مهم ترین نکات ایمنی سفر که قبل از بستن چمدان باید بدانید!

بهار و سال جدید بهترین فرصت برای سفر است. بسیاری از ما از این فرصت تعطیلات و هوای خوب استفاده می‌کنیم تا سفر کنیم و با تجربه‌ها و خاطره‌های خوب، سال جدید را شروع کنیم. سفر غیر از تمام لذت‌ها و تجربه‌های جذابی که دارد، ممکن است خطرآفرین هم باشد. اما با رعایت نکات ایمنی سفر می‌توانید این خطرها را به حداقل برسانید و از سفر فقط با خاطره‌های خوب برگردید. در ادامه به چند مورد از نکات ایمنی سفر اشاره می‌کنیم.

منظور از رعایت نکات ایمنی در سفر چیست؟

رعایت نکات ایمنی در سفر

سفر فرصت خوبی برای گشت‌وگذار در طبیعت، شهرهای جدید و آشنا شدن با فرهنگ‌های تازه است. اما این تجربه، در مسیر و در مقصد، ممکن است با خطراتی همراه باشد. از دزدی در مراکز توریستی شلوغ و گم کردن اسناد و مدارک گرفته تا مشکلاتی که بر اثر نوسانات آب‌وهوا ایجاد می‌شود، وقتی راهی سفر می‌شوید خودتان را باید برای خطرها و مشکلات متفاوتی آماده کنید.

۱۶ نکته ایمنی برای سفر که باید بدانید

یکی از چیزهایی که قبل از سفر باید برای آن برنامه‌ریزی کنید، نکات ایمنی سفر است. در ادامه به چند مورد از این نکات اشاره می‌کنیم. ایمنی در سفر را جدی بگیرید تا از فرصتی که برای گذراندن تعطیلات دارید، به بهترین شکل استفاده کنید.

۱. استفاده نکردن از زیورآلاتی که جلب‌توجه می‌کنند

اگر در سفر از زیورآلاتی استفاده کنید که خیره‌کننده باشند و توجه را جلب کنند، به‌سادگی خودتان را در معرض دزدی و هدف دزدها و جیب‌برها قرار می‌دهید. زیورآلات و وسایل گران‌قیمت خود را در خانه بگذارید یا به کسی بسپارید. این مورد بیشتر از همه در سفرهایی اهمیت دارد که به مراکز توریستی شلوغ می‌روید که جمعیت زیادی در آن‌ها رفت‌وآمد می‌کنند. این نوع از مراکز معمولا محل حضور سارقان است.

نکات ایمنی قبل از سفر فقط شامل چک کردن ماشین و امنیت منطقه نیست. در انتخاب پوشش و وسایل خود هم باید دقت کنید.

۲. خرج کردن هوشمندانه‌ی پول

در مورد خرج کردن پول و همراه داشتن پول در سفر، باید نکته‌های ایمنی زیادی را رعایت کنید. اول از همه اینکه هرگز مبالغ زیاد پول نقد همراهتان نبرید. این روزها تقریبا همه‌جا به‌راحتی به دستگاه‌های ATM دسترسی دارید و می‌توانید از کارت‌های بانکی خود استفاده کنید.

اگر به مقصدی سفر می‌کنید که چاره‌ای جز حمل پول نقد ندارید، مقدار زیادی از آن را همراه خودتان جابه‌جا نکنید. بیشتر آن را در گاوصندوق هتل یا هر جای امن دیگری بگذارید و فقط به اندازه‌ی نیاز همان روز، پول همراهتان ببرید.

اگر از دستگاه‌های ATM استفاده می‌کنید، سعی کنید از آن دسته دستگاه‌هایی استفاده کنید که متصل به ساختمان بانک هستند. این دستگاه‌ها معمولا کمتر توسط کلاهبرداران دستکاری می‌شوند.

هیچ‌وقت تمام پول خود را یک جا نگه ندارید. چون با از دست دادن آن، تمام پولتان را یک‌جا از دست می‌دهید. پول‌ها و کارت‌های بانکی خود را در چند جای مختلف مثلا مقداری در گاوصندوق، مقداری در کیف دستی، مقداری در چمدان و… بگذارید. اگر یکی از این وسایل شما دزدیده یا گم شود، به بقیه‌ی پول‌های خود دسترسی دارید و دست خالی نمی‌مانید.

