اپرا به کاربران اجازه می‌دهد LLM ها را به‌طور آفلاین دانلود و استفاده کنند

شرکت اپرا (Opera) ساعاتی پیش اعلام کرد که اکنون به کاربران اجازه می‌دهد مدل‌های زبان بزرگ (LLM) را در کامپیوتر خود دانلود و استفاده کنند. این ویژگی ابتدا در اختیار کاربران Opera One قرار می‌گیرد که به‌روزرسانی‌های استریم توسعه‌دهنده را دریافت می‌کنند و برای کاربران این امکان را فراهم می‌کند از بین بیش از ۱۵۰ مدل و ۵۰ خانواده انتخاب کنند.

این مدل ها عبارتند از Llama از Meta، Gemma از گوگل و Vicuna. این ویژگی به‌عنوان بخشی از برنامه AI Feature Drops اپرا در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت تا کاربران بتوانند زودتر به برخی از ویژگی‌های هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند.

این شرکت گفت که از فریم‌ورک متن‌باز Ollama در مرورگر برای اجرای این مدل ها بر روی کامپیوتر شما استفاده می‌کند. در حال حاضر، تمامی مدل‌های موجود زیرمجموعه‌ای از کتابخانه Ollama هستند. اما در آینده، این شرکت به‌دنبال گنجاندن مدل‌هایی از منابع مختلف است.

اپرا به کاربران اجازه می‌دهد LLM ها را به‌طور آفلاین دانلود و استفاده کنند

این شرکت اشاره کرد که هر نسخه بیش از ۲ گیگابایت فضای سیستم محلی شما را اشغال می‌کند. بنابراین باید مراقب فضای خالی خود باشید تا از تمام‌شدن فضای ذخیره‌سازی جلوگیری کنید. قابل ذکر است که اپرا هیچ کاری برای ذخیره فضای ذخیره‌سازی در حین دانلود یک مدل انجام نمی‌دهد.

اپرا اکنون برای اولین‌بار امکان دانلود مجموعه بزرگی از LLM های شخص ثالث را مستقیماً در مرورگر فراهم کرده است. انتظار می‌رود که اندازه آنها کاهش یابد، زیرا آنها بیشتر و بیشتر برای کارهای موردنظر تخصصی می‌شوند.

اگر قصد دارید مدل‌های مختلف را به صورت محلی آزمایش کنید، این ویژگی مفید است، اما اگر می‌خواهید در فضا صرفه‌جویی کنید، ابزارهای آنلاین زیادی مانند Quora’s Poe و HuggingChat برای بررسی مدل‌های مختلف وجود دارد.

اپرا از سال گذشته روی ویژگی‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی کار می‌کند. این شرکت در ماه می گذشته دستیاری به نام Aria در سایدبار راه‌اندازی کرد و در ماه آگوست آن را به نسخه iOS اضافه کرد. در ژانویه، اپرا اعلام کرد که در حال ساخت یک مرورگر مبتنی‌بر هوش مصنوعی با موتور خود برای iOS است، زیرا قوانین بازار دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) از اپل خواسته است که الزامات موتور WebKit برای مرورگرهای تلفن همراه را کنار بگذارد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.