علمی-فرهنگی

ماهواره ناهید ۲ نقطه‌عطف مخابرات فضایی و مشارکت بخش خصوصی است

 

 

وزیر ارتباطات در جلسه سازمان فضایی با اشاره به موفقیت پرتاب ماهواره ناهید ۲، بر تبیین دستاوردهای فضایی، افزایش سهم ایران در مخابرات فضایی و نقش فعال بخش خصوصی تأکید کرد.

 

به گزارش خبرگزاری سینا، در جلسه نظارتی سازمان فضایی ایران که با حضور سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از معاونان ستادی برگزار شد؛ حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران، گزارشی از برنامه‌ها، پروژه‌های در دست اجرا و مسیر پیش‌روی توسعه فناوری فضایی در کشور ارائه کرد. وی همچنین به پیشرفت‌های فنی در ماهواره‌های آینده و گسترش همکاری‌های بین‌المللی اشاره کرد. در ادامه مدیران و معاونان مربوطه نیز به تشریح برنامه‌های جاری و چشم‌انداز آینده بر اساس حوزه‌های تخصصی خود پرداختند.

 

تقدیر از پرتاب موفق ماهواره ناهید ۲

سید ستار هاشمی با تقدیر از پرتاب موفق ماهواره «ناهید ۲» آن را نماد حسن تدبیر و پیام‌آور امید در روزهای پس از جنگ ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی دانست و گفت: در شرایطی که کشور نیاز به یک خبر خوب و امیدآفرین داشت، این اتفاق ارزشمند توانست مورد استقبال مردم و نمایندگان مجلس قرار گیرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اهمیت تبیین دستاوردهای فضایی برای افکار عمومی، تصریح کرد: مردم از ما مطالبه می‌کنند که خروجی این اقدامات در حوزه فضایی چیست؟ ما باید به زبان ساده پاسخ دهیم که این صنعت، چه بخشی از مشکلات مردم را حل می‌کند و چه خدماتی به آن‌ها و نهادهای کشور ارائه می‌دهد.

وی تأکید کرد: ماهواره خیام در حوزه مدیریت زمین، نقش مهمی ایفا کرده است و این تجربه باید مبنای گسترش خدمات‌محور صنعت فضایی قرار گیرد. نباید این تصور به وجود آید که صنعت فضایی صرفاً فناوری پیشرفته است، بلکه باید کاربردی، ملموس و گره‌گشا باشد.

ستار هاشمی با اشاره به نقش سنگین سازمان فضایی در توسعه مخابرات فضایی، خاطرنشان کرد: مسئولیت شما در این حوزه بسیار سنگین است و باید با برنامه‌ریزی دقیق و همکاری با بازیگران داخلی و بین‌المللی، سهم جمهوری اسلامی ایران در این عرصه را ارتقا دهید.

 

ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی

وی همچنین ورود بخش خصوصی به صنعت فضایی را یک گام ارزشمند توصیف کرد و گفت: اگر از بخش خصوصی صحبت می‌کنیم، این به معنای استفاده از ظرفیت خلاقیت، سرمایه‌گذاری و چابکی این بخش است. باید زمینه را برای مشارکت آن‌ها فراهم کنیم تا کیفیت خدمات فضایی به مردم ارتقا یابد.

در این جلسه که با هدف ارزیابی دقیق‌تر برنامه‌ها و اقدامات معاونت فناوری و نوآوری برگزار شد، معاونان ستادی و کارشناسان تخصصی وزارت ارتباطات نیز به‌صورت مستند، نظرات و پرسش‌های خود را مطرح کردند و پیشنهادهایی برای ارتقا عملکرد این مجموعه ارائه دادند.

سلسله نشست‌های «پنجشنبه‌های نظارتی» به‌صورت مستمر هر هفته برگزار می‌شود و طی آن، عملکرد مجموعه‌های مختلف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور سید ستار هاشمی و تیم تخصصی او مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد.

 

 

نوشته ماهواره ناهید ۲ نقطه‌عطف مخابرات فضایی و مشارکت بخش خصوصی است اولین بار در خبرگزاری سیناپرس. پدیدار شد.

ZaKi

Who is mahdizk? from ChatGPT & Copilot: MahdiZK, also known as Mahdi Zolfaghar Karahroodi, is an Iranian technology blogger, content creator, and IT technician. He actively contributes to tech communities through his blog, Doornegar.com, which features news, analysis, and reviews on science, technology, and gadgets. Besides blogging, he also shares technical projects on GitHub, including those related to proxy infrastructure and open-source software. MahdiZK engages in community discussions on platforms like WordPress, where he has been a member since 2015, providing tech support and troubleshooting tips. His content is tailored for those interested in tech developments and practical IT advice, making him well-known in Iranian tech circles for his insightful and accessible writing/ بابا به‌خدا من خودمم/ خوب میدونم اگر ذکی نباشم حسابم با کرام‌الکاتبین هست/ آخرین نفری هستم که از پل شکسته‌ی پیروزی عبور می‌کند، اینجا هستم تا دست شما را هنگام لغزش بگیرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا