نقد و بررسی مک‌بوک M1 Pro – حرفه‌ای تر از قبل

تنها بعد از مدت کوتاهی از عرضه‌ی M1 MackBook Air که یک لپتاپ گیم محسوب می‌شود، قرار است در این یادداشت به بررسی مک‌بوک M1 Pro بپردازیم. در داخل مک‌بوک پرو یک چیپست تحت عنوان M1 Pro تعبیه شده که طبق ادعاهای شرکت اپل، مک‌بوک جدید به مدد این پردازنده عملکرد شگفت‌انگیزی را ارائه می‌دهد. به همین دلیل، در این مطلب قصد داریم تا صحت و سقم این ادعا را بررسی کنیم.

یافته‌های پیرامون بررسی مک‌بوک M1 Pro نه کاملا عالی و نه کاملا بد است. موارد زیادی در این محصول تغییر کرده اما در همین قدم اول اجازه دهید اعتراف کنیم که عملکرد این لپتاپ بهبود یافته است. با تمامی این موارد، بازی‌های ویدیویی زیادی برای سیستم عامل مک منتشر نشده و در همین وهله‌ی اول نمی‌توان به عنوان لپتاپ گیم روی مک‌بوک پرو حساب زیادی باز کرد یا حداقل شوق و اشتیاق زیادی را برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی با این نوت‌بوک داشت.

لپ تاپ 13 اینچی اپل مدل MacBook Air MGN63 2020

۴۷,۹۹۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 13.6 اینچی اپل مدل MacBook Air-B M2 2022

۵۹,۴۹۰,۰۰۰

تومان

مشخصات مک‌بوک M1 Pro

صفحه نمایش ۱۴.۲inch Liquid Retina XDR (3024 x 1964)
پردازنده Apple Silicon M1 Pro 10-core CPU
کارت گرافیک Apple Silicon M1 Pro 16-core GPU
حافظه ۳۲GB unified memory
فضای ذخیره‌سازی ۱TB SSD
وب‌کم ۱۰۸۰p FaceTime HD camera
پورت‌ها ۳ x Thunderbolt 4 USB-C, 1 x SDXC SD card reader, 1 x HDMI port, 1 x 3.5mm headphone jack, 1 x MagSafe 3 connection
ارتباطات WiFi 6 802.11ax, Bluetooth 5.0
ابعاد ۱۲.۳۱x 8.71 x 0.61-inches (WxDxH)
وزن  ۱.۶ کیلوگرم

طراحی مک‌بوک M1 Pro

یک بریدگی در بخش بالای صفحه نمایش وجود دارد که برای جایگاه وب‌کم طراحی شده است. این بریدگی تقریبا شبیه به طراحی بریدگی‌های گوشی‌های آیفون است. همان‌طور که گفته شد در این بریدگی، دوربین وب‌کم ۱۰۸۰p FaceTime وجود دارد. در نگاه اول وجود بریدگی آنچنان ابهت خاصی از لحاظ زیبایی به دستگاه هدیه نمی‌دهد اما شکل و ظاهر چندان بدی هم به مک‌بوک القا نمی‌کند. دوربین نسبت به مدل مک‌بوک سال گذشته که ۷۲۰p بوده، به مراتب بهتر است.

مک‌بوک M1 Pro

متاسفانه، دوربینی که در مک‌بوک M1 Pro تعبیه شده، از قابلیت FaceID بهره‌مند نیست. فیس‌ آیدی، ویژگی خاصی است که در گوشی‌های آیفون به منظور تشخیص چهره به کار گرفته شده و دستگاه را از حالت قفل آزاد می‌کند. همچنین از ویژگی فیس‌ آیدی به منظور پرداخت‌های بانکی هم استفاده می‌شود.

