نقد و بررسی لپتاپ TUF Dash F15؛ شیک، قدرتمند و مناسب گیمرها

لپتاپ TUF Dash F15 یکی از مدل‌های قدرتمند شرکت ایسوس در حوزه‌ی لپتاپ‌ها به شمار می‌رود. با این حال، این لپتاپ هم شبیه به خیلی از محصولات دیگر، نقاط قوت و ضعف خاص خود را دارد که در این نقد و بررسی به طور خلاصه به مرور آنها می‌پردازیم.

لپتاپ TUF Dash F15 یکی از محصولات گیمینگ شرکت ایسوس به حساب می‌آید که قطعات قدرتمندی در داخل آن نصب شده است. این لپتاپ با قیمت زیر ۱۵۰۰ دلار خود، یکی از جذاب‌ترین گزینه‌ها برای خرید یک محصول گیمینگ به شمار می‌رود. وجودِ جدیدترین پردازنده‌ی گرافیکیِ شرکت Nvidia سری ۳۰ مخصوصِ لپتاپ‌ها و همچنین وجود پردازنده‌ی مرکزی اینتل H35 در داخل این دستگاه، موجب شده تا این لپتاپ به شدت در بحث عملکردی حرف‌‌هایی برای گفتن داشته باشد اما با این اوصاف، باید لپتاپ TUF Dash F15 را در بحث بهترین عملکرد و تجربه‌ی گیمینگ جدی گرفت؟

لپتاپ Dash F15 بر اساس سنجش‌ها، ۲۰ درصد نازک‌تر و ۱۰ درصد سبک‌تر از یک لپتاپ گیمینگ مدل TUF شرکت ایسوس به حساب می‌آید. با این‌که Dash F15 جزء آخرین و جدیدترین محصولات این شرکت محسوب می‌شود، عملکرد این دستگاه در بخش گیمینگ جای بحث دارد.

مشخصات فنی لپتاپ TUF Dash F15

پردازنده Core i۷- ۱۱۳۷۰H
فرکانس پردازنده ۳.۰GHz Up to ۴.۸GHz
حافظه Cache ۱۲ مگابایت
ظرفیت حافظه RAM ۱۶Gb-DDR4
ظرفیت حافظه داخلی یک ترابایت SSD
مدل پردازنده گرافیکی GEFORCE RTX ۳۰۶۰ GDDR۶
اندازه صفحه نمایش ۱۵.۶ اینچ
درگاه‌های ارتباطی
  • USB
  • LAN
  • Wi-Fi
  • HDMI
  • Bluetooth
  • USB Type-C
  • Thunderbolt ۴
تعداد پورت USB 3.0 ۳ عدد
تعداد پورت USB Type-C ۱ عدد
نوع و شارژدهی باتری چهار سلولی – ۲ تا ۴ ساعت
سیستم عامل
وزن ۲ کیلوگرم
لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF Dash F15 FX516PM-AB

طراحی

لپتاپ TUF Dash F15 در دو رنگ سفیدِ مهتابی و خاکستری به بازار عرضه شده است. لبه‌های این دستگاه در وهله‌ی اول چندان خاص نیست اما اگر شما نور پس‌زمینه‌ی آبی کیبورد را فعال کنید، این لبه‌ها به شدت خودنمایی می‌کنند.

طراحی بدنه‌ی لپتاپ شیک و زیباست. هر چند، به نظر می‌رسد که لپتاپ TUF Dash F15 از لپتاپ Alienware الهام گرفته است. آرمِ TUF درست در بخش بدنه حک شده و زیبایی دو چندانی به محصول بخشیده است. نور پس‌زمینه‌ی موجود در کیبورد هم کاملا عملکرد درستی دارد و کاربر از کار با لپتاپ حداقل از جنبه‌ی زیبایی لذت خواهد برد.

ابعاد و وزن لپتاپ TUF Dash F15 موجب شده تا این دستگاه سبک‌تر و عریض‌تر از لپتاپ Razer Blade 15 Advanced Model باشد. مدل مشابه به این لپتاپ از لحاظ اندازه و ابعاد، Acer Predator Triton 300 است اما برای مثال لپتاپ Alienware m15 R4 که کارت گرافیک RTX 3070 دارد، از مدل Dash F15 سنگین‌تر است.

وقتی شما لپتاپ Dash F15 را باز می‌کنید، با یک فونتِ گیمر پسند‌تر و یک دکِ تیره و تارتر مواجه می‌شوید. با این حال، اثر انگشت روی دک باقی می‌ماند. طراحی دکمه‌ها و کیبوردها از جنبه‌ی زیبایی‌شناسی جذاب است و دکمه‌های WASD هم به رنگ سفید طراحی شده‌اند تا نسبت به سایر دکمه‌های کیبورد، متمایز باشند. روی کیبورد، یک دکمه‌ی میوت (Mute) طراحی شده که برای مدیریت تماس‌های ویدیو کنفرانس بسیار عالی است. یک دکمه هم برای نرم‌افزار منحصر به فرد Armoury Crate شرکت ایسوس طراحی شده تا با فشردن دکمه، نرم افزار اجرا شود. از طرفی دیگر، هیچ دکمه‌ی پخش/توقف روی کیبورد تعبیه نشده است.

خوشبختانه لپتاپ TUF Dash F15 برای مدیریت بودجه‌ی ساخت، هیچ پورتی را فدای کاهش قیمت نکرده است. در سمت چپ، جایگاه شارژ لپتاپ به همراه جک Ethernet، HDMI 2.0، USB 3.2 Type-A و حتی تاندربولت ۴ (USB-Type C) وجود دارد. در سمت راست بدنه‌ی دستگاه هم دو پورت USB 3.2 Type A دیده می‌شود. تمامی پورت‌ها تا جای ممکن به لبه‌ی لپتاپ نزدیک طراحی شده‌اند.

جدا از فرم و قالبِ به نسبت سبک و جذاب لپتاپ TUF Dash F15 که برای حمل و نقل کار را آسان کرده، این لپتاپ از گواهی MIL-STD-810H بهره می‌برد که در واقع یک امتیازِ ارتشی برای سنجش مقاومت دستگاه به حساب می‌آید. بر اساس این تست، دستگاه از ارتفاع مشخص به سمت زمین پرتاب شده و همچنین مقاومت دستگاه نسبت به دماهای بسیار شدید زیاد و کم، رطوبت و حتی لرزش بررسی شده است. دکِ پلاستیکی دستگاه به نسبت سایر لپتاپ‌های هم‌تراز، خشک به نظر می‌رسد. پنل صفحه نمایش با وجود این‌که نازک طراحی شده و انعطاف‌پذیری نسبی اندکی هم دارد، باز کردن در لپتاپ خیلی روان و آسان انجام نمی‌شود.

عملکرد گرافیکی و بازی‌های ویدیویی در لپتاپ TUF Dash F15

لپتاپ TUF Dash F15

لپتاپ TUF Dash F15 با مشخصات فنی متعددی، شخصی‌سازی (کاستوم) می‌شود تا با تغییر و تعویض چند قطعه‌ی ساده بتوان این لپتاپ را با قیمت مناسب‌تری بر اساس نیاز تهیه کرد. لپتاپی که در این مطلب بررسی کرده‌ایم، از کارت گرافیک RTX 3070 بهره می‌برد که یکی از جدیدترین قطعات گرافیکی شرکت Nvidia محسوب می‌شود. به مدد وجودِ ویژگی Dynamic Boost 2.0 AI، ایسوس بیان کرده که این کارت گرافیک می‌تواند سرعت کلاک تا فراتر از ۱۳۹۰ مگاهرتز داشته باشد. ان‌ویدیا به گونه‌ای این کارت گرافیک را طراحی کرده تا سرعت بین ۱۲۹۰ تا ۱۶۲۰ مگاهرتز تقویت شود. این پردازنده‌ی گرافیکی با پردازنده‌ی سری H35 اینتل ادغام شده که یک پردازنده‌ی نسل یازدهم تایگر لیک (Tiger Lake) بوده که ۴ هسته‌‌ای و ۸ رشته‌ای است. این دو قطعه در تعامل با یکدیگر ۳۵ وات مصرف دارند که نسبت به مصرف عمده‌ی ۴۵ وات در سایر نوت‌بوک‌های گیمینگ، یک عدد بسیار خوب تلقی می‌شود.