غیر از نگهداری پول، در مورد خرج کردن آن هم باید محتاط باشید. همیشه مقداری پول برای روز مبادا نگه دارید و تمام پول خود را خرج نکنید.

۳. اطلاع پیدا کردن از جرایم رایج

در مورد مقصد سفر خود تحقیق کنید و جرایم رایج آن را بررسی کنید. مثلا در بعضی از شهرهای توریستی دنیا، دزدی بیشتر است. در برخی دیگر، کلاهبرداری از طریق فروش خدمات بیهوده رواج دارد. گاهی اوقات کلاهبرداران با به کار گرفتن کودکان، سعی می‌کنند شما را گول بزنند. در بعضی مناطق، کلاهبرداری کردن از طریق گدایی کردن بسیار رایج است. بعضی جاها خدمات را با قیمت‌های بسیار گران‌تر به توریست می‌فروشند و موارد مشابه.

وقتی از قبل در مورد جرایم رایج یک منطقه تحقیق کنید، بهتر می‌توانید در برابر آن‌ها واکنش نشان دهید. ایمنی در سفر فقط مرتبط با وسایل و تجهیزات و مسیر سفر نیست. امنیت مقصد هم بخش دیگری از نکات ایمنی سفر است که باید در نظر بگیرید.

۴. همراه داشتن شماره‌های اضطراری

حتما باید از شماره‌های اضطراری مقصد سفر خود اطلاع داشته باشید. این مورد در سفرهای خارجی اهمیت بیشتری دارد. در سفرهای خارجی شماره و راه‌های تماس با نزدیک‌ترین سفارت کشور خود، شماره‌های آمبولانس و پلیس و خدمات اجتماعی را همراه داشته باشید و حفظ کنید. در سفرهای داخلی هم حتما باید شماره‌های اضطراری را بدانید و شماره‌های دیگری مثل آژانس، هتل محل اقامت و… را هم محض اطمینان به خاطر بسپارید. این شماره‌ها را روی کاغذ یادداشت کنید یا در گوشی ذخیره کنید و اگر فکر می‌کنید ممکن است آن را گم کنید، شماره‌ها را حفظ کنید یا چند جا یادداشت کنید.

۵. استفاده از کیف مناسب

بعضی از کیف‌ها برای حمل کردن در محیط‌های شلوغ که احتمال دزدی در آن‌ها وجود دارد، امن‌تر هستند. مثلا کیف‌های رو دوشی که به‌صورت ضربدری می‌اندازید یا کیف‌های کمری که جلوی بدن شما قرار می‌گیرند، امن‌تر از کیف دستی هستند.

کیف‌های زیادی در بازار می‌توانید پیدا کنید که مخصوص سفر هستند. این کیف‌ها جاهای مختلف برای قرار دادن وسایل متفاوت دارند، بندهای آن‌ها محکم است و به‌راحتی قابل بریدن نیست، زیپ آن‌ها قفل‌های مخصوص دارد و… .

برای اینکه سفر راحتی داشته باشید، بتوانید در مراکز تفریحی و توریستی با خیال راحت قدم بزنید، از این کیف‌های مخصوص تهیه کنید.

کوله پشتی ورزشی مدل K-101

۲۴۷,۷۰۰

تومان

کیف کمری مدل 8095

۶۵,۰۰۰

تومان

۶. استفاده از قفل‌های مسافرتی

نکات ایمنی برای سفر

اگر می‌خواهید در جایی مثل هاستل یا مسافرخانه اقامت کنید، همراهتان قفل ببرید و چیزهایی مثلا زیپ چمدان و زیپ کیف‌های خود را قفل کنید. حتی اگر قرار نیست در این اقامتگاه‌ها بمانید، همراه داشتن قفل‌های کوچک، کمک می‌کند که بتوانید هر جایی نیاز بود، وسایل یا کیف خودرا قفل کنید تا خیالتان راحت‌تر باشد. البته بسیاری از سارقان، می‌توانند قفل‌ها را باز کنند ولی باز هم قفل کردن وسایل، آن‌ها را تا حد زیادی به یک هدف سخت‌تر برای دزدها تبدیل می‌کند.

