مشکلاتی که کمپانی دیزنی با آن‌ها روبروست

دیزنی در سالی که می‌گذرد، دیگر جادوی همیشگی خود را ندارد.

<!–

–>

ماه گذشته، سالگرد صد سالگی کمپانی دیزنی را جشن گرفتیم و در آن خیلی چیزها برای یادآوری بود. در طی قرن گذشته این کمپانی تبدیل به یکی از بزرگترین کمپانی‌های مدیای عمومی و سرگرمی در جهان شد و ارزش بازار (مارکت کپ) آن چیزی بالاتر از ۱۵۰ میلیون دلار بود.

اما در حال حاضر ابرکمپانی دیزنی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و آینده‌ی آن با مسائل مهمی گره خورده است؛ مسائلی از قبیل بیزنس بدونس سود استریمینگ، اعتصابات بازیگران، کاهش شرکت‌ کنندگان در Disney World Resort فلوریدا، دعوی حقوقی با ران دی‌سانتیس کاندید جمهوری خواه ایالت فلوریدا و وجود تردید پیرامون مدیر اجرایی آینده کمپانی.

دیزنیدیزنی

سهام دیزنی در حال حاضر ۸۴ دلار بر هر سهم می‌باشد که پایین‌ترین رقم در ده سال گذشته محسوب می‌شود. از نوامبر سال گذشته که باب ایگر رئیس اجرایی جدید کمپانی دیزنی شد، ۸ درصد ، رقم سهام کاهش داشته و به نسبت ابتدای سال این درصد برابر با ۳ است. در مقام مقایسه باید گفت که سهام کمپانی کام‌کست با ۱۸% رشد مواجه شده و این رقم برای وارنر براز مساوی با ۲۲% است.

وضعیت پخش تلویزیونی در حال حاضر برای کمپانی‌های بیگ مدیا تردیدهای زیادی به وجود آورده است، چرا که بینندگان ترجیح می‌دهند از پلتفرم‌های غیر خطی مثل یوتیوب و تیک‌تاک استفاده کنند تا مدیومی خطی مثل تلویزیون که در آن میزان اختیار عمل کمتر است. علاوه بر این، چندین اثر ساخته شده توسط دیزنی در گیشه عملکرد خوبی نداشتند و گاو شیر ده این کمپانی در تلویزیون یعنی ESPN نیز در حال از دست دادن اعتبار خود است.

دیزنی روز چهارشنبه گردش مالی خود را گزارش کرد که حاکی از چندین فرصت‌ از دست رفته‌ بود اما بنظر می‌رسد درآمدها بهتر از حد انتظار بوده‌اند. سابکرایبرهای Disney+، ۷ میلیون رشد داشته است و سبب کاهش ضررهای سرویس استریم کمپانی شده. با این حال، ایگر هنوز هم تصمیم دارد تا هزینه‌های کمپانی را به حداقل برساند.

در روز دوشنبه، دیزنی اعلام کرد که هیو جانستون (Hugh Johnston)، که مامور اصلی مالی در کمپانی PepsiCo می‌باشد، بزودی شغل CFO در دیزنی را بر عهده خواهد گرفت که پس از خروج کریستین مک‌کارتی در ماه می، خالی باقی مانده است.

آینده‌ی پر تردید سرویس‌های خطی تلویزیون دیزنی

دیگر برای همه عیان شده است که بیزنس تلویزیون خطی در حال تقلا می‌باشد و مشکلاتی که دیزنی در تلویزیون با آن‌ها روبرو است تقریباً بر تمام دیگر کمپانی‌های قدیمی مدیا در این حوزه تاثیر می‌گذارد (که مجموعاً معروف به Legacy Media می‌باشند).

 در گزارش فصل قبل دیزنی از درآمد تلویزیون خطی، مشخص شد که این میزان نسبت به سال گذشته حدود ۷ درصد با افت روبرو شده است.

با این وجود، ایگر اشاره کرده است که برنامه دارد با برنامه‌های خطی تلویزیونی دیزنی پول بیشتری دربیاورد، این برنامه شامل فروش احتمالی شبکه‌های ABC، Disney Channel، FX و National Geographic خواهد شد. ایگر در ماه آگوست، در این‌باره چنین گفته بود: «در حالی که برنامه‌های خطی تلویزیون هنوز هم برای دیزنی بسیار سودآور محسوب می‌شوند اما روبرو شدن این ترندها با افت، کاملاً قابل لمس است؛ همانطور که همیشه گفته‌ام ما بسیار وسیع فکر خواهیم کرد و چندین آپشن استراتژیک را برای عملی کردن در نظر خواهیم داشت».

کانال ESPN نقطه‌ی روشن پروفایل سنتی مدیا برای کمپانی دیزنی محسوب می‌شود و همواره طرفداران ورزش به سمت آن جذب شده‌اند. جسیکا رایف ارلیخ (Jessica Reif Ehrlich) از Bank of America، در اعلامیه‌ای جدید به موکلان خود اعلام کرده  است که ESPN، باندل کابلی‌ای می‌باشد که سودآوری دیزنی در این مدیوم را حفظ کرده است.