در بخش گوشه بالا و سمت راست کیبورد، کنار دکمه‌های مالتی مدیا و F دکمه‌ای به اسم تاچ آیدی وجود دارد. این ردیف از کلیدهای فیزیکی، جایگزین نوار لمسی می‌شود؛ نواری که صفحه لمسی باریک و علنا بی‌فایده‌ای بوده که اپل از سال ۲۰۱۶ میلادی در مدل‌های مک‌بوک پرو از آن استفاده کرده بود. صفحه بر اساس کاری که روی مک انجام می‌دهید، تغییر می‌کند اما پنج سالی می‌شود که با کسی صحبت نکرده‌ام که از نوار لمسی استفاده کرده و از آن احساس رضایت داشته باشد.

دقیقا پایین کیبورد، تاچ‌پد اپل وجود دارد که می‌توان حرکت‌های متعدد و عملیات اسکرول را انجام داد. از طرفی دیگر، تایپ کردن با کیبورد مک‌بوک M1 Pro کاملا حس دلچسبی را به فرد انتقال می‌دهد.

مک‌بوک M1 Pro

اپل اندازه‌ی صفحه‌ی نمایش مدل مک‌بوک پرو را از ۱۳.۳ اینچ به ۱۴.۲ اینچ با یک رزولوشن ۳۰۲۴ x 1964 افزایش داده است. اپل این صفحه نمایش را Liquid Retina XDR خطاب می‌کند اما در واقع با یک صفحه نمایش LED کوچک روبه‌رو هستیم که نهایت شفافیت آن ۱۶۰۰ واحد نیت اندازه‌گیری شده است. فناوری صفحه نمایش جدید مک‌بوک همچنین از صفحه نمایش ProMotion با ۱۲۰ هرتز هم پشتیبانی می‌کند. شما این تاثیر را با تشکر از نرخ تازه‌سازی سریع صفحه نمایش، هنگامی که در حال تجربه بازی‌های ویدیویی هستید یا به مدت طولانی یک سند متنی را اسکرول می‌کنید متوجه خواهید شد.

فردی که به طور روزمره از مک‌بوک پرو با صفحه نمایش ۱۳ اینچی استفاده می‌کند، انتظار ندارد تا صفحه نمایش ۱۴ اینچی، حس تفاوت بسیار حائز اهمیتی را به کاربر منتقل کند. با این حال، در مک‌بوک M1 Pro به طرز قابل توجهی می‌توان تفاوت صفحه نمایش را متوجه شد؛ به خصوص زمانی‌که کاربر، دو برنامه را به طور جانبی در حالت تمام صفحه باز می‌کند.

مک‌بوک M1 Pro

مابقی بخش‌های مک‌بوک پرو شبیه به سایر طراحی‌های قدیمی سری پرو است. اپل تمامی پورت‌ها را در مک‌بوک M1 Pro برگردانده است. برای مثال در سمت راست مک‌بوک، یک SD card reader، یک پورت USB-C تاندربولت ۴ و یک پورت HDMI وجود دارد. در سمت چپ، شما می‌توانید جک هدفون mm ۳.۵، دو پورت USB-C Thunderbolt 4 و یک رابط MagSafe 3 را مشاهده کنید.

مک‌بوک M1 Pro

اپل بعد از این همه سال تقاضای کاربران، بالاخره به خواسته‌ی مشتریانش گوش داده و پورت‌های مناسبی را برای مک‌بوک طراحی می‌کند. به شخصه از بازگشت MagSafe که یک شارژر مغناطیسی کوچک است به شدت هیجان‌زده شده‌ام. این شارژر شبیه به آداپتورهای قدیمی است. بالای رابط یک نور خاصی تعبیه شده تا بتوان وضعیت شارژ لپتاپ را بررسی کرد. اگر شما به طور سهوی این سیم را از جا در آوردید، به جای این‌که آن را از روی میز بکشید، به آسانی از مک‌بوک پرو جدا می‌شود.

