مادربرد Z790 Aorus Elite AX گیگابایت – آماده میزبانی از Raptor Lake

Aorus در واقع برند پرمیوم Gigabyte محسوب می‌شود و معمولا مدل‌های حاضر در این خانواده برای گیمرها جذاب‌تر هستند. مادربرد Z790 Aorus Elite AX گیگابایت نیز در همین سری جای گرفته که قابلیت‌های فراوانی را ارائه می‌دهد اما در عین حال قیمت آن نیز چندان بالا نیست.

بُرد Z790 Aorus Elite AX از گزینه‌های ارتباطی متنوع، مدار تغذیه ۱۶ + ۱ + ۲ با پاور استیج‌های ۷۰ آمپری و غیره بهره می‌برد. در واقع این مدل امکانات سری Aorus را در قالبی مقرون به صرفه ارائه می‌دهد که ارزش بالایی دارد.

مادربرد Z790 Aorus Elite AX گیگابایت

مادربرد Z790 Aorus Elite AX گیگابایت
سوکت LGA1700
چیپست Z790
فرم فاکتور ATX
مدار تغذیه ۱۹ فاز (۷۰A MOSFET)
پورت‌های خروجی تصویر Display Port
HDMI
پورت‌های USB یک عدد USB 3.2 Gen 2×۲ Type C
دو عدد USB 3.2 Gen 2
سه عدد USB 3.2 Gen 1
چهار عدد USB 2.0
پورت شبکه یک عدد ۲.۵GbE
جک صدا Analog + SPDIF
PCIe x16 Gen 5.0 x16
Gen 4.0 x16 (x4)
Gen 3.0 x16 (x4)
PCIe x8 ندارد
PCIe x4 ندارد
PCIe x1 ندارد
اسلات حافظه چهار عدد
اسلات M.2 جهار عدد M.2 PCIe Gen 4.0
پورت SATA شش عدد SATA 3
کنترلر شبکه Realtek ۲.۵GbE
وای فای / بلوتوث Intel Wi-Fi 6E AX211
کنترلر صدا Realtek

به غیر از دو کانکتور برق ۸ پین این مادربرد از دو هِدِر برای خنک کننده پردازنده استفاده می‌کند و در کنار آنها دو هِدِر LED نیز حضور دارند تا بتوانید از طریق نرم افزار RGB Fusion 2.0 نورپردازی سیستم خود را کنترل کنید. در بین پورت‌های SATA و کانکتور ۲۴ پین برق دو کانکتور پنل جلو USB Type A و USB Type C به همراه یک هِدِر تاندربولت وجود دارد. کمی پایین‌تر نیز همانطور که گفته شد ۶ پورت SATA قابل مشاهده هستند.

مادربرد Z790 Aorus Elite AX گیگابایت

در سمت راست و پایین شاهد سوییچ راه اندازی مجدد به همراه باتری CMOS هستیم. کانکتور پنل جلو نیز کمی پایین‌تر از این دو قرار گرفته است. در کنار آنها البته چند هِدِر فن دیگر وجود دارد و همچنین سوییچ QFlash-Plus در همین قسمت تعبیه شده.

زیر هیت سینک‌های در نظر گرفته شده همانطور که گفتیم مدار تغذیه ۱۶ + ۱ + ۲ فاز قرار گرفته که از پاور استیج‌های اسمارت ۷۰ آمپری بهره می‌برد تا پردازنده‌های نسل سیزدهم Core اینتل را پشتیبانی کند. باید به ابعاد عظیم هیت سینک M.2 نیز اشاره کنیم که حقیقتا جالب توجه است.

مادربرد Z790 Aorus Elite AX گیگابایت

در حالی که تعداد نسبتا زیادی از پورت‌های USB 2.0 در پنل پشتی وجود دارند اما در میان اکثر مادربردهای Aorus Elite AX تقریبا تمام پورت‌های مورد نیاز را در اختیار دارد. USB 3.2 در هر دو نوع Type A و Type C به همراه USB 3.2 Gen 2×۲. شبکه Intel 802.11ax 2T2R WiFi 6E نیز از دیگر نکات مهم است. البته که آنتن‌های وای فای نیز مشاهده می‌شوند.

