مدیاتک با پردازنده ۳ نانومتری برای زمین‌زدن اپل و کوالکام خیز برمی‌دارد

2022 11 mediatek chip soc graphic illustration motherboard 638bb9148b284bb39ca513dd

گفته می‌شود مدیاتک برای نسخه‌ی جدید پردازنده‌‌های پرچمدارش یعنی دیمنسیتی ۹۴۰۰ از نسل دوم لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد تا رقابتش با کوالکام و اپل هیجان‌انگیزتر از همیشه شود.

TSMC سال گذشته پردازنده‌های A17 Pro و M3 موجود در گوشی آیفون و لپ تاپ مک بوک را براساس نسل اول لیتوگرافی ۳ نانومتری موسوم به N3B تولید کرد. به ادعای دیجیتال‌چت‌استیشن، مدیاتک مشتری نسل دوم این فرآیند (احتمالا N3E) برای دیمنسیتی ۹۴۰۰ خواهد بود.

گفته می‌شود لیتوگرافی N3E بازده و عملکرد پردازنده را بهبود می‌بخشد و هزینه‌ی تولید و قیمت پردازنده را کاهش می‌دهد که مستقیماً می‌تواند روی قیمت گوشی یا حاشیه‌ی سود شرکت‌های گوشی‌ساز تأثیر بگذارد.

مقالات مرتبط

فعلاً جزئیاتی از ویژگی‌های پردازنده‌ی جدید مدیاتک در دست نیست اما ظاهراً از هسته‌ی قدرتمند Cortex-X5 بهره خواهد برد و مانند نسل کنونی هسته‌های کم‌مصرف ندارد.

از سوی دیگر گفته می‌شود کوالکام در اسنپدراگون ۸ نسل ۴ به هسته‌های Oryon روی می‌آورد که در پردازنده‌ی کلاس لپ‌تاپ اسنپدراگون ایکس الیت استفاده شده است. بنابراین سال ۲۰۲۴ رقابت جذابی را بین اپل، کوالکام و مدیاتک شاهد خواهیم بود.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.