سیم MagSafe یک رابط USB-C در انتهای مخالف دارد که داخل شارژر برق ۶۷ یا ۹۶ وات می‌شود. آداپتور شارژ کوچکتر با مک‌بوک پرو عرضه می‌شود که از M1 Pro هشت هسته‌ای استفاده می‌کند، در حالی‌که آداپتورهای ۹۶ وات با M1 Pro ۱۰ هسته‌ای یا M1 Max عرضه شده است. اگر شما تمایل داشته باشید، سه پورت تاندربولت ۴ برای شارژ باتری مک‌بوک پرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مک‌بوک M1 Pro

به عنوان یک لپتاپ گیم، تعداد و نوع پورت‌های مک بوک پرو مشکل‌ آفرین است. برای مثال اتصال یک ماوس گیمینگ مناسب، نیاز به یک مدل تبدیل USB-C به USB یا هاب دارد. با این‌که مشکل آنچنان حادی نیست اما بهتر بود تا این معضل از ابتدا حل می‌شد.

در زیر مک‌بوک M1 Pro چهار پایه‌ی کوچک وجود دارد تا دستگاه را تا حدودی بالاتر از سطح میز آورده تا هوا به جریان بیفتد. فن‌هایی در داخل مک‌بوک پرو وجود دارد اما در حین کارهای روزمره احتمال شنیدن صدای کار کردن فن‌ها بسیار پایین است.

بررسی مک‌بوک M1 Pro از جنبه‌ی بازی‌های ویدیویی و عملکردی

محصولی که برای بررسی تست می‌کنیم، پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای و کارت گرافیک ۱۶ هسته‌ای دارد. همچنین پردازنده‌ی سیلیکونی M1 Pro شرکت اپل با ۱۶ هسته درون این دستگاه نصب شده است. از طرفی دیگر، ۳۲ گیگابایت حافظه و ۱ ترابایت SSD برای فضای نصب در دستگاه نصب شده است. حواستان باشد اگر چنین مدل مک‌بوکی را خریداری کرده‌اید، دیگر نمی‌توان آن را ارتقا داد. برای نمونه، ارتقای حافظه امکان‌پذیر نیست. هر چند متاسفانه این مسئله در اکثر مک‌بوک‌ها وجود دارد.

شرکت اپل از بابت افزایش عملکرد در چیپست‌های نسل دوم خود یعنی M1 Pro و M1 Max ادعاهای زیادی را مطرح ساخته است. من هنوز فرصت چندانی برای تست M1 Max پیدا نکرده‌ام اما تجربه‌ی من از M1 Pro یک عملکرد خوب تلقی می‌شود.

چیپ‌های سیلیکونی شرکت اپل از معماری ARM استفاده می‌کند؛ دقیقا همان پردازنده‌ای که تقریبا به تمامی گوشی‌های آیفون قدرت می‌دهد. اپل توانسته کاری کند تا این معماری راه خودش را در بازار کامپیوتر هم پیدا کند.

مک‌بوک M1 Pro

تست مک‌بوک پرو به عنوان یک لپتاپ گیم، متفاوت‌تر از تست یک رایانه‌ی شخصی گیمینگ معمولی است؛ چراکه برنامه‌های متعددی در دسترس هستند که روی مک کار نمی‌کنند. برای مثال بسیاری از بنچمارک‌ها نظیر PCMark 10 یا ۳DMark Fire Strike که برای عملکرد و عمر باتری در لپتاپ ها استفاده می‌کنیم، روی مک اجرا نمی‌شود.

بنچمارک ۳DMark تست خاصی دارد که روی مک‌، آی‌فون و آی‌پد اجرا می‌شود. من بنچمارک Wild Live Extreme را روی مک‌بوک پرو دارای پردازنده‌ی M1 سال ۲۰۲۰ اجرا کرده و سپس روی مدل M1 Pro سال ۲۰۲۱ هم مجدد تست کرده‌ام و باید گفت نتایج بسیار حیرت‌انگیزی حاصل شد. مک‌بوک M1 Pro توانسته امتیاز ۴۹۰۱ را با متوسط نرخ فریم ۲۹.۳ کسب کند. مک‌بوک پرو با یک پردازنده‌ی M1 Pro توانسته امتیاز تقریبا دو برابری (۹۵۲۴) را با نرخ فریم ۵۷ بر ثانیه کسب کند.

