نقد انیمیشن Migration – خانواده‌ اردک‌های ماجراجو

نقد انیمیشن Migration – خانواده‌ اردک‌های ماجراجو

Migration یا مهاجرت یک انیمیشن کمدی و ماجراجویانه، محصول سال ۲۰۲۳ آمریکا می‌باشد که توسط کمپانی پیکچرز توزیع شده است. کارگردانی این انیمیشن را بنجامین رنر (Benjamin Renner) بر عهده دارد. رنر Migration را بر اساس داستانی که با قلم خود و مایک وایت (Mike White) نگاشته شده بود، ساخته و پرداخته است.

<!–

–>

صداپیشه‌گانی چون الیزابت بنکس (Elizabeth Banks)، کمیل نانجیانی (Kumail Nanjiani)، تریسی گزال (Tresi Gazal)، کیگن مایکل کی (Keegan-Michael Key)، دنی دویتو (Danny DeVito) و کسپر جنینگز (Caspar Jennings) در انیمیشن Migration هنرنمایی می‌کنند. این انیمیشن توانست نظرات مثبت نسبتا زیادی را به خود اختصاص دهد و انیمیشنی خوب و آموزنده برای خانواده و کودکان به شمار می‌رود.

داستان اردک‌های وحشی!

نقد انیمیشن Migration - خانواده‌ اردک‌های ماجراجو - ویجیاتونقد انیمیشن Migration - خانواده‌ اردک‌های ماجراجو - ویجیاتو

پم و مک دو اردک وحشی هستند که به همراه دو فرزند خود یعنی گوئن و دکس در برکه‌ای امن و خلوت زندگی می‌کنند. مک، پدر خانواده همیشه آن‌ها را از مهاجرت و معضلات دنیای بیرون از برکه می‌ترساند. اما پم مادر خانواده زنی شجاع و پر هیجان است. روزی دسته‌ای از اردک‌های مهاجر به برکه آن‌ها میایند و در نتیجه پم که دلش برای مهاجرت و دیدن دنیا لیک زده مک را مجبور به مهاجرت می‌کند.

این خانواده راهی سفر می‌شوند تا در نهایت به جامایئکا برسند. آن‌ها در مسیر به نیویورک می‌رسند و بعد از ملاقات با طوطی زندانی در قفسی او را از دست سرپرست بداخلاقش که یک سرآشپز بی‌رحم است نجات می‌دهند. در نهایت با دسته‌ای از اردک‌های پروش داده شده برای طبخ آشنا می‌شوند و آنان را نیز از چنگال مزرعه‌داران رهایی می‌دهند. در نهایت یک شب حین استراحت توسط سرآشپز گیر میافتند و نزدیک به مرگ درست جایی که نا امید شده بودند نجات پیدا می‌کنند.

بعد از خستگی و پیمودن مسافتی طولانی به جامایئکا می‌رسند و مدتی در آن‌جا ماندگار می‌شوند اما به نظر می‌رسد این شروع راه است و این خانواده قصد ندارند دست از مهاجرت و تجربه‌های جدید بردارند. در نهایت تصمیم می‌گیرند که به دسته‌ای از پنگوئن‌های گم شده کمک کنند تا به قطب برسند و شروع ماجراجویی جدید، انتهای انیمیشن Migration می‌باشد.

ما با هم نجات پیدا می‌کنیم!

نقد انیمیشن Migration - خانواده‌ اردک‌های ماجراجو - ویجیاتونقد انیمیشن Migration - خانواده‌ اردک‌های ماجراجو - ویجیاتو

مفهوم خانواده در انیمیشن Migration بسیار پررنگ است. خانواده‌ در این انیمیشن نقش بنیادی دارد. هر آموزشی که به جوجه اردک‌ها منتقل می‌شود از طریق والدین اتفاق می‌افتد. حتی تاثیر بی‌احترامی و خشم والد به فرزند را می‌توان در واکنش‌های بعدی فرزندان مشاهده کرد. شیطنت‌های جوجه اردک‌ها درست زمانی که به نصیحت‌های مادر و پدر گوش نمی‌دهند تاوانی به همراه خواهد داشت و همچنین سختگیری‌های بی‌دلیل خانواده به ویژه در انیمیشن مورد نظر، پدر اردک ها، ارتباط بین او با فرزندان را خصمانه و عجین با اندوه رقم می‌زند.

در واقع Migration پندی است برای کودکان تا بدانند تنها کسانی که امنیتشان را فراهم می‌کند و آموزش اولیه را به آنان می دهند قطعا خانواده هستند و بلعکس والدین نیز می‌فهمند که نباید در مقابل شجاعت و هیجان کودکان سد سازی کنند. در نهایت همه افراد به این نتیجه می‌رسند که تنها با اعتماد و احترام متقابل است که خانواده‌ای شاد و دوست‌داشتنی شکل می‌گیرد.