لپتاپ TUF Dash F15 توانسته بازی Control را با تنظیمات بالا با غیر فعال کردن گزینه‌ی Ray Tracing اجرا کند. بازی Control در تست توانسته ۶۰ الی ۷۰ فریم در ثانیه را نشان دهد. کمترین میزان فریم ۵۷ و بیشترین میزان فریم ۷۵ در این بازی گزارش شده است. با تنظیم گزینه‌ی Ray Tracing روی حالت بالا، متوسط نرخ میانگین به ۴۰ فریم بر ثانیه افت می‌کند. البته، گاهی اوقات ۳۳ فریم بر ثانیه هم دیده می‌شود اما به طور کلی لپتاپ توانسته ۵۳ فریم بر ثانیه را به طور میانگین با روشن بودن این گزینه نشان دهد.

با وجود این‌که نرخ فریم بسیار خوبی را از این لپتاپ شاهد بودیم، فعال‌سازی گزینه‌ی Ray Tracing توانسته حسابی روی عملکرد لپتاپ تاثیر منفی گذاشته و تغییرات قابل توجهی را از لحاظ گرافیکی در بازی Control القا کند. این گزینه‌ی گرافیکی در واقع روی انعکاس نورهای محیطی در داخل بازی تاثیرگذار است و به مدد روشن کردن این گزینه، انعکاس طبیعی نور را می‌توان روی اشیا و حتی انسان‌ها به خوبی مشاهده کرد. به همین دلیل، خاموش کردن این گزینه، آنچنان لطمه‌ی بزرگی به تجربه‌تان وارد نمی‌کند.

لپتاپ‌های Dash F15 و Alienware هر دو از جدیدترین پردازنده‌های کارت گرافیک بهره می‌برند. اگرچه، Alienware توانسته فریم ریت بیشتری از کارت گرافیک RTX 3070 حداقل در بازی Shadow of the Tomb Raider در بالاترین تنظیمات بگیرد. لپتاپ‌های ریزر و ایسر که از کارت گرافیک RTX 2080 Max-Q و RTX 2070 به ترتیب استفاده می‌کنند عملکرد بهتری نسبت به ایسوس داشته‌اند. هر دو لپتاپ با پردازنده‌های مرکزی ۴۵ واتی نسل دهم کار می‌کنند.

این لپتاپ در اجرای بازی GTA V در بالاترین تنظیمات توانسته به طور متوسط نرخ فریم ۸۷ را به ثبت برساند. در حالی‌که ریزر و ایسر نرخ فریم ۷۷ را ثبت کرده‌اند، لپتاپ Alienware توانسته ۱۰۸ فریم را ثبت کند که یک عدد فوق العاده به حساب می‌آید.

لپتاپ Dash F15 در اجرای بازی Far Cry New Dawn با کیفیت Ultra نرخ فریم ۷۴ را ارائه کرده که ۱۷ فریم کمتر از لپتاپ Alienware محسوب می‌شود. لپتاپ Dash F15 در اجرای بازی Red Dead Redemption 2 ۶۱ فریم بر ثانیه را به طور متوسط داشته اما لپتاپ Alienware به طور متوسط توانسته ۶۹ فریم بر ثانیه باشد.

لپتاپ Dash F15 در اجرای بازی Metro Exodus با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل موفق شده به طور متوسط و پایدار نرخ فریم ۵۱ داشته باشد. کارت گرافیک RTX 3070 به طور میانگین با سرعت کلاک ۱۲۳۸.۶۴ و با دمای متوسط ۷۰.۸ سانتی‌گراد در این لپتاپ کار کند. این موضوع در حالی است که CPU در این لپتاپ با فرکانس ۳.۶۶ گیگاهرتز، دمای ۷۲.۱۹ را در این بازی از خود نشان داده است.

عملکرد بهره‌وری

لپتاپ Dash F15 در این بررسی حاوی یک پردازنده‌ی اینتل Core i7-11370H است که با چهار هسته و هشت رشته، با یک سرعت ۵ گیگاهرتز فعالیت می‌کند. در این لپتاپ SSD با ظرفیت یک ترابایت مدل M.2 2230 NVME و ۱۶ گیگابایت رم DDR4-3200 وجود دارد.

