مشخصات سخت افزاری یک سرور خوب

در این‌جا به بررسی همه جانبه‌ی یک سرور خوب با تاکید بر مشخصات سخت افزاری آن می‌پردازیم؛ برای آن که بتوانیم به این هدف برسیم لازم است ابتدا با چیستی و تا حدودی کاربرد سرورها آشنا شویم. سرور را می‌توان همچون یک کامپیوتر همیشه روشن تصور کرد که حتی اگر دسترسی ما به اینترنت قطع شود هم‌چنان به کار خود ادامه می‌دهد.

سرورها به دو دسته‌ی اصلی سرور مجازی و سرور اختصاصی تقسیم می‌شوند که هریک برای انجام کارهای خاصی مناسب هستند. منظور از سرورهای اختصاصی یک سرور فیزیکی است که کل منابع آن در اختیار کاربر قرار می‌گیررد و او می‌تواند همه چیز را از سخت افزار تا نرم افزار یا کانفیگ‌های مختلف روی آن را کنترل و مدیریت کند.

سرورهای مجازی سرورهایی هستند که سرویس دهندگان بخشی از سرور فیزیکی را با استفاده از تکنولوژی مجازی سازی جدا کرده و هر بخش منابع سرور را در اختیار یک کاربر قرار می‌دهند تا بتواند از آن برای کارهای مختلفی مانند ترید استفاده کند.

بهترین سخت افزار برای سرور چیست؟

هنگام خرید یک سرور به ویژه خرید سرور اختصاصی توجه به سخت افزار سرور از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تاثیر مستقیمی بر پرفورمنس یا عملکرد سرویس شما خواهد داشت. مشخصات سخت افزاری سرورها به این دلیل مهم هستند که در نهایت قرار است چند شبکه یا سیستم به این سرورها متصل شده یا از آن برای کاربردهایی چون میزبانی وب سایت استفاده شود بنابراین هیچ کاربری علاقه‌ای به خرید سرور بی کیفیت که سرعت پایینی داشته و در نهایت او را به هدفش نمی‌رساند ندارد.

علاوه بر این استفاده از سخت افزار مناسب در سرور، در امنیت سرور نیز تاثیر بسزایی دارد. لازم به ذکر است یکی دیگر از مواردی که می توانید با استفاده از آن امنیت سرور خود را تامین کنید گواهی SSL است.

لازم به ذکر است که تهیه‌ی سخت افزارهای بروز از برندهای معتبر بین المللی کار چندان ساده‌ای نیست و امری هزینه بر محسوب می‌شود به همین دلیل بسیاری از سرویس دهندگان از سخت افزارهای بی‌کیفیت استفاده می‌کنند. 

در تهیه‌ی سرور اختصاصی کاربران این امکان را دارند که سخت افزار سرور خود را از میان بهترین منابع سخت افزاری انتخاب کنند. در خرید VPS نیز توصیه می‌شود که همواره از سرویس دهندگان معتبر خرید خود را انجام دهید تا از این بابت نگرانی نداشته باشید. بهتر است هنگام خرید سرور مجازی از سرویس دهنده مورد نظر خود، ابتدا سخت افزار استفاده شده در سرورها را بررسی کنید. 

برای این که بتوانیم بهترین سخت افزار سرور را تشخیص دهیم،‌ باید یک سری نیازسنجی‌ها انجام شود زیرا هر کاربری سرور را به منظور خاصی خریداری کرده و نیازها یکسان نیستند. سخت افزار سرور متناسب با هر نیاز هم با توجه به همین موضوع می‌تواند متفاوت باشد.

نیازسنجی برای خرید سخت افزار خوب

کم‌ترین سخت‌افزاری که باید یک سرور از آن برخوردار باشد حداقل ۱ گیگابایت رم و ۲۵۰ مگابایت هارد است تا بتواند اطلاعات و دیتای خود را در آن ذخیره کند؛ البته بدون شک این حداقل‌ها کافی نیستند و معمولا عموم افراد سرورها را برای مقاصد بخصوصی تهیه می‌کنند و طبیعتا می‌خواهند که به پرفورمنس بالاتری دست پیدا کنند. با بهبود سخت افزاری سرور و بعد از آن نصب نرم افزارهای مورد نیاز،‌می‌توان از سرور بهره‌وری مورد نظر را انتظار داشت.

بهترین سرور برای من کدام است؟

mobin host server 2

گزینه‌های متعددی هنگام خرید سرور پیش روی ما وجود دارد و ممکن است این موضوع انتخاب را به موضوعی دشوار تبدیل کند. با این وجود، اگر این موضوع که برای چه موارد استفاده‌ای سرور را نیاز دارید، مشخص کنیم، انتخاب و مقایسه میان نوع و برند سرور متناسب با نیازهای کسب‌و‌کار شما ساده‌تر خواهد شد.

یکی از مهمترین عوامل در این رابطه توجه به میزان کاربران است. به عبارتی در صورتی که مخاطبان و کاربران کسب و کار شما کم‌تر از عددی مثل پانزده نفر باشد و یا نیاز به ذخیره‌سازی فایل‌های زیادی نداشته باشید نیازی به هارد و رم با فضای زیاد ندارید اما هر قدر ترافیک و یا فایل‌های زیادتر شوند به فضای بیش‌تری نیاز خواهید داشت.

نکته‌ی دیگری که باید در تهیه‌ی سخت افزارها به آن توجه کرد برند است. سخت افزارهای سرور نیز مانند سایر وسایل الکترونیکی بر اساس برند، کیفیت متفاوتی دارند. امروزه برندهایی چون سامسونگ و اچ پی ارائه دهنده بهترین سخت‌افزارهای سرور هستند و  طیف وسیعی از انتخاب‌ها را نیز در اختیار شما قرار می‌دهند. 

شما باید بودجه خود را نیز هنگام انتخاب سرور در نظر بگیرید، هنگام بودجه بندی نه تنها قیمت خود سرور، بلکه هرگونه هزینه نگهداری یا تغییر، مجوز یا بیمه، و منابع IT نیز مواردی پر اهمیتی هستند که باید در نظر گرفته شوند. ممکن است کمی هزینه بیش‌تر برای یک سرور با کیفیت که می‌تواند همگام با نیازهای تجاری و رشد کسب‌و‌کار شما مقیاس شود، در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های شما شود.

انواع خدماتی که از سرور نیاز دارید، مانند اپلیکیشن‌های مورد نیاز و غیره را تعیین کنید و سپس سخت افزار سیستم مورد نیاز برای دریافت بهترین عملکرد پردازنده، رم، فضای ذخیره سازی و شبکه را انتخاب کنید.

هرگونه عملکرد مورد انتظار از سیستم، مانند امنیت، حریم خصوصی و غیره را مشخص کنید. تعداد کاربرانی که به سرور دسترسی خواهند داشت و تعداد دفعاتی که می‌خواهید ترافیک سایت خود را محاسبه کنید را نیز مشخص کنید. اگر بخواهیم پایه‌ای‌ترین حالت ممکن را در نظر بگیریم، یک سرور باید بتواند تا ۳۰ برابر ترافیک معمول روزانه را مدیریت کند.

در مورد سیستم‌عامل‌های سرور، مانند ویندوز یا لینوکس تحقیق کنید و مشخص کنید که کدام یک به بهترین وجه نیازهای کسب‌و‌کار و حجم کاری شما را برآورده می کند. با عملکردهای خاص هر سیستم عامل و اینکه آیا با نیازهای شما مطابقت دارند یا خیر را در نظر داشته باشید. هم‌چنین به این موضوع توجه کنید که استفاده از سیستم عامل مورد نیاز شما به چه میزان دانش قبلی نیاز دارید.