میزان بند کوله‌پشتی مدل MZB بسته 10 عددی

۳۳,۰۰۰

تومان

ساک مسافرتی مدل h424

۲۹۰,۰۰۰

۲۴۳,۶۰۰

تومان

۷. نگهداری کپی دیجیتال از اسناد مهم

وقتی به سفر خارجی می‌روید، پاسپورت مهم‌ترین سند هویتی است که همراه دارید. غیر از پاسپورت در سفرهای خارجی، حتی در سفرهای داخلی هم ممکن است اسناد مهمی مثل کارت ملی، کارت‌های بانکی، شناسنامه و… همراه ببرید. همیشه یک کپی دیجیتال از این اسناد و مدارک را در جاهای مختلف مثلا در گوشی، در فضای ذخیره‌سازی آنلاین و… ذخیره کنید.

۸. تلاش برای هم‌رنگ شدن با جماعت

در مکان‌های شلوغ توریستی سعی کنید شبیه توریست‌ها به نظر نرسید. توریست‌ها معمولا مقدار زیادی پول نقد و اشیای باارزش همراهشان دارند. همین مسئله باعث می‌شود که بیشتر مورد توجه سارقان قرار بگیرند. تا جایی که می‌توانید سعی کنید شبیه اهالی آن منطقه به نظر برسید. مثلا اگر می‌توانید لباس محلی بپوشید. ناگهان در وسط خیابان برای عکس انداختن توقف نکنید. حتی زمانی که گم شده‌اید سعی کنید خودتان را سرگردان و سردرگم نشان ندهید. اگر لازم است که از کسی آدرس بپرسید یا به نقشه نگاهی بیاندازید، این کار را داخل یک کافه یا مغازه انجام دهید.

۹. استفاده از حمل‌ونقل عمومی مطمئن و مشهور

ممکن است در مقصد سفر لازم باشد که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. از شرکت‌های تاکسیرانی مشهور در آن منطقه استفاده کنید. ترجیحا مترو و اتوبوس را انتخاب کنید. اگر از اپلیکیشن‌های اشتراک سفر استفاده می‌کنید، حتما قبل از سوار شدن اطلاعات ماشین و راننده را با اطلاعات موجود در اپلیکیشن چک کنید.

۱۰.تماس منظم با خانواده و دوستان

قبل از اینکه راهی سفر شوید، حتما به نزدیکان خود در مورد سفرتان و مسیری که قصد دارید بروید اطلاع دهید. اگر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید حتما ساعت حرکت را به دیگران اطلاع دهید. اگر برنامه‌ی شما برای سفر تغییر کرد حتما آن‌ها را مطلع کنید. هر روز که به خانه برمی‌گردید، به دوستان و خانواده‌ی خود اطلاع دهید و مرتب آن‌ها را در جریان سفر خود بگذارید.

این کار ممکن است دردسر اضافه به نظر برسد اما همیشه پیشگیری بهتر است. اگر اتفاق بدی برای شما بیافتد، بهتر است که دوستان و نزدیکان شما زودتر اطلاع داشته باشند و از قبل بدانند که قرار بوده آن روز کجا باشید.

یکی از نکات ایمنی سفرهای نوروزی مطلع کردن خانواده در مورد برنامه‌ی سفر است. به‌خصوص اگر قصد دارید از مناطق طبیعی دیدن کنید و از شهرها فاصله بگیرید.

۱۱. راهنمایی گرفتن از اهالی منطقه

یکی از نکات ایمنی در سفر کسب اطلاعات کافی در مورد مقصد است. در همان هتل محل اقامت می‌توانید از اهالی منطقه راهنمایی بگیرید ومحله‌ها و مناطق امن و ناامن شهر را بپرسید. حتی می‌توانید محله‌های ناامن را روی نقشه علامت بزنید.

۱۲. توجه به محیط اطراف

همیشه مراقب اطراف خود باشید. فرقی نمی‌کند که در یک منطقه‌ی شلوغ توریستی هستید یا در یک خیابان خلوت قدم می‌زنید. حتما به محیط اطراف توجه کنید و تغییرات را زیر نظر داشته باشید. بسیاری از کلاهبرداران و سارقان، دنبال افرادی می‌گردند که چندان به اطراف توجهی ندارند و بدون توجه در حال عکاسی و گشت‌وگذار هستند. وقتی حواستان به اطراف نباشد، خیلی زود ممکن است طعمه‌ی سارقان شوید. این نکته برای کسانی که تنها سفر می‌کنند، اهمیت بیشتری دارد.