برای تست بازی‌ ویدیویی، از دو بازی معروف Total War: Three Kingdoms و Rise of the Tomb Raider استفاده کرده‌ایم. هر دو بازی با رزولوشن ۱۹۲۰ x 1200 با بالاترین کیفیت ممکن اجرا و بنچمارک آنها محاسبه شد.

در بازی Total War در لپتاپ سال قبل مشکلات گرافیکی محرز بود اما در مک‌بوک M1 Pro این مشکلات برطرف شده و حتی نرخ فریم هم از ۲۳ به ۳۰ رسید. در بازی Tomb Raider هم افزایش عملکردی حیرت‌انگیزی با متوسط نرخ فریم ۷۹ مشاهده شد. عملکرد این بازی در مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ حول و حوش ۶۰ فریم بر ثانیه رویت شد.

حتی بازی Fortnite هم در مک‌بوک M1 Pro با ۶۰ فریم بر ثانیه با رزولوشن ۱۹۲۰ x 1200 اجرا شد. اگر گرافیک بازی فورتنایت را از بالا به متوسط کاهش دهید، شما حتی نرخ فریم ۸۰ را هم می‌توانید با رزولوشن ۳۰۲۴ x 1964 تجربه کنید.

مک‌بوک M1 Pro

من همچنین بازی هیتمن (Hitman) را هم تجربه کرده‌ام؛ بازی ویدیویی جذابی که روی مک‌بوک M1 نصب نمی‌شد، در مدل پرو نه تنها این بازی اجرا شد، بلکه نرخ فریم بین ۹۰ الی ۱۰۰ را در تنظیمات بسیار بالا می‌توان تجربه کرد.

فن‌های درون مک‌بوک پرو در اغلب اوقات روشن نمی‌شود و حتی در صورت فعال شدن، صدای بسیار اندکی از خود تولید می‌کنند. من برنامه‌ی TG Pro را نصب کردم تا دمای پردازنده و کارت گرافیک را مدام رصد کنم. حتی در زمانی که دمای لپتاپ به ۱۰۵ می‌رسید هم دور فن روی RPM ۴۰۰۰ بوده و صدای فن‌ها به زحمت شنیده می‌شود.

قدرت اسپیکرهای مک‌بوک M1 Pro برای بازی، موسیقی و همچنین تماس‌های ویدیویی استثنائی است. به طور کل در مدل‌های جدید مک‌بوک پرو شش اسپیکر تعبیه شده و شما می‌توانید درجا متوجه تفاوت‌های اسپیکر با مدل‌های مک‌بوک معمولی شوید.

با عرضه‌ی مک بوک ایر M1 به شدت شوکه شدیم که چطور بازی‌های ویدیویی خیلی روان و راحت روی مک اجرا می‌شوند. در امسال هم از بابت افزایش عملکرد این مک‌بوک در سری پرو به وجد آمدیم؛ چراکه اپل در فاصله‌ی تنها یک سال توانسته چنین پیشرفت‌هایی را از خود نشان دهد.

در کار مداوم و روزانه با مک‌بوک M1 Pro هیچ مشکلی احساس نشد. از کار با نرم‌افزارهای ویرایش تصاویر گرفته، تا ضبط پادکست و حتی تماس‌های ویدیویی طولانی مدت، هیچ فعالیتی دچار اختلال نشد. با تمام این تفاسیر، همچنان به کسی نمی‌توان توصیه کرد که به جای خرید یک لپتاپ گیم، به سمت خرید مک‌بوک تمایل نشان دهد. با این حال، کسی هم که مک‌بوک M1 Pro را خریداری می‌کند، چیز خاصی را پیرامون تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی از دست نمی‌دهد.

