لیست خوراکی های حساسیت زا و علائم حساسیت + حساسیت در کودکان

تصور کنید یک روز ناخودآگاه دچار خارش و حساسیت پوستی، مشکلات گوارشی یا سرفه می‌شوید و هرچه فکر می‌کنید نمی‌توانید دلیل آن را پیدا کنید. در این مواقع باید به خوراکی‌ها و غذاهایی که میل کرده‌اید فکر کنید. احتمال دارد خوراکی‌های حساسیت زا مصرف کرده و دچار آلرژی شده باشید. بسیاری از مواد غذایی و خوراکی‌های مختلف باعث بروز حساسیت می‌شوند. از جمله این مواد غذایی می‌توان به تخم‌ مرغ، شیر گاو و بادام زمینی اشاره کرد. در این مقاله از دیجی‌کالا مگ به خوراکی‌های حساسیت‌زا و علائم مصرف آن‌ها اشاره کرده‌ایم. اگر می‌خواهید از ابتلا به حساسیت جلوگیری کنید با ما همراه باشید.

۹ خوراکی حساسیت زا که روزمره مصرف می‌کنید

بیش از ۱۷۰ خوراکی جزو مواد غذایی حساسیت‌زا هستند. با مصرف این خوراکی‌ها، بدن آن‌ها را ماده‌ای مضر تشخیص می‌دهد و سیستم ایمین تمام توان خود برای دفع این مواد غذایی را به کار می‌گیرد، هیستامین تولید می‌کند و در نهایت باعث بروز حساسیت می‌شودو در میان مواد غذایی حساسیت زا،  ۹ ماده از مهم‌ترین عوامل حساسیت هستند. این ۹ خوراکی عبارتند از:

  • تخم مرغ: تقریبا ۲% کودکان در سراسر جهان به تخم مرغ حساسیت دارند. برخی از این کودکان به زرده و برخی دیگر به سفیده تخم مرغ حساسیت دارند. این حساسیت ممکن است تا ۱۶ سالگی همراه آن‌ها باشد. برخی از افراد با میل کردن تخم مرغ آب‌پز دچار حساسیت نمی‌شوند.

۱۳ فایده‌ی بی‌نظیر مصرف روزانه‌ی تخم‌مرغ برای سلامتی بدن

تخم مرغ گرید A مرغداران مرکز بسته 20 عددی

۱۲۳,۰۰۰ تومان

  • بادام زمینی: حساسیت به مواد موجود درون بادام زمینی یکی از آلرژی‌های رایج در سراسر دنیاست. معمولا این حساسیت در بین بزرگسالان رایج است و تنها ۲۰ % کودکان جهان به آن مبتلا هستند که بسیاری از آن‌ها با افزایش سن دیگر به بادام زمینی حساسیت نخواهند داشت.

۱۱ مورد از خواص بادام‌ زمینی که شاید ندانید (و عوارض جانبی)

  • آجیل: مواد غذایی تشکیل‌دهنده آجیل با مواد موجود درون بادام زمینی یکسان نیست اما نیمی از افرادی که به بادام زمینی حساسیت دارند، به دیگر آجیل‌ها حساسیت دارند. هر سال و با گذر زمان، افراد بیشتری به حساسیت به این دانه‌های خوشمزه دچار می‌شوند. مهم‌ترین دانه‌های حساسیت زا در آجیل، بادام درختی، بادام هندی و گردو هستند. باید خاطر نشان کنیم مواد حساسیت زای درون آجیل نسبت به مواد حساسیت زای درون بادام زمینی خطر کمتری دارند.
  • شیر گاو: حساسیت به شیر گاو یکی از شایع‌ترین حساسیت‌ها در میان کودکان است. ۲۰% کودکان تا چهار سالگی دچار آلرژی می‌شوند و ۸۰حساسیت % آن‌ها به شیر تا پایان ۱۶ سالگی از بین می‌رود. حساسیت به شیر با عدم هضم لاکتوز یکی نیست. بدن فردی که به شیر حساسیت دارد ناخودآگاه در برابر پذیرفتن شیر به عنوان یک ماده غذایی مقاومت می‌کند و باعث بروز آلرژی می‌شود.
شیر پرچرب دومینو - 125 میلی لیتر بسته 12 عددی
۲۰ %

