اگر انسان سرعت نور را بشکند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

هیچ چیز نمی تواند سریعتر از نور حرکت کند. این یک قانون فیزیک است که در تار و پود نظریه نسبیت خاص اینشتین تنیده شده است.

به گزارش سیناپرس، هر چه جسمی سریعتر حرکت کند، به تصویر خود از انجماد زمان تا توقف نزدیکتر می شود. این موضوع یعنی هر چه با سرعت بیشتری پیش بروید، با مسائل معکوس زمان مواجه می شوید که مفاهیم علیت را به هم می زند.

اما در مطالعه ‌ای اخیرا منتشر شد، دانشمندان محدودیت‌های نسبیت را برای دستیابی به سیستمی تحت فشار گذاشتند که با فیزیک موجود تضاد نداشته باشد و حتی ممکن است راه را برای تئوری‌های جدید هموار کند.

محققان دانشگاه ورشو در لهستان و دانشگاه ملی سنگاپور یک گسترش نسبیت خاص را توسعه دادند که سه بعد زمانی را با یک بعد فضایی واحد ترکیب می‌ کند. این مطالعه به جای ایجاد هر گونه تناقضات منطقی عمده، شواهد بیشتری را برای تأیید این ایده اضافه می کند که اشیاء ممکن است بتوانند سریعتر از نور حرکت کنند بدون اینکه قوانین فعلی فیزیک ما را کاملاً زیر پا بگذارند.

آندره دراگان (Andrzej Dragan) فیزیکدان دانشگاه ورشو و پژوهشگر این مطالعات گفت: هیچ دلیل اساسی وجود ندارد که چرا ناظرانی که در ارتباط با سیستم‌های فیزیکی توصیف ‌شده با سرعت‌های بیشتر از سرعت نور حرکت می‌ کنند، تحت تأثیر آن قرار نگیرند.

دراگان می افزاید: نتایج این مطالعه نشان می ‌دهد، دیدگاه‌های ابرشورایی می‌ تواند به پیوند مکانیک کوانتومی با نظریه نسبیت خاص انیشتین کمک کند، این امر دو شاخه از فیزیک را که در حال حاضر نمی ‌توان آنها را در یک نظریه فراگیر جمع کرد، را در یک نظریه توصیف می کند.

بر این اساس، ذرات را دیگر نمی ‌توان به‌عنوان اجسام نقطه ‌مانند تحت این چارچوب مدل ‌سازی کرد، در عوض، برای درک آنچه که ناظران ممکن است ببینند و چگونه یک ذره ابر نوری ممکن است رفتار کند، باید به انواع نظریه‌های میدانی بپردازیم که زیربنای فیزیک کوانتومی هستند.

بر اساس این مدل، اجسام ابر نور مانند ذره ای به نظر می رسند که در فضا منبسط می شود. از سوی دیگر، جسم پرسرعت چندین جدول زمانی متفاوت را تجربه خواهد کرد.به گزارش سیناپرس، با این حال، سرعت نور در خلاء حتی برای ناظرانی که سریع‌تر از آن حرکت می ‌کنند ثابت می ‌ماند، که یکی از اصول اساسی انیشتین را حفظ می ‌کند.

دراگان گفت: این تعریف جدید فرضیه انیشتین را مبنی بر ثبات سرعت نور در خلاء حتی برای ناظران ابرشورایی حفظ می ‌کند. بنابراین، نسبیت خاص ایده ای عجیب و غریب به نظر نمی رسد.

با این حال، محققان اذعان دارند که تغییر به یک مدل فضا-زمان ۳+۱ برخی از سوالات جدید را ایجاد می کند. محققان معتقدند که گسترش نظریه نسبیت خاص برای ترکیب فریم های مرجع سریعتر از نور مورد نیاز است.

به گزارش سیناپرس، اگر حق با فیزیکدانان باشد، ذرات کیهان همگی دارای خواص خارق العاده ای در نسبیت خاص گسترده خواهند بود. یکی از سوالات مطرح شده توسط این تحقیق این است که آیا ما هرگز قادر به مشاهده این رفتار گسترده خواهیم بود یا نه.

شرح کامل این تحقیق در Classical and Quantum Gravity منتشر شده است.

مترجم: ندااظهری

نوشته اگر انسان سرعت نور را بشکند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اولین بار در خبرگزاری سیناپرس | اخبار علمی ایران و جهان. پدیدار شد.

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.