بررسی مک‌بوک M1 Pro از جنبه‌ی عمر باتری

مک‌بوک M1 Pro

شرکت اپل علاوه بر ادعا کردن درباره‌ی افزایش عملکرد، روی افزایش طول عمر باتری هم مانورهای تبلیغاتی متعددی را انجام داده بود. برای مثال، شرکت اپل ادعا کرده اگر کاربر از طریق نرم‌افزار اپل تی‌وی یک ویدیو را مشاهده کند، باتری مک‌بوک M1 Pro تا هفده ساعت دوام خواهد آورد یا اگر کاربر به طور مداوم در حال وب‌گردی باشد، لپتاپ ۱۱ ساعت روشن باقی می‌ماند.

برای تست عمر باتری مک‌بوک پرو ۲۰۲۱، یک ویدیو را که قبلا روی مدل مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ تست کرده بودیم را با شفافیت صفحه نمایش پنجاه درصدی روی دور تکرار پخش کردیم. من از یک دوربین Wyze برای ایجاد تایم‌لپس با گرفتن عکس در هر ۶۰ ثانیه استفاده کرده‌ام تا بفهمیم که ویدیوی مذکور تا چه مدت زمانی پخش می‌شود.

مک‌بوک پروی ۲۰۲۱ توانسته قبل از خاموش شدن، به مدت ۷ ساعت و ۲۸ دقیقه ویدیوی مذکور را پخش کند. این عدد کمتر از عمر باتری مک‌بوک ایر M1 است که در سال گذشته ۸ ساعت و ۱۰ دقیقه گزارش شد. با این حال، تخمین‌های خودِ شرکت اپل برای مدل‌های مک‌بوک پرو جدید کمتر از مدل ایر سال پیش است.

از مک بوک M1 Pro برای تست کارهای روتین نظیر دیسکورد، کروم، ایمل، پیام‌رسانی و شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده‌ام و خوشبختانه یک روز کامل را می‌توان از این دستگاه بدون استفاده از شارژر بهره‌برداری کرد. شاید این دستگاه برای افرادی که به طور مداوم ویدیو استریم می کنند، عمر باتری‌اش چندان جالب نباشد و این دسته از افراد نتوانند یک روز کامل را بدون استفاده از شارژر به اتمام برسانند.

بررسی مک‌بوک پرو از جنبه‌‌ی نرم‌افزاری

MacOS 12 Monterey

اپل اخیرا MacOS 12 Monterey را منتشر کرده و به همین سبب، ویژگی‌های جدیدی در جدیدترین به‌روز رسانی‌ها به مک اضافه شده است. از این ویژگی‌ها می‌توان به FaceTime، پیام‌ها و Safari اشاره کرد. اپل در مرحله‌ی بعدی از MacOS 12.1 پرده‌برداری می‌کند که به محصولات مک، گزینه‌ی SharePlay اضافه می‌شود. با استفاده از قابلیت SharePlay با فیس‌تایم، شما می‌توانید کارهایی مثل تماشای یک فیلم را با دوستانتان انجام داده یا حتی صفحه نمایش مک‌تان را به اشتراک گذاشته تا اگر مشکلی برای سیستم پیش آمد بتوان از راه دور این مشکل را حل کرد.

شبیه به سایر محصولات مک، همچنان شما نمی‌توانید آنتی ویروس خاصی را روی مک نصب کنید. نرم‌ افزار و برنامه‌های اپل همگی از قبل روی سیستم نصب شده‌اند.

اگر هنوز مک‌‌بوک‌های نسل جدید را خریداری نکرده‌اید، نکته‌ای وجود دارد که باید بدانید. با وجود این‌که معماری خاص مک‌بوک‌های جدید به شکلی طراحی شده که نرم افزارها به راحتی اجرا ‌شوند، اپل ابزارهایی را در MacOS نصب کرده تا نرم افزارهای مبتنی بر اینتل هم روی اپل سیلیکون اجرا شوند. نرم افزارهایی که از پشتیبانی کامل برای اپل سیلیکون حمایت نمی‌کنند می‌توانند با کاهش بهره وری اجرا شوند یا اصلا اجرا نشوند. با این حال، فکر نمی‌کنم نرم‌افزاری در حین تست و بررسی مک‌بوک M1 Pro وجود داشته که روی این محصول کار نکرده باشد.