۸۴,۰۰۰

۶۷,۲۰۰ تومان

  • ماهی: بسیاری از افراد از زمان کودکی حساسیت به ماهی را تجربه می‌کنند، اما ممکن است این حساسیت تا بزرگسالی تشخیص داده نشود. از مهم‌ترین ماهی‌هایی که باعث بروز حساسیت می‌شوند عبارتند از:
  • سالمون
  • ماهی تن
  • تیلاپیا
  • قزل آلا
  • شاه ماهی
  • اره ماهی
  • میگو: حساسیت به غذاهای دریایی از جمله میگو، از حساسیت‌های رایج میان کودکان و بزرگسالان است. افرادی که به میگو حساسیت دارند، احتمالا نسبت انواع صدف و خرچنگ نیز حساسیت داشته باشند.
میگو پلویی مهیا پروتئین - 450 گرم
۱۰ %

۱۸۴,۰۰۰

۱۶۵,۶۰۰ تومان

  • گندم: در بسیاری از کشورها، کودکان قبل از ۱۲ سالگی حساسیت به گندم و فراورده‌های آن را تجربه می‌کنند. گلوتن موجود درون گندم باعث بروز این حساسیت می‌شود. بنابراین اگر کودک شما به گندم حساسیت دارد می‌توانید از مواد غذایی بدون گلوتن استفاده کنید. استفاده از نان‌های جو نیز ممکن است باعث بروز حساسیت در کودکان و بزرگسالان شود.
  • سویا: اگر به بادام زمینی حساسیت دارید، ممکن است به سویا نیز حساسیت داشته باشید. البته این نوع حساسیت در میان نوزادان و کودکان نسبت به بزرگسالان رایج‌تر است. همچنین باید در انتخاب لبنیات مانند شیر، بستنی یا پنیر، به دلیل ترکیبات موجود در آن‌ها، دقت کنید.
کنسرو مایه ماکارونی و لازانیا با سویا و قارچ روژین - 420 گرم

۴۲,۰۰۰ تومان

  • کنجد: ممکن است با مصرف کنجد دچار شکم درد، تهوع، مشکلات تنفسی، خارش گلو، سوزش سینه و استفراغ شوید. اگر به این خوراکی حساسیت دارید، باید از مصرف نان‌ها کنجددار، شیرینی‌های کنجددار و روغن کنجد پرهیز کنید.

فهرستی از سایر خوراکی‌های حساسیت زا در ادامه نوشته شده است:

کدوسبز انواع گوجه فرنگی سیب زمینی سفید
خربزه گلابی هلو
کیوی آلو پیاز
هنداونه کرفس سیر
نارنگی فندوق گل کلم
موز گیلاس و توت فرنگی هویج
خیار گشنیز کلم
سیب زیره سیاه کلم بروکلی
زردآلو رازیانه فلفل سیاه
سیب زمینی خام فلفل دلمه‌ای خردل
آویشن پونه باقلا

nuts 3

علائم حساسیت به خوراکی‌ها

حساسیت به مواد غذایی و خوراکی‌ها معمولا با نشانه‌های مختلفی خود را نشان می‌دهند. این علائم در برخی از افراد با شدت کمتر و در برخی از افراد با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهند. این علائم عبارتند از:

  • احساس سرگیجه یا سبک شدن سر
  • خارش پوست و کهیر
  • تورم لب‌ها و چشم‌ها
  • سرفه، خس خس سینه، تنگی نفس، تنفس پر سروصدا
  • عطسه، خارش، آبریزش، مسدود شدن (کیپ شدن) بینی
  • شکم درد
  • اسهال
  • استفراغ

ممکن است بلافاصله پس از مصرف خوراکی‌ها یا چند روز پس از میل کردن آن‌ها این علائم را مشاهده کنید. اگر نمی‌توانید آب دهان خود را قورت دهید، رنگتان پریده است، به شدت خواب‌آلود شده‌اید یا سرعت تنفستان بیشتر شده است، باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

برای کاهش علائم ناشی از مصرف خوراکی‌های حساسیت زا می‌توانید از عسل، کلم کالی، سیر و میوه پاپایا استفاده کنید.