با این حال تعداد بینندگان رو به افت است و کسانی که خریدار سابسکریپشن‌های این شبکه بوده‌اند در حال کاهش می‌باشند. شخص ارلیخ باز در این‌باره گفته بود که بهتر است هر چه زودتر ESPN به سرویس استریم تغییر رویکرد بدهد، چرا که استفاده کنندگان از تلویزیون خطی در حال کاهش می‌باشند و در عین حال هزینه‌های خرید لایسنس ورزشی رو به افزایش است. پس خروج ESPN از شکل سنتی‌اش ناگزیر می‌باشد و احتمالاً هر چه زودتر رخ خواهد داد.

افزایش هزینه‌ها چگونه بر خریداران سرویس استریم اثر خواهد گذاشت؟

دیزنیدیزنی

برنامه کمپانی دیزنی برای گذر به عصر جدید استریمینگ نتایج ناپایداری داشته است. در ماه اکتبر، دیزنی هزینه خرید سابسکریپشن را به ۱۳.۹۹$ در ماه افزایش داد در حالی که قیمت تبلیغات همان ۷.۹۹$ باقی مانده است.

در گزارش درآمد یک ماهه سوم سال جاری، در ماه آگوست، ایگر چنین گفته بود: «بازار تبلیغات برای سرویس‌های استریم در حال رشد است و رقابتی سالم‌تر نسبت به تلویزیون خطی در آن مشاهده می‌کنیم».

افزایش هزینه‌ها، هزمان است با پول‌سوزی مشخصی که در سرویس استریم دارد برای دیزنی رخ می‌دهد، با این حال کمپانی باور دارد که سرویس Disney+ تا پایان سال ۲۰۲۴ به سوددهی خواهد رسید و این وضعیت موقتی می‌باشد.

در راستای برنامه‌ی پر فراز و نشیب دیزنی برای سوددهی باید گفت که سابسکرایبر‌های سرویس استریم آن در آمریکا و کانادا طی سه ماهه‌ی مالی گذشته افت داشته‌اند، این در حالی می‌باشد که عضویت‌های بین‌المللی ۲% افزایش داشته است.

جیسن بزینت (Jason Bazinet) از آنالیزورهای مدیای Citigroup، می‌گوید که سرمایه گذاران در سه ماهه پایانی امسال، عملکرد سرویس استریم دیزنی را بدقت دنبال می‌کنند تا ببینند افزایش قیمت خرید اشتراک آن باعث از دست رفتن سابسکریپشن‌های بیشتر برای آن‌ها خواهد شد یا سرعت افت آن کمتر می‌شود.

اگرچه که بنظر می‌رسد دیزنی برنامه‌هی احتمالی دیگری نیز دارد تا سودآوری سرویس استریم خود را بهبود ببخشید: بنظر می‌رسد که با تقلید از نت‌فلیکس، دیزنی نیز قصد دارد که سیاست‌هایی مبنی بر استفاده از اشتراک‌گذاری پسورد انجام بدهد؛ مدیران اجرایی کمپانی باور دارند که چنین رویکردی بر عملکرد هفتگی آن‌ها تأثیر مثبتی خواهد داشت.

همچنین گفتنی است که سیاست‌های آینده دیزنی مبنی بر سرویس‌های استریم به توسعه‌ی Disney+ و آینده آن ختم نمی‌شود. اوایل ماهی که فذشت دیزنی اعلام کرد که قصد دارد یک سوم سهام Comcast را از Hulu به قیمت ۸.۶۱ میلیارد دلار خریداری کند! این برنامه مشخصاً نشان می‌دهد که دیزنی تمرکز خود را ۱۰۰ درصد بر روی سرویس استریم گذاشته است.


مطلب پیشنهادی:چرا مادر کاراکترهای دیزنی هیچگاه زنده نیستند؟در فراق مادر
چرا مادر کاراکترهای دیزنی هیچگاه زنده نیستند؟چرا مادر کاراکترهای دیزنی هیچگاه زنده نیستند؟

نگرانی‌های مربوط به محتوا

تغییر طبع بینندگان نیز ممکن است برای سلامت مالی دیزنی خطر آفرین باشد؛ مثلاً می‌توان به سرمایه گذاری و امیدهای بزرگ این کمپانی با فیلم‌های Indiana Jones and the Dial of Destiny و Ant-Man and the Wasp: Quantumania اشاره کرد که در گیشه پایین‌تر از حد انتظار بودند و به نوعی امیدهای دیزنی را نقش برآب کردند.

ویجی جیانت (Vijay Janat) که آنالیزور Eversocre کمپانی دیزنی می‌باشد هم در اعلامیه‌ای، هفته گذشته گفت که انتظار دارد عملکرد دیزنی در سه ماهه چارم امسال نسبتاً پایین‌تر از حد انتظار باشد؛ چرا که تبلیغاتِ خطی تلویزیون و Inidiana Jones ضعیف‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، عمل کردند. آخرین گزارش عملکرد ایندیانا جونز در سینماهای آمریکا به پایان ماه ژوئن برمی‌گردد.

