بر این بلومبرگ گزارش داده است که اپل، مک بوک پرو ۱۳ اینچی را به روز خواهد کرد – بله، مک بوک پروی که هنوز نوار لمسی دارد. قبلاً گفته شده بود که وقتی مک بوک ایر ۱۳ اینچی و مک بوک پرو ۱۴ اینچی به عنوان جایگزین در دسترس باشند، این مدل با فروش سختی رو به رو خواهد شد. اما با این حال اپل بارها تاکید کرده است که این یکی از محبوب‌ترین مک‌هایش است، بنابراین به نظر می‌رسد که همچنان قصد دارد خط تولید آن را فعال نگه دارد.

اپل همچنین احتمالاً آی‌مک ۲۴ اینچی را به‌روزرسانی می‌کند. البته ما شایعات معتبر خاصی در مورد این احتمال در WWDC نشنیده‌ایم، اما زمان‌بندی مشخص است، بنابراین هنوز نمی‌توان با قاطعیت در مورد آن صحبت کرد.

هدست واقعیت ترکیبی و سیستم عامل اختصاصی xrOS

خب حالا می‌رسیم به جذاب‌ترین بحث این روزها پیرامون اپل: اپل در نهایت به توسعه‌دهندگان حاضر نگاهی به هدست واقعیت ترکیبی خود که مدت‌ها در حال توسعه است خواهد داد، محصولی که احتمالا Reality Pro نامیده می‌شود. علاوه بر این، آنها به جزئیات مربوط به سیستم عامل جدیدی که به طور خاص برای آن دستگاه ساخته شده است هم خواهند پرداخت، محصولی که احتمالا xrOS یا چیزی شبیه به آن نامیده می‌شود.

ما در چند سال گذشته خبرهای زیادی را درباره شایعات و گزارش‌های فاش شده ازReality Pro را منتشر کرده‌ایم، اما تا به امروز هیچ چیز به جز حدس و گمان از آن در دسترس نداشته‌ایم.

رویداد WWDC 2023 اپل

با این حال، قبل از همه چیز باید یک نکته را در رابطه با آن در نظر گرفت، این یک دستگاه با تولید انبوه برای بازار مصرف کننده نخواهد بود. هدست Reality Pro که احتمالا هزاران دلار قیمت دارد، نقطه ورود توسعه دهندگان و تأثیرگذارانی است که اپل امیدوار است به آن در ایجاد پایه و اساس پلتفرم جدید کمک کند. دستگاه‌های مصرف‌کننده مقرون‌به‌صرفه‌تر در سال‌های آینده وارد بازار خواهند شد و بر اساس آن پایه‌گذاری خواهند شد. بالاخره اپل یک پایه مانیتور را هزار دلار می‌فروشد.

در واقع، اپل برای مدتی با رابطه کاربری‌های مختلف مرتبط با XR در iOS، مانند RealityKit، روی این پایه کار کرده است. این هدست جدید و سیستم عامل آن یعنی xrOS توسط این شرکت به مرور زمان مورد توسعه قرار خواهد گرفت. این چیزی است که تیم کوک، مدیر عامل اپل در بسیاری از دوره‌های تصدی خود به دنبال آن بوده است.

انتظار می‌رود سخت افزار آن درجه یک باشد و یک سر و گردن از بهترین محصولات واقعیت مجازی متا بالاتر باشد، و بسیار فراتر از هر هدست محبوب رایانه شخصی واقعیت مجازی، و حتی فراتر از محصول پلی استیشن خواهد بود. درواقع در هدست اپل باید منتظر مشاهده برخی محصولات مرتبط به M2، دوربین‌ها و طیف گسترده ای از ویژگی‌های برتر این شرکت باشیم. محصولاتی که هرکدام حاصل سال‌ها تحقیق و توسعه و تجربه هستند و حالا می‌توانیم همه‌ی آنها را یکجا در یک هدست کنار هم ببینیم.

ما اطلاعات بسیار کمتری در مورد xrOS و نرم‌افزاری که به دستگاه عرضه می‌شود، در اختیار دارم، اما می‌دانیم که می‌تواند برنامه‌های iPad را در واقعیت ترکیبی اجرا کند، که با نسخه‌های خاص XR از چندین برنامه اپل مانند Maps عرضه می‌شود. این سیستم عامل شامل ویژگی‌های حضور از راه دور برای همکاری از راه دور با سایر استفاده کنندگان از هدست است و همچنین توقع زیادی در بخش گیمینگ از آن وجود دارد.