در این لپتاپ ۲۱ تب کروم، یک استریم سریال تلویزیونی، اسپاتیفای و لانچر اپیک گیمز همراه با هم اجرا شد. پس از باز کردن تب بیست و یکم، فن‌های دستگاه شروع به کار کردند اما صدای آنچنان زیادی از فن‌ها به گوش نرسید. در همین حین، می‌توان به راحتی بین تب‌ها و برنامه‌ها سوییچ کرد بدون این‌که هیچ افت یا تاخیری در حین کار تجربه شود.

در نرم افزار Geekbench 5.0، لپتاپ Dash F15 توانسته لپتاپ Alienware، ایسر و ریزر را در تست بنچمارک شکست دهد. با این حال وقتی بحث عملکرد بهره‌وری چند هسته‌ای می‌شود، لپتاپ ایسوس در برابر رقبا یکه‌تاز نیست؛ چرا که رقبای این لپتاپ ایسوس تعداد هسته‌های بیشتری نسبت به این دستگاه دارند. همچنین لپتاپ‌ها همگی از چیپ‌های قدیمی‌تر نسل دهم استفاده می‌کنند اما روی TDP ۴۵ وات بیشتر تنظیم شده‌اند. اگر شما برنامه یا بازی‌های ویدیویی سنگینی را روی این لپتاپ اجرا کنید، می‌تواند عملکرد بهتری را دریافت کنید.

لپتاپ TUF Dash F15 در تست انتقال فایل توانسته ۲۵ گیگابایت فایل را با سرعت ۱۰۵۲۰۳ مگابایت در ثانیه منتقل کند و بهتر از سایر رقبا باشد. تنها لپتاپ Alienware سریع‌تر از این مدل ایسوس با سرعت ۱۱۴۷ مگابایت بر ثانیه بود.

در تست هندبریک، هر سیستم یک ویدیو با کیفیت ۴K را به رزولوشن پایین‌تر یعنی ۱۰۸۰p تبدیل می‌کند. لپتاپ TUF Dash F15 موفق شده این فرایند را در ۱۰ دقیقه و ۴۱ ثانیه انجام دهد. این آمار ۳:۳۴ کمتر از برنده‌ی این تست یعنی لپتاپ Alienware بود. مدل Triton 300 در رتبه سوم قرار گرفته و این فرایند را ۱:۳۰ سریع‌تر از Dash F15 انجام داده است.

صفحه نمایش

ایسوس برای صفحه نمایش Dash F15 یک پنل IPS با ابعاد ۱۵.۶ اینچ در نظر گرفته که نرخ‌ تازه‌سازی ۲۴۰ هرتز و زمان پاسخ‌گویی ۳ میلی ثانیه دارد.

صفحه نمایش ۲۴۰ هرتزی لپتاپ ایسوس به شدت برای یک تجربه‌ی گیمینگ حرفه‌ای مناسب است؛ به خصوص این‌که به ورزش‌های الکترونیکی علاقه‌مند باشید. استفاده از پنل IPS هم موجب شده تا کیفیت رنگ‌ها در صفحه نمایش به انضمام سایه‌ها بسیار بالا باشد. به همین دلیل، تجربه بازی ویدیویی به همراه تماشای فیلم و سریال‌ها با رزولوشن بالا در این لپتاپ به شدت مفرح و جذاب خواهد بود.

لپتاپ TUF Dash F15

شفافیت تصویر پنل صفحه نمایش لپتاپ TUF Dash F15 به طور اسمی ۳۰۰ نیت است. با این حال در تست‌های عملکردی، ۲۶۵ نیت، آخرین رقمی است که در این لپتاپ می‌توان سنجید. Triton 300 دارای صفحه نمایش ۲۸۶ نیت است. لپتاپ Alienware به مدد پنل OLED موفق شده در تست‌ رنگ و نور از سایر رقبا پیشی بگیرد. لپتاپ TUF Dash F15 در برابر لپتاپ‌های ریز و ایسر در این بررسی نتایج تقریبا برابری داشته است. ایسوس شبیه به لپتاپ ریزر موفق شده تا ۷۹ درصد از فضای رنگی DCI-P3 را پوشش دهد.

