نوآوری جدید محققان ؛تشخیص سرطان به کمک باکتری های مهندسی شده

یک تیم تحقیقاتی به رهبری محققان دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، باکتری هایی را ایجاد کرده اند که قادر به تشخیص وجود DNA تومور در یک موجود زنده هستند. محققان توانستند با این نوآوری سرطان روده بزرگ را در موش ‌ها شناسایی کنند. به گزارش سیناپرس،یافته های تحقیقاتی، می ‌تواند راه را برای توسعه حسگرهای زیستی جدیدی که قادر به شناسایی عفونت ‌ها، سرطان ‌ها و سایر بیماری ‌ها هستند هموار کنند.

پیش از این، باکتری ‌های مهندسی شده، برای کاربردهای تشخیصی و درمانی مختلف طراحی شده بودند، اما توانایی شناسایی توالی ‌های DNA و جهش‌ های خاص در خارج از سلول را نداشتند. به گفته محققان، تشخیص سرطان های دستگاه گوارش و ضایعات پیش سرطانی، یکی از فرصت های بالینی جالب توجه برای به کارگیری این اختراع است.

تومورها، DNA خود را در محیط اطراف خود پراکنده می کنند. فناوری های موجود، قادر به شناسایی DNA تومور در محلی که آزاد می ‌شود، نیستند.به گزارش سیناپرس، در فناوری جدید، محققان، باکتری هایی که در روده بزرگ شایع هستند را به عنوان حسگرهای زیستی جدیدی که می توانند در داخل روده مستقر شوند، مهندسی کردند.

این حسگرها می توانند برای مقایسه توالی ‌های DNA شناور با توالی ‌های سرطانی از پیش شناخته شده مورد استفاده قرار گیرند. آنها به ویژه بر روی گونه باکتری Acinetobacter baylyi تمرکز کردند.

محققان، Acinetobacter baylyi را به عنوان حسگری برای شناسایی DNA ژن KRAS، که در بسیاری از سرطان ها جهش می یابد، طراحی و آزمایش کردند. آنها این باکتری را با استفاده از سیستم CRISPR که برای تمایز نسخه جهش یافته KRAS از نسخه های معمولی و غیر جهش یافته این ژن، طراحی شده بود، برنامه ریزی کردند.

نتایج بررسی ها نشان داده اند که باکتری‌ های مهندسی شده، توانستند با موفقیت DNA تومورها را در سرطان کولورکتال شناسایی کنند.

دانشمندان اکنون در حال تطبیق حسگر باکتریایی خود با محیط های جدید و بررسی انواع مختلف باکتری ها برای تشخیص و درمان سرطان ها و عفونت های انسانی هستند.

یافته های تحقیقاتی در مجله Science منتشر شده اند.

مترجم:رها امیدوار

نوشته

نوآوری جدید محققان ؛

تشخیص سرطان به کمک باکتری های مهندسی شده اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.