بارها که اعضای این خانواده به مشکل یا در بسته‌ای می‌خورند، تنها با همدلی یکدیگر و همفکری اعضای خانواده است که می‌توانند از منجلاب این مشکل‌ها رهایی پیدا کنند. چه بسا که اعضای این خانواده اردکی بارها نزدیک به آسیب و مرگ بودند و تنها راه نجاتشان فقط در همدلی با یکدیگر نهفته شده است. بنابر این پیام واضح این انیمیشن اهمیت و الویت داشتن خانواده می‌باشد.

حیوانات احساس دارند!

نقد انیمیشن Migration - خانواده‌ اردک‌های ماجراجو - ویجیاتونقد انیمیشن Migration - خانواده‌ اردک‌های ماجراجو - ویجیاتو

گویا به تازگی در انیمیشن‌ها سعی می‌شود تا مفهوم گیاه‌خواری را بین کودکان جای بیاندازند. با تماشای فرار مرغی و بعد هم انیمشین Migration می‌توان گفت که با موثر‌ترین داستان‌ها برای تغییر در رویه خوراک رو به رو می‌شویم. به گمان من این بستر تاثیر گذار و درستی برای آموزش به کودکان می‌باشد. چرا که با تماشای زندگی یک خانواده اردک و شادی و دلبستگی آن ها به یکدیگر همچنین ترس این موجودات از دیدن رستوران و سرآشپز که پرندگان را سلاخی می‌کند احساسات کودکان را نیز برانگیخته می‌کند.

در نتیجه وقتی کودکان به مشاهده این‌ دسته از انیمیشن‌ها می‌نشینند به طور ناخودآگاه از خورده شدن حیوانات و اوضاع زیست آنان در مزرعه‌ها مطلع می‌شوند و از این طریق انیمیشن Migration سعی دارد تا مفهوم گیاه‌خواری را بین خانواده و فرزندان جای بیاندازد. به طوری که آدم‌هایی که در رستوران و مزرعه حضور دارند به عنوان کاراکتر‌های منفی دیده می‌شوند و آنان که در تلاشند تا از چنگال این افراد بگریزند شخصیت‌های خوب و بی‌گناه داستان معرفی می‌شوند.

اشتباهات تجربه‌ساز هستند!

نقد انیمیشن Migration - خانواده‌ اردک‌های ماجراجو - ویجیاتونقد انیمیشن Migration - خانواده‌ اردک‌های ماجراجو - ویجیاتو

انیمیشن Migration مثال بارزی است بر اشتباهات و درس گرفتن‌های متمادی. در واقع این ریسک‌هایی که اردک‌ها به طور دائم انجام می‌دهند، به زندگی جریان می‌بخشد. و گاهی با خوشی این مسیر را پشت سر می‌گذارند و گاهی هم با مجازات. البته آن‌ها بی‌گدار به آب نمی‌زنند حداقل اردک‌های بزرگسال این کار‌ را انجام نمی‌دهند.

درست است که همیشه از نتیجه کارشان مطمئن نیستند با این وجود حداقل نقشه کوچکی برای به نتیجه رسیدن می‌کشند. بنابر این داستان‌ آن‌ها دائما با هیجان، ترس و اشتباهات آمیخته است. در نهایت از اشتباهات درس خواهند گرفت و به دنبال تجربه دیگری خواهند رفت.Migration بر هوش هیجانی افراد پافشاری دارد. این انیمیشن سعی می‌کند تا دو روی سکه هیجان و ریسک را نمایان کند. پس دائما این اردک‌ها را در معرض دوراهی و انتخاب قرار می‌دهد تا مجبور شوند حتما سمت و سویی را انتخاب کنند.

از خودگذشتگی!

نقد انیمیشن Migration - خانواده‌ اردک‌های ماجراجو - ویجیاتونقد انیمیشن Migration - خانواده‌ اردک‌های ماجراجو - ویجیاتو

درست است که ابتدای داستان با شور و شوق آغاز می‌شود و تصمیم مهاجرت بنا به کنجکاوی اعضای خانواده گرفته می‌شود اما کم کم چیز‌های بیشتری به خطر می‌افتد و این اردک‌های مهاجر به جز خودشان، دیگری را هم وارد دایره می‌کنند. دیگری که با تمام غریبگی برای آنان وظیفه ایجاد می‌کند. از عمو دن که پرنده هم قبیله‌شان است گرفته تا دیگر پرنده‌هایی که نقاط مشترک کمی با آنان دارند.

آن‌ها جان پرندگان را گاهی الویت قرار می‌دهند. مثلا برای نجات یک طوطی از بین آشپزخانه و افراد رد می‌شوند تا کلید قفس را به دست آورند. یا سعی می‌کنند دیگر پرندگان را از آینده‌ ترسناکی که در انتظارشان است مطلع کنند. با این وجود این اردک‌ها می‌دانند که در این مسیر ممکن است آسیب ببینند یا خودشان شکار شوند اما از خود گذشتگی می‌کنند و همیشه با خوش‌بینی و تلاش نتیجه ایده‌آل خود را از ماجرا می‌بینند. بنابر این باید گفت که انیمیشن Migration پر از پند‌های آموزنده برای کودکان و حتی بزرگسالان است.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.