همچنین باید اعتصابات ۶ ماه گذشته را نیز در نظر گرفت، چرا که بر روی تولید محتوای با کیفیت توسط کمپانی‌ها و همچنین برنامه‌های آینده‌ی آن‌ها تأثیرگذار بوده است.

نگرانی‌های مربوط به World Disney

دیزنیدیزنی

البته که خبرهای خوبی هم برای دیزنی وجود دارد! در سه ماهه مالی گذشته، قسمتِ درآمدزایی پارک‌های این کمپانی قابل توجه بود؛ درآمد کلی در این زمینه ۱۳% رشد داشت و به مبلغ ۸.۳ میلیارد دلار رسید. بیشتر این سود دهی مربوط به پارک‌های بین المللی Shanghai Diseny Resort و Hong Kong Disneyland Resort می‌باشد.

همچنین، کمپانی دیزنی در ماه سپتامبر اعلام کرد که قرار است تمرکز بیشتری بر روی پارک‌های سرگرمی خود و تجارت مربوط به آن‌ها بگذارد و احتمالاً سرمایه‌ گذاری خود در این زمینه را تا ده سال آینده، دو برابر افزایش خواهد داد که چیزی معادل با ۶۰ میلیارد دلار خواهد بود. کمپانی قصد دارد که از این پول برای توسعه پارک‌های بین المللی و محلی خود استفاده کند و ظرفیت خط کشتی‌سواری تفریحی‌اش، را نیز افزایش بدهد.

هر چند، یکی از پارک‌های اصلی دیزنی که شعبه Disney World Resort در ایالت فلوریدا می‌باشد در ماه‌های اخیر با بحران مشتری روبرو بوده است و در طول تابستان، تعداد شرکت‌ کنندگان در این پارک تفریحی کمتر شده‌اند. ایگر افت‌های اخیر را به رکود توریستی کلی در فلوریدای مرکزی نسبت می‌دهد و گزارش‌های هفتگی نیز حاکی از این هستند که این وضعیت چطور بر درآمد تابستانی پارک‌های سرگرمی در سه ماهه سوم امسال (جولای – اکتبر)، اثرگذار بوده است.

همچنین باید گفت که نبرد حقوقی با ایالت فلوریدا بر سر کنترل منطقه‌ای که Disney World در آن قرار دارد، اثری ناخواسته بر سیاست‌های کمپانی دیزنی و جایگاهش در وضعیت فرهنگی گذاشته است.

جانشین ایگر، چه کسی خواهد بود؟

دیزنیدیزنی

تردید‌ها و لغزش‌های بیرونی که در کمپانی دیزنی می‌گذرد همزمان شده است با تغییرات و هیجاناتی که در بخش‌های درونی و ادارای جریان دارد. اوایل امسال بود که ایگر اعلام کرد غول دنیای مدیا قرار است در طول سه موج، هفت هزار نفر از کارکنان خودش در شعب مختلف را کم کند.

تغییرات عظیم در کمپانی، بر شخصیت‌های تجاری و حقوقی دیزنی نیز اثرگذار بوده است. تقریباً یک سال پیش، ایگر به شکلی غیر منتظره از بازنشستگی موقت خود بیرون آمد و دوباره مدیریت اجرایی کمپانی را پس از اخراج باب چپک (Bob Chapek)، بر عهده گرفت. اخیراً نیز، مامور مالی ارشد کمپانی (CFO)، یعنی کریستین مک‌کارتی، از سمت خود استعفا داد و به تازگی جانستون جانشین او شده است.

ایگر که دومین دوره خود به عنوان مدیر اجرایی کمپانی را می‌گذراند اعلام کرده که از همین الان بخشی از تمرکزش را بر روی پیدا کردن یک جانشین شایسته گذاشته است. قرارداد او در سال ۲۰۲۶ به پایان خواهد رسید و پیدا کردن چنین فردی یکی از نگرانی‌های کنونی کمپانی به حساب می‌آید؛ هر چند هنوز هیچ نامی در میان نیست و مشخص نیست تلاش‌های ایگر برای پیدا کردن جانشین مناسب به کجا ختم شده است.

جمع‌بندی

در برهه کنونی مشکلاتی مهم در مسیر ابر کمپانی دیزنی قرار گرفته است که رشد مالی آن‌ها را با موانعی مواجه کرده؛ همانطور که در طول مقاله بررسی کردیم، این مشکلات شامل عدم سود دهی تبلیغات خطی تلویزیون، عدم سود دهی سرویس استریم، مشکلات تولید محتوا در سایه اعتصاب‌ها، نبرد حقوقی با ایالت فلوریدا و ناپایداری در میان کارکنان، می‌باشد.

اینها مسائلی هستند که دیزنی نیاز دارد به خوبی بر آن‌ها فائق بیاید تا جایگاهش در میان غول‌های دنیای سرگرمی را حفظ کند.

Adblock test (Why?)

لینک منبع


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.