مک‌بوک M1 Pro با پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای، کارت گرافیک ۱۶ هسته‌ای و ۳۲ گیگ رم با قیمت ۲۸۹۹ دلار به فروش می‌رسد. دو مدل سایز صفحه نمایش (۱۴ و ۱۶ اینچ) در سطح بازار موجود است که سایز کوچک‌تر، ۲۴۹۹ دلار قیمت دارد. نسخه‌های کاستوم شده‌ی مختلفی هم برای این نوع محصول وجود دارد و بسته به هزینه‌ای که می‌کنید، مدل رم‌های ۱۶ یا ۳۲ گیگابایتی برای این محصولات وجود دارد. بنابراین، کاملا حواستان به مشخصات مک‌بوکی که می‌خرید باشد؛ چراکه ارتقای تجهیزات داخلی آن ممکن نیست.

نقاط قوت
  • پردازنده‌ی سریع‌تر نسبت به مدل قبلی
  • راندمان عملکردی بهتر
  • پورت‌های زیاد
نقاط ضعف
  • قدرت ارتقای اجزا وجود ندارد
  • پورت‌های مک‌بوک برای گیمرها دردسر آفرین است
  • سازگار نبودن بازی‌های مختلف با این مک‌بوک

آیا مک‌بوک M1 Pro ارزش خرید دارد؟

مک‌بوک

مک‌بوک پرو یک کامپیوتر خوب تلقی می‌شود که هر آنچه که از مک نیاز دارید تا انجام بدهد را اجرا خواهد کرد. از طرفی دیگر، این محصول برای اجرای بازی‌های ویدیویی یک گزینه‌ی قدرتمند محسوب می‌شود. با برگرداندن پورت‌های قدیمی به این لپتاپ و همچنین خلاص شدن از شر تاچ بار، خرید مک‌بوک M1 Pro را می‌توان توصیه کرد. با این حال، فکر نمی‌کنم کسی صرفا برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی مدرن و روز دنیا تمایل به خرید مک‌بوک پرو داشته باشد؛ به این دلیل که واقعا بازی‌های زیادی برای تجربه به‌واسطه‌ی مک‌بوک پرو وجود ندارد. با این حال، همان بازی‌های ویدیویی محدودی که روی این سیستم عامل مک بهینه‌سازی شده، مک‌بوک می‌تواند قدرتمندانه از پس اجرایشان بربیاید.

منبع: IGN

لپ تاپ 14.2 اینچ اپل مدل MacBook MKGP3 M1 Pro 2021

پرسش و پاسخ‌های متداول درباره‌ی مک‌بوک M1 Pro

مک‌بوک M1 Pro مناسب چه افرادی است؟

این لپتاپ برای اکثر افراد مناسب است و هر کاربری می‌تواند برای کارهای خود از مک‌بوک M1 Pro استفاده کند.

آیا مک‌بوک M1 Pro مناسب برای تجربه‌ی بازی‌های ویدیویی است؟

مک‌بوک M1 Pro در انجام بازی‌های ویدیویی نسبت به مدل M1 عملکرد به مراتب بهتری دارد و می‌توان این محصول را برای گیم مناسب دانست.

آیا خرید مک‌بوک M1 Pro مقرون به صرفه است؟

مک‌بوک M1 Pro در بازار ایران قیمت چندان پایینی نداشته اما به دلیل کیفیت ساخت و مشخصاتی که این مک‌بوک دارد می‌توان خرید این مک بوک را توصیه کرد.

آیا لپتاپ مک‌بوک M1 Pro در اجرای برنامه‌های سنگین کارایی دارد؟

مک‌بوک M1 Pro به دلیل وجود پردازنده‌ی ۱۰ هسته‌ای، ۳۲ گیگابایت رم و SSD که روی آن نصب شده، توان اجرای روان اکثر برنامه‌های سنگین را دارد.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.