۱۳. اطمینان کردن به غریزه

گاهی اوقات در بعضی مکان‌ها احساس ناامنی می‌کنیم و راحت نیستیم. این احساس بی‌دلیل نیست. ضمیر ناخودآگاه ما گاهی چیزهایی را متوجه می‌شود که ذهن آگاه به آن توجه نمی‌‌کند. در طول سفر به این احساس خود گوش دهید و از آن پیروی کنید. معمولا این حس درونی، شما را از خطر دور نگه می‌دارد و ایمنی در سفر را تضمین می‌کند.

۱۴. تحقیق قبل از سفر

نکات ایمنی حین سفر

قبل از رفتن به هر مقصدی در مورد آن تحقیق کنید. توصیه‌های گردشگران دیگر را بخوانید، از اهالی منطقه پرس‌وجو کنید. محله‌های امن و ناامن آن را شناسایی کنید. قیمت خدمات و محصولات را جست‌وجو کنید.

حتما قبل از سفر شرایط آب‌وهوایی را بررسی کنید. به‌خصوص زمانی که قصد دارید مدتی را در طبیعت بگذرانید. تغییرات سریع آب‌وهوا و رویدادهای مرتبط با آب‌وهوا می‌توانند یکی از خطرات بالقوه‌ی سفر باشند. لباس مناسب همراه ببرید. کیف کمک‌های اولیه، کنسرو، لباس گرم و… در ماشین بگذارید.

جعبه کمک های اولیه مدل Q10

۱۷۵,۰۰۰

تومان

کیف کمکهای اولیه مدل 9P

۹۰,۰۰۰

تومان

۱۵. دقت در استفاده از وای‌فای عمومی

در طول سفر ممکن است در جاهای مختلف به وای‌فای عمومی برای استفاده از اینترنت دسترسی پیدا کنید. مثلا اینترنت هتل، کافه، فرودگاه، فروشگاه‌ها و… تا زمانی که از امنیت آن شبکه مطمئن نیستید، از وای‌فای عمومی استفاده نکنید چون امکان دزدیده شدن اطلاعات شما وجود دارد. در سفر حتما از VPN استفاده کنید که امکان برقراری یک رابطه‌ی امن اینترنتی را فراهم می‌کنند.

برای رعایت نکات ایمنی قبل از سفر حتما به ارتباطات اینترنتی خود هم توجه کنید تا ناخواسته، اطلاعات بانکی وهویتی خود را در اختیار کلاهبرداران قرار ندهید.

۱۶. استفاده از امکانات هتل

حتی اگر هتل شما در منطقه‌ی امن قرار دارد و امنیت آن قابل قبول است، باز هم سعی کنید از امکانات هتل مثلا گاوصندوق استفاده کنید. قبل از بیرون رفتن از اتاق، پنجره‌ها را ببندید. غریبه‌ها را به اتاق هتل راه ندهید حتی اگر ادعا می‌کنند که از کارکنان هتل هستند. قبل از راه دادن هر فردی که ادعا می‌کند از کارکنان هتل است، حتما با پذیرش هتل چک کنید. از جمله نکات ایمنی در سفر حفظ امنیت وسایل و همین‌طور امنیت خودتان در محل اقامت است.

نکات ایمنی سفر به کویر

نکات ایمنی سفر به کویر

کویر برای بسیاری از افراد، یک اقلیم متفاوت است که از آب‌وهوا، پوشش گیاهی و جانوری آن خبر ندارند. بنابراین قبل از سفر به کویر باید نکاتی را بدانید و بعد راهی سفر شوید.

  • در مورد مقصد سفر تحقیق کنید و آب‌وهوای آن را بررسی کنید.
  • قرص‌ها و فیلترهای تصفیه‌ی آب به همراه داشته باشید.
  • اگر تا به حال درکویر سفر نکرده‌اید، حتما از کمک راهنماهای بومی استفاده کنید.
  • مراقب گزش حیوانات بومی باشید.
  • ترجیحا تنها سفر نکنید.
  • از پدیده‌های طبیعی مقصد اطلاع کسب کنید و برای آن آماده باشید.

