مهدکودک‌ها در فنلاند یک محوطه سبز کوچک می‌سازند تا سیستم ایمنی کودکان را به صورت مثبت تغییر دهند!

2022 12 13 19 09 45

بر اساس آزمایشی در فنلاند، بازی در میان فضای سبز و خاک و خاشاک زیر درختان یک جنگل کوچک برای تنها یک ماه ممکن است برای تغییر سیستم ایمنی کودک کافی باشد.

هنگامی که  یک مهدکودک چمن‌کاری شد و زیر درختان جنگلی (مانند هدر کوتوله و زغال اخته) کاشتند و به کودکان اجازه دادند تا از محصولات در جعبه‌های کاشت مراقبت کنند، به سرعت تنوع میکروب‌ها در روده و روی پوست بچه‌ها سالم‌تر شد.

در مقایسه با سایر کودکان شهری که در مهدکودک‌های استاندارد شهری با حیاط‌هایی از سنگ‌فرش، کاشی و سنگ‌ریزه بازی می‌کنند، کودکان ۳، ۴ و ۵ ساله در این مهدکودک‌های سبز در فنلاند سلول‌های T و شاخص‌های ایمنی بهتری داشتند. نشانگرهای ایمنی در خون آنها در عرض ۲۸ روز ارتقا یافته بود.

تحقیقات قبلی نشان داده قرار گرفتن زودهنگام در فضای سبز به نوعی با عملکرد خوب سیستم ایمنی مرتبط است، اما هنوز کاملاً مشخص نیست که آیا این رابطه سببی است یا خیر.

این آزمایش در فنلاند اولین آزمایشی بود که  محیط شهری کودکان را دستکاری کرد و بعد تغییرات در میکروبیوم آنها و سیستم ایمنی کودکان را ارزیابی کرد.

ایده کلی این است که تغییر در میکروب‌های محیطی می‌تواند به راحتی بر میکروبیوم تثبیت‌شده در کودکان تأثیر بگذارد و به سیستم ایمنی آنها کمک کند.

این تصور که محیط غنی از موجودات زنده بر ایمنی بدن ما تأثیر می گذارد، به عنوان «فرضیه تنوع زیستی» شناخته می شود. بر اساس این فرضیه، از دست دادن تنوع زیستی در مناطق شهری می‌تواند حداقل تا حدی مسئول افزایش اخیر بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی باشد.

در این تحقیق میکروب‌های محیطی یافت شده در حیاط ۱۰ مهدکودک مختلف شهری با مقایسه کرد شد. این ۱۰ مهد کودک در مجموع از ۷۵ کودک بین سه تا پنج سال مراقبت می‌کردند.

برخی از این مهدکودک‌ها شامل حیاط‌های شهری استاندارد با بتن و شن بودند، در حالی که برخی دیگر بچه‌ها را برای اوقات فراغت روزانه  بیرون می‌بردند و  حیاطشان چمن و درختان جنگلی داشت.

در طول ۲۸ روز، به بچه‌های این چهار مهدکودک زمان داده شده بود تا پنج بار در هفته در حیاط خلوت جدید خود بازی کنند.

نتایج آنها تا حد زیادی قابل مقایسه با کودکانی که به طبیعت واقعی و نه باغچه می‌رفتند.

بچه‌هایی که با خاک و چمن بازی می‌کردند و در میان درختان بودند، افزایش میکروبی به نام گاماپروتئوباکتری را نشان دادند به نظر می‌رسد که دفاع ایمنی پوست را تقویت می‌کند و همچنین ترشحات مفید ایمنی را در خون افزایش می‌دهد و محتوای اینترلوکین ۱۷A آنها که با بیماری های منتقله از طریق سیستم ایمنی مرتبط است، کاهش یافته بود.

این یافته‌ها این فرضیه را تایید می کند که تماس با طبیعت از اختلالات سیستم ایمنی مانند بیماری‌های خود ایمنی و آلرژی ها جلوگیری می کند.

البته نتایج به طور کامل قطعی نیستند و باید توسط مطالعات بزرگتر در سراسر جهان تأیید شوند. با این حال، به نظر می‌رسد مزایای فضاهای سبز ثابت شود.

تحقیقات نشان می دهد بیرون رفتن برای بینایی کودک نیز مفید است و حضور در طبیعت در کودکی با سلامت روانی بهتر مرتبط است. برخی از مطالعات اخیر حتی نشان داده‌اند که فضاهای سبز با تغییرات ساختاری در مغز کودکان مرتبط است.

این که چه چیزی باعث این نتایج باورنکردنی می شود هنوز مشخص نیست. تغییراتی  سیستم ایمنی بدن، تنفس هوای سالم، غوطه ور شدن در زیر نور خورشید، ورزش بیشتر یا داشتن آرامش بیشتر، همه و همه می‌تواننند باعث این تغییرات مثبت بشوند.

اینکه کودکان روستایی موارد کمتری از آسم و آلرژی دارند، با این یافته‌ها هماهنگی دارد.

آکی سینکونن، یک بوم شناس محیط زیست دانشگاه هلسینکی، توضیح می‌دهد : «بهتر است که بچه ها بتوانند در گودال‌ها بازی کنند و همه بتوانند خاک‌بازی کنند.»

پیوند با طبیعت در کودکی برای آینده اکوسیستم‌های سیاره ما نیز مفید است. مطالعات نشان می‌دهد کودکانی که زمانی را در فضای باز می‌گذرانند، بیشتر تمایل دارند که در بزرگسالی دوستدار محیط‌زیست شوند، و در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، این مهم‌تر از هر زمان دیگری شده است.

البته باید مطمئن شوید که کودکان واکسن کزار خود را به موقع تزریق کرده باشند.

این مطالعه در Science Advances منتشر شده.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.