هدست واقعیت مجازی اپل رقبای خود را به چالش می‌کشد

شایعات مربوط‌به هدست واقعیت مجازی اپل که انتظار می‌رود در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان امروز معرفی شود، رقبای این شرکت را بیشتر از همیشه دستپاچه کرده است. متا روز پنجشنبه هدست جدید Meta Quest 3 خود را معرفی کرد. لنوو نیز جدیدترین هدست ThinkReality VRX خود را منتشر کرد.

ورود اپل به دنیای واقعیت مجازی در زمانی اتفاق می‌افتد که فروش سخت‌افزار و علاقه عمومی کاربران به رویای متاورس رو به زوال است. برخی از شرکت‌ها مانند متا تا به امروز سرمایه‌گذاری هنگفتی روی این ایده انجام داده‌اند، حتی در شرایطی که مردم علاقه چندانی به آن نشان نمی‌دهند. اپل از متاورس دور مانده است، اما به برنامه‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده علاقه‌مند است. در حال‌ حاضر ممکن است اپل رقبا را در این حوزه تحت‌الشعاع قرار ندهد، اما از ایده‌های مختلف پشتیبانی می‌کند. بدین ترتیب، انتظار می‌رود که در آینده باعث پیشرفت و استفاده گسترده‌تر از این فناوری شود.

هدست واقعیت مجازی اپل رقبای خود را به چالش می‌کشد

جورج جیجیاشویلی، تحلیلگر اصلی شرکت تحقیقاتی و مشاوره فناوری Omdia می‌گوید: هدست اپل نوعی تأییدیه است و فصل بعدی و روش تعامل با واقعیت مجازی را زیرورو می‌کند. در صورتیکه این شرکت محصولی جذاب با برنامه‌ها و عملکردهای کاربردی ارائه دهد، توجه بسیاری را به خود جلب می‌کند.

وضعیت بازار هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

اما در حال حاضر این بخش با مشکل مواجه است. براساس داده‌های شرکت اطلاعاتی International Data Corporation، بازار هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده از اوایل سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ شاهد کاهش ۵۴ درصدی بود. طبق گزارش‌ها، بیش از نیمی از افرادی که هدست‌های متا را خریداری کرده‌اند، فقط حدود شش ماه از آن استفاده می‌کنند. اولین حضور اپل در این بازار می‌تواند به رقبای آن کمک کند تا فروش بهتری داشته باشند. جیتش اوربانی، مدیر تحقیقات IDC می‌گوید: معرفی هدست واقعیت ترکیبی اپل، توجه بسیاری از کاربران را به‌ خود جلب خواهد کرد و مانند یک برنامه آموزشی عمل می‌کند.

اپل در بسیاری از زمینه‌ها اولین شرکتی نبوده که سخت‌افزار جدید معرفی می‌کند، اما به این مشهور است که در اکثر مواقع بر بازار مورد نظر غالب می‌شود. به‌عنوان مثال آی‌پاد به بهترین پخش‌کننده MP3 تبدیل شد و آیفون بلک‌بری را شکست داد. توسعه یک هدست واقعیت مجازی جدید قماری بزرگ در بازار فعلی است.

اپل اعلام کرده است که با معرفی این محصول خاص عصر جدیدی از دوشنبه آغاز خواهد شد. آخرین محصول تأثیرگذار این شرکت اپل واچ بود که بازار ساعت‌های هوشمند را به جریان انداخت و در حال حاضر نیز بر آن تسلط دارد.

شایعه شده است که اپل بر روی یک هدست ۳۰۰۰ دلاری با نمایشگرهای پیشرفته، ردیابی چشم و دست و بسته باتری جداگانه کار می‌کند. متا نیز در تلاش است که هدست Quest خود را با به‌روزرسانی‌های جدید به محصولی باریک‌تر و با قدرت پردازشی دو برابر نسخه قبلی تبدیل کند که قرار است پاییز امسال با قیمت ۵۰۰ دلار به فروش برسد. این شرکت همچنین قیمت اولیه مدل قدیمی Quest خود را در این آخر هفته ۱۰۰ تا ۳۰۰ دلار کاهش خواهد داد. اگر قیمت شایعه‌شده هدست اپل درست باشد، احتمالاً در ابتدای کار فقط مشتریان خاص و توسعه‌دهندگان را جذب خواهد کرد. گفتنی است که لنوو نیز هدست واقعیت مجازی ۱۳۰۰ دلاری معرفی کرده که از نظر قیمتی بین محصول متا و اپل قرار می‌گیرد.

احتمال موفقیت اپل در بازار هدست‌های واقعیت مجازی

به‌نظر می‌رسد که رقبای هدست واقعیت مجازی اپل از نظر هدف و قیمت متفاوت عمل می‌کنند. استارتاپ AR Magic Leap دومین هدست خود را با قیمت حدود ۳۳۰۰ دلار در سال گذشته با تمرکزبر مشتریان سازمانی عرضه کرد. طبق گزارش‌ها، این شرکت با متا درمورد قراردادی در حوزه‌ واقعیت افزوده مذاکره می‌کند. از طرف دیگر، هدست PSVR 2 سونی در سال جاری با قیمت ۵۵۰ دلار روانه‌ بازار شد.

چالش بزرگی که در حوزه در واقعیت مجازی وجود دارد این است که باید توجه افراد معمولی را جلب کرد و قیمت بالای محصولی غیرضروری مثل هدست باعث می‌شود که اکثر مردم تمایلی به خرید آن‌ نداشته باشند. اما جیجیاشویلی معتقد است که نام اپل در این حوزه، ممکن است توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های بیشتری را به سرمایه‌گذاری و گسترش استفاده از هدست‌ها ترغیب کند.

این احتمال وجود دارد که هدست اپل تا زمانی که قیمت آن کاهش پیدا نکند، موفقیت چندانی در بازار کنونی کسب نکند. همچنین، این محصول باید اپلیکیشن‌های بسیار باکیفیت و تأثیرگذاری ارائه دهد تا جایگاه خود را در دنیای واقعیت مجازی تضمین کند. هدست جدید اپل حتی می‌تواند بار دیگر نظرات کاربران را برای اهدافی خارج از بازی به هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده جلب کند. هارمیت سینگ ولیا، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی کانترپوینت ریسرچ می‌گوید: قیمت پایین‌تر هدست‌های متا احتمالاً باعث می‌شود که این شرکت کماکان بر بازار واقعیت مجازی مسلط باقی بماند. علاوه بر این، حتی اگر هدست اپل بسیار تاثیرگذار ظاهر شود، بسیار دور از دسترس است.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.