قابلیت‌های انحصاری گیگابایت

طراحی انحصاری گیگابایت برای بُردهای شرکت که استفاده از دو برابر مس را به همراه دارد، مسیرهای با قدرت کافی را بین قطعات فراهم می‌کند تا بارهای کاری بالاتر از معمول را تحمل کرده و گرما را از قسمت‌های حیاتی تامین توان پردازنده دور کنند. چنین چیزی باعث می‌شود مطمئن شویم که مادربرد می‌تواند بار کاری افزایش یافته را تحمل کند، امری حیاتی در زمان اورکلاک.

قابلیت‌های انحصاری گیگابایت PCB با دو برابر مس

صدای هوشمند

کنترلر صدای با کیفیت با شناسایی هوشمند هدفون به شکل اتوماتیک آمپدنس دستگاه صدای شما را شناسایی کرده تا از مشکلاتی مانند صدای پایین و اعوجاج جلوگیری کند. با سری جدید کنترلرهای صدای VB، صدای خود را به شکلی واضح از طریق کانکتورهای میکروفون SNR که تا ۱۱۰ / ۱۱۴ دسیبل بالا می‌روند، استریم کنید.

قابلیت‌های انحصاری گیگابایت صدای هوشمند

استایل Gigabyte

با مادربردهای Gigabyte فناوری RGB Fusion 2.0 حالا با نورپردازی قابل آدرس دهی حتی بهتر نیز به نظر می‌رسد. RGB Fusion 2.0 به کاربران اجازه می‌دهد تا به کنترل نورپردازی آنبُرد، اکسترنال و قابل آدرس دهی بپردازند. این برنامه همین حالا نیز با الگوها و رنگ‌های مختلفی همراه است و پشتیبانی از Addressable LED فراهم شده. مادربردهای Gigabyte از نوارهای نورپردازی قابل آدرس دهی ۵v و تا ۳۰۰ قطعه LED را پشتیبانی می‌کنند. 

خنک کنندگی Gigabyte

قابلیت‌های انحصاری گیگابایت Smart Fan 6

با Smart Fan 6 کاربران می‌توانند مطمئن باشند که سیستم گیمینگ آنها همیشه عملکرد خود را حفظ کرده و خنک بماند. با Smart Fan 6 شما می‌توانید هدرهای فن خود را وادار کنید تا با چند سنسور مختلف روی مادربرد ارتباط داشته باشند. حالا نه تنها هِدِرها از فن‌هایی با هر دو حالت ولتاژ و PWM فعالیت می‌کنند، بلکه مادربرد با خنک کننده‌های مایع نیز سازگاری بالاتری خواهد داشت.

Fan Stop

دست یابی به سوکت کامل با Fan Stop. این فناوری هر فن روی سیستم را وادار می‌کند که در زمان کاهش دما از کار بایستد. فن‌ها با استفاده از داده‌هایی که سنسورهای دمای مادربرد فراهم می‌کنند، در یک دمای خاص متوقف خواهند شد. تمام این امور می‌تواند توسط شما شخصی سازی شود.

محافظ اسلات‌های حافظه و PCIe

طراحی نوآورانه محافظ استیل یک تکه از سوی گیگابایت باعث می‌شود اسلات‌های PCIe قدرت اضافه‌ای که برای پشتیبانی از کارت گرافیک‌های سنگین نیاز است را پیدا کنند.  همین طراحی برای اسلات‌ها از اعوجاج و همچنین خم شدگی مادربرد جلوگیری می‌کند.

قابلیت‌های انحصاری گیگابایت محافظ اسلات‌های حافظه و PCIe

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.