شیکر اسپایدر مدل سه تکه ظرفیت 0.5 لیتر

۵۰,۸۰۰

تومان

شیکر اسپایدر مدل یک تکه کد 06 گنجایش 0.7 لیتر

۵۲,۰۰۰

تومان

نکات ایمنی سفر در زمستان

نکات ایمنی طوفان -نکات ایمنی سفر در زمستان

سفر در زمستان جذابیت خاص خودش را دارد. عبور از منظره‌های زمستانی و سفر به اقلیم‌های متفاوت، از جذابیت‌های سفر در زمستان است. در زمستان غیر از نکاتی که برای ایمنی در سفر گفتیم باید نکاتی را هم در مورد شرایط آب‌وهوایی در نظر بگیرید.

بیشترین نکاتی ایمنی سفر در زمستان مربوط به استفاده از ماشین شخصی است.

  • قبل از سفر حتما ماشین را بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید.
  • بررسی کنید که بخاری ماشین سالم باشد.
  • وسایلی مثل لباس گرم اضافه و پتوی اضافه در صندوق بگذارید.
  • اگر به مناطقی که سردسیر هستند سفر می‌کنید، حتما زنجیر چرخ و تجهیزات رانندگی در شرایط برفی را همراه ببرید.
  • کیف کمک‌های اولیه، کنسرو اضافه، وسایلی برای روشن کردن آتش، وسایلی برای کمک به خارج کردن ماشین از شرایط سخت، وسایلی برای پاک کردن برف از اطراف ماشین و… در صندوق بگذارید.
  • قبل از سفر حتما آب‌وهوای چند روز آینده را بررسی کنید.

پتو نرمینه بافت مدل نرمین طرح عروسکی کد 06 سایز 160x220 سانتی متر

۹۰۰,۰۰۰

تومان

پتو گلبافت کد 24545 سایز 220x160 سانتیمتر

۸۵۰,۰۰۰

تومان

نکات ایمنی خودرو قبل از سفر

یکی از مهم‌ترین نکات ایمنی سفر مربوط به وسیله‌ی حمل‌ونقل شماست. بسیاری از افراد ماشین شخصی را برای سفر ترجیح می‌دهند. استفاده از ماشین شخصی، در کنار راحتی و آسایشی که برای شما به ارمغان می‌آورد، ممکن است مشکلاتی هم داشته باشد. مثلا باید ساعت‌های طولانی رانندگی کنید یا اینکه قبل از سفر از سلامت خودرو مطمئن شوید. خودتان را باید برای مشکلاتی مثل خراب شدن خودرو و گیر افتادن در وضعیت جوی نامناسب آماده کنید.

چکاپ ماشین قبل سفر یکی از مهم‌ترین نکته‌های ایمنی در سفر است که باید در نظر بگیرید. وقتی ماشین سالم و آماده داشه باشید، بیشتر دردسرهای سفر با خودروی شخصی را تجربه نمی‌کنید.

غیر از بررسی کردن ماشین، در چنین سفرهایی حتما باید وسایلی را همراه داشته باشید تا در شرایط اضطراری از آن استفاده کنید. چک لیست مسافرت نوروزی فهرستی از این وسایل است. البته فقط مخصوص سفر نوروزی نیست و در بیشتر سفرهای خود می‌توانید از آن استفاده کنید.

تجهیزات جانبی سفر و کمپینگ مجموعه‌ای از وسایلی است که برای سفر و برای گشت‌وگذار در طبیعت به آن‌ها نیاز دارید. اگر بخش زیادی از سفر را قرار است در طبیعت بگذرانید حتما یک بار برای همیشه هزینه کنید و بهترین تجهیزات را خریداری کنید.

جمع‌بندی

سفر یکی از تجربه‌های جذاب زندگی است اما می‌تواند گاهی اوقات خطرآفرین هم باشد. با رعایت نکات ایمنی سفر که بالاتر به آن اشاره کردیم می‌توانید بدون هیچ نگرانی و مشکل از روزهای تعطیل خود لذت ببرید و با خاطره‌های خوب به خانه برگردید.

منابع: Worldpackers, Nationwide

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.