مطالعه مشترک اسرار جاذبه سیاره ای توسط ناسا و ژاپن

تیمی مشترک از دانشمندان ناسا و آژانس فضایی ژاپن امیدوارند طی ماموریت  فضایی آینده خود بتوانند اطلاعاتی به دست آورند که به آنها کمک کند تا در مورد انحراف فضا – زمان درک بیشتری کسب کرده و  اسرار جاذبه سیاره ای را کشف کنند.

به گزارش سیناپرس، یک ماموریت جدید فضایی با هدف پژوهش جاذبه سیاره ای و ماموریت تصویربرداری و طیف سنجی اشعه ایکس قرار است روز یکشنبه از مرکز فضایی تانگاشیما ژاپن در ساعت ۸ و ۲۶ دقیقه بعد از ظهر به ماموریت پرتاب شود. این ماموریت XRISM  نام داشته و با همکاری ناسا و آژانس فضایی ژاپن انجام  گرفته و از حمایت آژانس فضایی اروپا نیز برخوردار است.

بر اساس اطلاعات موجود، XRISM از مرکز فضایی تانگاشیما در ژاپن با موشک H-2A پرتاب خواهد شد و انتظار می رود در صورت موفقیت، حدود سه سال کار کند.

XRISM از یک طیف ‌سنج میکرو کالری ‌متری به نام Resolve استفاده می ‌کند که می ‌تواند برای اندازه‌ گیری دما، و مهم ‌تر از آن تفاوت‌ های دمایی اجرام اعماق فضا استفاده شود. به گزارش سیناپرس، برای داشتن عملکرد صحیح، Resolve باید  در دمای بسیار پایینی خنک نگهداشته شود.

سازمان فضایی ناسا در این رابطه گفت: Resolve تغییرات کوچک دمایی ایجاد شده هنگام برخورد اشعه ایکس به آشکارساز ۶ در ۶ پیکسلی خود را اندازه گیری می کند. برای اندازه گیری این افزایش کوچک و تعیین انرژی اشعه ایکس، آشکارساز باید تا دمای منفی ۴۶۰ فارنهایت (منفی ۲۷۳ درجه سانتیگراد) خنک شود.

محققان امیدوارند: داده های جمع آوری شده توسط XRISM بینشی جدید در مورد ساختار های موجود در اعماق فضا مانند خوشه های کهکشانی غول پیکر و ذرات تشکیل دهنده توسط سیاهچاله ها ارائه دهد. دانشمندان همچنین امیدوارند مأموریت XRISM به کشف راز گرانش نیز کمک کند، موضوعی که آلبرت انیشتین معتقد بود ناشی از تاب برداشتن فضا – زمان در اطراف اجسام سنگین است.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان امیدوارند با مشاهده سرعت و ترکیب فواره‌ های ماده و ذرات در نزدیکی سیاه ‌چاله ‌ها، بینشی در مورد تاب برداشتن بالقوه فضا – زمان به دست آورند. سازمان فضایی ناسا اوایل ماه جاری میلادی ویدئویی را منتشر کرد که در آن سوفیا رابرتز، تهیه کننده ویدئو در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا، روند طیف سنجی مورد استفاده در این ماموریت را توضیح داد.

مترجم: فاطمه کردی

نوشته مطالعه مشترک اسرار جاذبه سیاره ای توسط ناسا و ژاپن اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.