کیبورد و تاچ‌پد

لپتاپ TUF Dash F15

کیبورد در لپتاپ Dash F15 به شدت فشرده طراحی شده است. نور پس‌زمینه در کیبورد تعبیه شده اما تنها نور آبی را می‌توان برای کیبورد در اختیار داشت. شما می‌توانید نور کیبورد پس زمینه را در سه سطح کنترل کنید یا به طور کلی نور را خاموش کنید. یک دکمه Aura هم روی کیبورد وجود دارد که با فشردن آن می‌توان نور آبی پس زمینه را در سرعت‌های مختلف به طور چشمک‌زن فعال کرد.

دکمه‌ها در هنگام فشرده شدن، یک مسافت ۱.۷ میلی‌متری را طی می‌کنند اما دکمه‌ها به طرز وحشتناکی صاف طراحی شده‌اند. تایپ کردن با صفحه کیبورد به شدت روان و سریع است اما به دلیل فقدان هیچ ناودان و شیاری بین دکمه‌ها، تایپ سریع با این کیبورد چالش‌های خاص خود را دارد. به طور کلی تایپ با کیبورد آنچنان پر سر و صدا نیست و شرکت ایسوس ادعا کرده که تایپ با کیبورد، صدای کمتر از ۳۰ دسی‌بل را ایجاد می‌کند که این عدد اصلا و ابدا برای گوش‌های انسان آزاردهنده نیست.

تاچ‌پد تعبیه شده در بخش پایینِ کیبورد، ابعاد ۴.۱×۲.۹ اینچ دارد اما آنچنان کیفیت و مرغوبیت بسیار بالایی در مقایسه با تاچ‌پد لپتاپ‌های بالارده ندارد. با وجود این‌که حرکات سیستم عامل ویندوز به خوبی روی تاچ‌پد قابل اجراست، کلیک کردن‌ها بسیار سخت و سنگین انجام می‌شوند.

صدا

لپتاپ TUF Dash F15 دو اسپیکر با قابلیت ۷.۱ Surround دارد که در بخش تحتانی لپتاپ تعبیه شده‌اند. صدای شفاف و دقیقی را می‌توان از این لپتاپ به وضوح شنید.

شنیدن موسیقی به‌واسطه‌ی اسپیکرهای لپتاپ حس بسیار خوبی دارد و انجام بازی‌های ویدیویی هم به دلیل وجود اسپیکرهای بسیار خوب، یک تجربه‌ی استثنائی برای گیمر به دنبال خواهد داشت.

قابلیت ارتقا

15 Copy

در بخش زیرین لپتاپ، ۱۴ پیچ وجود دارد. در داخل محفظه‌ی لپتاپ، یک فضا برای قرار دادن SSD دوم از نوع PCIe Gen 3 X4 وجود دارد. شما همچنین می‌تواند رم دستگاه را تا ظرفیت ۳۲ گیگابایت هم افزایش دهید. با این حال، پیشنهاد می‌شود تا ارتقای لپتاپ به وسیله‌ی کارشناسان فنی خبره‌ی شرکت گارانتی انجام گیرد.

عمر باتری

16 Copy 1

با وجود طراحی نازک لپتاپ ایسوس، عمر باتری Dash F15 بسیار عالی است. در تست باتری، این لپتاپ توانسته با شفافیت تصویر ۱۵۰ نیت، با اتصال به اینترنت وای-فای و وب‌گردی در حالت باتری تا ۶ ساعت و ۳۲ دقیقه دوام بیاورد.

لپتاپ Dash F15 یک شارژر AC دارد اما شما می‌توانید از طریق USB-C هم این دستگاه را شارژ کنید. با این حال به طور معمول در بسته‌بندی لپتاپ، شارژر USB-C وجود ندارد. با این تفاسیر، توصیه می‌شود از همان شارژر معمول لپتاپ برای شارژ کردن استفاده کنید و تنها در شرایط اورژانسی، اگر کابل شارژ AC در دست نبود، از یک شارژر USB-C استفاده کنید.

تولید گرما

گرمای قابل توجهی توسط لپتاپ TUF Dash F15 تولید می‌شود اما خوشبختانه دستگاه می‌تواند به درستی هوای گرم تولید شده را مدیریت کند. با این حال، در حین اجرای بازی‌های ویدیویی با بالاترین کیفیت ممکن، احتمالا گرمای به شدت زیادی از دستگاه به بیرون منتشر می‌شود.