اپل بخش قابل توجهی از سخنرانی خود را در روز دوشنبه صرف صحبت درباره این ویژگی‌ها و کاربردها خواهد کرد، اما احتمالاً این هدست تا ماه‌ها در قفسه‌های فروشگاه‌ها قرار نخواهد گرفت. البته در این بین، برخی از توسعه دهندگان به آن دسترسی پیدا خواهند کرده و پس از راه‌اندازی عمومی، شروع به بیان تجربیات خود از این محصول نوبرانه‌ی اپل خواهند کرد. با این وجود هدست واقعیت ترکیبی اپل، بدون شک یکی از مورد انتظارترین محصولات فناوری محور این روزها خواهد بود.

سیستم عامل‌های iOS 17، macOS 14 و watchOS 10

معمولاً به‌روزرسانی‌های سالانه سیستم‌عامل اصلی تمرکز اصلی WWDC است و یکی از مهم‌ترین عملکردهای آن کمک به توسعه‌دهندگان برای آماده شدن برای تغییرات و رابط کاربری‌های جدیدی است که به نرم‌افزار و دستگاه‌های اپل می‌آیند. اما امسال، ما انتظار داریم که xrOS در مرکز توجه قرار بگیرد و iOS (که معمولاً عنوان اصلی است) در ردیف دوم قرار بگیرد. البته این بدان معنا نیست که هیچ ویژگی جدیدی از Note در iOS 17 وجود نخواهد داشت.

رویداد WWDC 2023 اپل

ما گزارش‌هایی را دیده‌ایم که نشان می‌دهد اپل قصد دارد یک برنامه ژورنال‌نویسی با کمک هوش مصنوعی راه‌اندازی کند که موضوعاتی را پیشنهاد می‌کند و داده‌هایی را با استفاده از روال روزانه شما از سایر برنامه‌های ساخت اپل ارائه می‌دهد. این ویژگی‌ها احتمالاً در iOS 17 ظاهر می‌شود و در جریان سخنرانی WWDC امسال معرفی می‌شود.

بلومبرگ گزارش داد که اپل قصد دارد آیفون‌های قفل‌شده در حالت افقی را به نمایشگرهای هوشمند تبدیل کند، درست همانطور که پیش از این در اندروید دیده‌ایم. همچنین باید انتظار تمرکز مداوم بر Wallet و Health را داشته باشید، دو اپلیکیشنی که اپل اخیرا روی آنها سرمایه گذاری بیشتری کرده است.

مطمئناً تعداد انگشت شماری از ویژگی‌های کوچک دیگر و بهبود کیفیت زندگی وجود خواهد داشت، اما احتمالاً چیزی در سطح طراحی مجدد صفحه اصلی وجود نخواهد داشت. با این حال، شایان ذکر است که قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) به اپل تا اوایل سال ۲۰۲۴ فرصت داده است تا تغییرات بزرگی مانند پشتیبانی از بارگذاری جانبی و فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث ایجاد کند. مشخص نیست که آیا اپل در WWDC اعلامیه‌ای در این زمینه ارائه خواهد کرد یا خیر، اما می‌توان انتظار داشت که در چرخه iOS 17 حرکتی زده شود. ضمن اینکه شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه اپل ممکن است الزامات WebKit را برای مرورگرهای شخص ثالث در iOS حذف کند.

ما اطلاعات کمی در مورد انتظارات پیش رو از سیستم عامل macOS 14 داریم. با توجه به اینکه اخیراً اخبار مهمی در مورد ویژگی‌های نرم‌افزاری آینده از اپل منتشر نشده است، به نظر می‌رسد که نباید انتظار زیادی در آن بخش داشته باشیم. این شرایط در مورد سیستم عامل tvOS نیز به همین شکل خواهد بود.

اما از سوی دیگر، انتظار می‌رود که watchOS به‌روزرسانی قابل‌توجهی را دریافت کند – یک توسعه خوشایند پس از چند سال استفاده از واچ‌فیس‌های جدید و سایر افزوده‌های جزئی. بار دیگر، بلومبرگ کسی بود که در مورد این تغییرات آینده گزارش داد. گفته می‌شود که watchOS 10 یک صفحه اصلی بازطراحی‌شده و همچنین پشتیبانی از ویجت‌های قابل تنظیم مشابه ویجت‌های iOS را اضافه می‌کند و به شما امکان می‌دهد بدون راه‌اندازی واقعی به اطلاعات درون برنامه‌ها دسترسی داشته باشید.

به هر حال تا چند ساعت دیگر رویداد WWDC 2023 برگزار خواهد شد و ما نیز مشتاقانه منتظر این شروع این کنفرانس هستیم تا بالاخره اولین اطلاعات رسمی در مورد هدست اپل را به صورت زنده برای شما مخابره کنیم. البته اگر اپل واقعا تصمیم به معرفی این داشته باشد. بنابراین امروز عصر برای آگاهی از این رویداد همراه ما باشید.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.