ممنوعیت ارسال گرافیک‌های RTX 4090D و H20 AI انویدیا به چین: اعمال محدودیت ۷۰ TFLOP در این هفته

بر اساس اخبار جدید کارت گرافیک‌های GeForce RTX 4090D Gaming و چیپ گرافیکی H20 AI شرکت انویدیا طبق آخرین قوانین تجاری ایالات متحده به زودی برای صادرات به کشور چین محدود می‌شوند. به نظر می‌آید که دولت بایدن به دنبال فضا دادن به فروشندگان کارت‌های گرافیک نیست، زیرا ممنوعیت ۷۰ TFLOP جدید برای محدود کردن بیشتر صادرات گرافیک‌های هوش مصنوعی و گیمینگ، مانند GeForce RTX 4090D و H20 شرکت انویدیا را برای کشور چین در این هفته اعمال می‌کند.

اخیرا مقررات ایالات متحده بر تولیدکنندگان کارت گرافیک تحمیل شده بود، و هدف از آن جلوگیری از انتقال فناوری به کشورهای متخاصم مانند چین است و این به معنای ممنوعیت صادرات هر قطعه‌ای خواهد بود که از آستانه عملکرد خاصی برخوردار است. این قانون باعث ایجاد حس وحشت در شرکت‌هایی مانند انویدیا و AMD شد که از بازار حیاتی خود محروم شده بودند. با این حال، گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت بایدن تصمیم گرفته است مقررات خود را بیشتر گسترش دهد و به نظر می‌رسد اکنون به سراغ محصولات مطابق با چین (China-compliant) رفته است.

ممنوعیت ارسال گرافیک‌های RTX 4090D و H20 AI انویدیا به چین: اعمال محدودیت 70 TFLOP در این هفته
Image Source: Federal Register

گزارش شده است که سیاست محدودیت‌های جدید دولت ایالات متحده که از تاریخ ۴ آوریل اجرایی می‌شود، اکنون برای کارت‌های گرافیکی با عملکرد محاسباتی رتبه‌بندی شده بیش از ۷۰ TFLOP، مانند GeForce RTX 4090D Gaming کمپانی انویدیا که مشخصات آن کاهش یافته بود و چیپ گرافیکی H20 AI همین شرکت اعمال می‌شود. شرکت انویدیا کارت گرافیک GeForce RTX 4090D را در نوامبر سال ۲۰۲۳ برای گیمرها به بازار عرضه کرد، در حالی که این شرکت پس از آن در ماه فوریه شروع به دریافت سفارشات برای چیپ‌های گرافیکی H20 AI کرد.

طبق ECCN 4A003، محصولات ذکر شده ممکن است نیاز به دریافت مجوز داشته باشند، که به این معنی خواهد بود که صادرات مستقیم این قطعات به کشور چین و سایر کشورهای ممنوعه در حال حاضر امکان پذیر نیست.

چرا ممنوعیت صادرات به چین بر روی گرافیک‌های RTX 4090D و H20 AI شرکت انویدیا اعمال می‌شود؟

سیاست فوق برای صادرات تمام قطعات الکتریکی، از جمله پردازنده و NPU مربوط به آنها، اجرا می‌شود. اکنون، آستانه ۷۰ TFLOP به این معنی است که کارت گرافیک GeForce RTX 4090D و چیپ گرافیکی H20 AI شرکت انویدیا نمی‌توانند مستقیماً به کشورهای ممنوع شده صادر شوند. در حالی که ما هیچ اطلاعی در مورد دلیل الزام مجوز دریافت نکرده‌ایم، با این وجود علت آن می‌تواند حول محور تلاش بازارها برای یافتن راه‌حل‌هایی برای استفاده بیشتر از محصولات مطابق با چین باشد و نمونه بارز آن اورکلاک کارت گرافیک GeForce RTX 4090D است که این نسخه را از نظر کارایی با مدل اصلی آن برابر می‌کند.

وبسایت wccftech قصد دارد برای اظهار نظر رسمی در این رابطه با کمپانی انویدیا تماس بگیرد، بنابراین با دریافت اطلاعات جدید، داستان را به روز خواهیم کرد. با این حال، به طور قطع می‌توان گفت که فروش یا صادرات محصولات شرکت انویدیا و سایر تولیدکنندگان در بازارهایی مانند چین کار آسانی نخواهد بود، و با توجه به اینکه دولت بایدن به دنبال ارائه هیچ گونه راه حلی برای تولیدکنندگان نیست، ممکن است شرکت‌ها مجبور شوند به استراتژی‌های جایگزین متوسط شوند.

مطالب مرتبط:

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.