بعد از تماشای یک ویدیو به مدت ۱۵ دقیقه در یوتیوب، لپتاپ تا ۳۳.۹ درجه سانتی‌گراد داغ شد. بیشترین دمای تولید شده بین دکمه‌های H و G گزارش شده است.

بعد از ۱۵ دقیقه اجرای بازی ویدیویی، دقیقا در بین دکمه‌های مذکور دما به ۳۸.۶ درجه می‌رسد و تا ۴۷.۵ درجه‌ی سانتی‌گراد هم افزایش می‌یابد. ایسوس برای خنک‌سازی این دستگاه، سخت‌افزار خنک‌کننده‌ی هوشمندِ ROG را در داخل محفظه‌ی دستگاه نصب کرده است. بر این اساس، پنج لوله‌ی حرارتی مسی قطعات پردازنده‌ی مرکزی، گرافیکی و رم را پوشش می‌دهد تا این قطعات خنک شوند.

نقاط قوت
  • شارژدهی بسیار خوب باتری
  • صفحه نمایش بی‌نظیر
  • قابلیت Noise cancelling خوب در میکروفون دستگاه
نقاط ضعف
  • نرخ فریم در بازی‌ها می‌توانسته بهتر باشد
  • عدم وجود وبکم
  • کیبورد خیلی صاف با دکمه‌های به شدت هم فشرده

لپتاپ TUF Dash F15؛ بهترین لپتاپ گیمینگ؟

لپتاپ TUF Dash F15

در بحث بهترین لپتاپ‌های گیمینگ، همیشه ایسوس تلاش کرده تا یک محصول قدرتمند را به بازار تحویل دهد. ایسوس TUF Dash F15 هم یکی از این محصولات به شمار می‌رود که انصافا توانسته عملکرد بسیار خوبی در حوزه‌ی گیم داشته باشد. با این حال، در لپتاپ ایسوس Dash F15 از حداکثر قدرت پردازنده‌ی گرافیکی استفاده نشده است و این لپتاپ در برابر لپتاپ Alienware m15 R4 تا حدودی کم می‌آورد. به همین دلیل، اگر نرخ فریم برای شما اهمیت به‌سزایی دارد، پیشنهاد می‌شود لپتاپ Alienware m15 R4 را هم در لیست گزینه‌های خرید خود داشته باشید.

لپتاپ Dash F15 بر اساس مشخصات فنی‌اش، قیمت منطقی و قابل قبولی را دارد. مدل‌هایی دیگر مثل لپتاپ ایسر Predator Triton 300 هم شبیه به این لپتاپ ایسوس است اما حدود ۲۰۰ دلار گران‌قیمتر است. به همین دلیل، اگر با پردازنده‌ی H35 اینتل روی دستگاه ایسوس هیچ مشکلی ندارید، خرید لپتاپ Dash F15 پیشنهاد می‌شود؛ به خصوص این‌که عمر باتری بسیار خوبی هم دارد. وزن سبک، ظاهر شیک و عملکرد قابل قبول در اجرای بازی‌های ویدیویی روز دنیا با بالاترین کیفیت ممکن، از دلایل مهم برای خرید این محصول محسوب می‌شوند.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل TUF Dash F15 FX516PM-AB

منبع: tomshardware

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسوس مدل X543MA-GQ1012

۱۰,۷۹۰,۰۰۰

تومان

لپ تاپ 14 اینچی ایسوس مدل R465FA-EB028

۱۶,۹۰۰,۰۰۰

تومان

سوال و جواب‌های رایج درباره‌ی لپتاپ TUF Dash F15

میزان شارژ نگه داشتن لپتاپ TUF Dash F15 چه مقدار است؟

لپتاپ TUF Dash F15 در یک استفاده‌ی معمولی تا شش ساعت روی حالت باتری دوام خواهد آورد.

آیا لپتاپ TUF Dash F15 برای گیم مناسب است؟

بله. این لپتاپ به دلیل داشتن پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی قدرتمند برای گیم مناسب است.

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.