اگر قصد تهیه یک سرور فیزیکی را دارید، باید مطمئن شوید که فضای فیزیکی ایده آل برای آن را داشته باشید. این فضا شامل تهویه، اتاق برای منابع برق پشتیبان، سیم‌های برق و سیم‌کشی شبکه، فضاهای ذخیره سازی و یک سری پیش‌نیازهای فیزیکی دیگر است. برای مرتب سازی سیم‌ها گونه کابل کشی یا پچ پنل RJ45 را فراموش نکنید.

mobinhost server

تاثیر نرخ رشد کسب و کار در خرید سخت افزار سرور 

یکی دیگر از دیگر نکاتی که باید در انتخاب منابع و سخت افزار در سرور به آن توجه کنید این است که رشد کسب و کار شما چطور است اگر نرخ رشد شما خیلی بالاست شاید میزان رم و هارد شما برای استفاده‌ی فعلی مناسب باشد اما به زودی با کمبود مواجه شوید و شاید بهتر باشد که در ابتدای خرید این موضوع را در نظر بگیرید.

بهتر است در نظر داشته باشید که همواره باید مقداری از رم را برای سیستم عامل سرور در نظر داشته باشیم.

کسب‌وکارهای کوچک تا متوسط معمولاً می‌توانند از سرور ابری یا سرور مجازی VPS استفاده کنند، زیرا توانایی پردازش برای میزان ترافیک کاربران این کسب‌و‌کارها را دارد.

این سرورها همچنین فوق‌العاده انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیر هستند، به این معنی که شما مقداری فضای ارتقا برای ظرفیت ذخیره‌سازی و پردازش را خواهید داشت.

با این حال، اگر کسب‌وکاری با حجم ترافیک بالا را اداره می‌کنید، احتمالاً به سروری با توانایی ذخیره‌سازی و توانایی پردازش بیش‌تری نیاز خواهید داشت.

یک سرور اختصاصی برای چنین مواردی انتخاب بسیار مناسبی است.

انتخاب منابع و سخت افزار سرور مناسب

علاوه بر تمام مواردی که به آن‌ها اشاره شد، بسیار مهم است که سرویسی را انتخاب کنید که پشتیبانی دائمی، دسترسی به شبکه و حداکثر آپتایم ممکن را برای شما فراهم کند. وب‌سایت‌هایی که روی سرورهایی با آپ‌تایم نامناسب قرار دارند، بسیار بیش‌تر مستعد تجربه کندی و افت سرعت یا lag، زمان لود طولانی‌تر، خرابی‌ها و درصد بیشتری از پرش (bounce) ترافیک کاربران هستند.

اگر مدیریت یک کسب‌و‌کار را بر عهده دارید، پیدا کردن یک شرکت میزبان سرور که پشتیبانی از نیازهای شما را تضمین می‌کند، گام مهمی برای کسب و کار در حال رشد شما و حضور پیوسته در فضای وب است.

با مراجعه به وب‌سایت مبین هاست می‌توانید در پلن‌های سرورها منابع سخت افزار سرور مورد نظر خود مانند هارد، رم، پردازنده و مواردی همچون پهنای باند و میزان ترافیک را مشاهده کنید و از میان آن‌ها پلن متناسب با نیازهای کسب‌و‌کار خود را تهیه نمایید.

در صورتی که مبین هاست را برای تهیه سرور خود انتخاب کنید می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق در رابطه با سخت افزارها و انتخاب بهترین سرور از مشاوره‌ی رایگان برخوردار شوید. کافیست در اولین زمان با مشاوران ما تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

هم‌چنین در صورت خرید سرور از مبین هاست، از پشتیبانی ۲۴ ساعته برخوردار خواهید بود و کارشناسان ما درست مانند یک هم‌تیمی در تمام مراحل در کنار شما هستند.

سلب‌ مسئولیتتیم تحریریه‌ سخت‌افزارمگ در تهیه‌ محتوای رپورتاژ نقشی نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.