متا هوش مصنوعی انسان‌گونه را متن‌باز می‌کند

2022 11 meta facebook logo ice blue 638bb90ae60c0026b825605d

در حالی که اکثر شرکت‌ها بر هوش مصنوعی مکالمه‌محور متمرکز هستند، به نظر می‌رسد که متا اهداف بلندپروازانه‌تری در سر دارد و به فکر توسعه‌ی هوش جامع مصنوعی (AGI) است.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل متا، می‌گوید شرکت او در حال حاضر روی AGI یا همان هوش مصنوعی انسان‌گونه متمرکز شده است. دو تیم تحقیقاتی FAIR و GenAI متا برای توسعه‌ی این نوع از هوش مصنوعی در حال فعالیت هستند و تلاش می‌کنند که آن را به صورت متن‌باز (Open Source) ارائه کنند.

زاکربرگ در پستی جدید درباره‌ی اهداف متا گفت: «به‌روزرسانی‌هایی در زمینه‌ی هوش مصنوعی در راه است. چشم‌انداز بلندمدت ما این است که هوش مصنوعی انسان‌گونه را متن‌باز کنیم تا به‌طور گسترده در دسترس همه‌ی کاربران قرار گیرد و از ویژگی‌های آن بهره‌مند شوند.»

مدیرعامل ۳۹ ساله‌ی متا در ادامه گفت: «ما برای پیش‌برد این هدف از دو تیم تحقیقاتی خود یعنی FAIR و GenAI استفاده خواهیم کرد. متا اکنون در حال آموزش مدل نسل بعدی هوش مصنوعی مولد Llama 3 است.»

مقالات مرتبط

مارک زاکربرگ در ادامه به هدف دیگر متا اشاره کرد: «یکی دیگر از اهداف متا این است که زیرساخت‌های محاسباتی دقیقی را که شامل ۳۵۰ هزار کارت گرافیک انویدیا H100 تا پایان امسال و ۶۰۰ هزار گرافیک H100 در مجموع می‌شود، ایجاد کند. متا همچنین گام‌هایی به سوی پیشرفت در زمینه‌ی دستگاه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند عینک‌ هوشمند Ray Ban Meta برداشته است.»

یان لیکان، دانشمند ارشد متا، در ماه دسامبر (آذر و دی) گفته بود که احتمالا «ابر هوش مصنوعی» به‌زودی از راه خواهد رسید؛ اما او معتقد است که سیستم‌های هوش مصنوعی کنونی هنوز چندین دهه تا رسیدن به سطح قابل قبولی از ادراک احساسات فاصله دارند و هوش مصنوعی فعلی تنها در سطح سگ و گربه است و تا رسیدن به سطح هوش انسان راه درازی در پیش دارد.

Adblock test (Why?)

منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.