عسل

عسل کنار ارگانیک اورازان - 250 گرم

۱۸۰,۵۰۰ تومان

حساسیت به خوراکی‌ها در کودکان

کودکان و نوزادان نسبت به بزرگسالان، در معرض حساسیت‌های غذایی بیشتری هستند. در صورت مشاهده علائم حساسیت در کودکان خود، طبق دستور پزشک می‌توانید از مواد غذایی زیر برای درمان آن‌ها استفاده کنید:

  • انواع میوه و سبزیجات: سبزیجات با برگ‌های سبز مانند انواع کاهو، اسفناج و کلم و میوه‌های حاوی ویتامین ‌C مانند توت فرنگی و سایر توت‌ها و پرتقال و زغال اخته، خیار، گوجه و سبزیجات خانواده کدو برای کودکان مبتلا به حساسیت‌های غذایی مناسب هستند.
  • ماهی‌های چرب: امگا ۳ موجود درون برخی از ماهی‌ها به کاهش علائم آلرژی در کودکان کمک می‌کند.
  • برخی از حبوبات: عدس و لوبیا سفید از جمله حبوباتی هستند که احتمال ابتلا به حساسیت پس از مصرف آن‌ها کمتر است.

نخود همدل - 900 گرم

۱۰۱,۰۰۰

تومان

لپه همدل- 900 گرم

۹۷,۰۰۰

تومان

حبوبات

اقدامات لازم برای جلوگیری از بروز حساسیت به خوراکی‌ها

برای این که بتوانید از ابتلا به حساسیت به خوراکی‌های مختلف جلوگیری کنید، راهکارهای مختلفی وجود دارد. این راهکارها عبارتند از:

  • مطالعه منوی غذایی رستوران‌ها: برچسب مواد غذایی و منوی رستوران‌ها و کافه‌ها را با دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید در غذایی که سفارش می‌دهید مواد حساسیت زا وجود ندارد.
  • اطلاع دادن به افراد مختلف: به دوستان، اعضای خانواده، مسئولین مهد کودک و مدرسه فرزندانتان در مورد آلرژی خود یا کودکانتان اطلاع دهید.
  • اطلاع دادن به خدمه پرواز: اگر با هواپیما سفر می‌کنید، حتما قبل از سفر خدمه را در جریان آلرژی خود بگذارید.
  • همراه داشتن آنتی‌ هیستامین: آنتی هیستامین از بروز حساسیت‌های خفیف جلوگیری یا آن‌ها درمان می‌کند.
  • همراه داشتن دفتر: همیشه یک دفترچه یادداشت و خودکار همراه خود داشته باشید. مواد غذایی و علائمی که پس از مصرف آن‌ها دارید را درون دفترچه یادداشت بنویسید. با این کار به مرور درباره خوراکی‌های حساسیت زا و واکنش بدنتان به آن خوراکی‌ها اطلاعات بیشتری کسب می‌کنید و از بروز حساسیت‌های بعدی جلوگیری خواهید کرد.

به خاطر داشته باشید، غذاها را بدون بررسی محتویات آن‌ها میل نکنید و بدون صحبت با پزشک و متخصص تغذیه، هیچ غذایی را بدون دستور آن‌ها از برنامه خود حذف نکنید.

سخن آخر

اگر تا حالا با علائمی مانند آبریزش بینی، سوزش گلو یا خارش پوست پس از مصرف غذاها مواجه شده باشید احتمالا دچار حساسیت به مواد غذایی شده‌اید. ماهی و میگو، تخم مرغ، شیر گاو و آجیل مهم‌ترین غذاهایی هستند که باعث بروز این حساسیت می‌شوند. برای پرهیز از مصرف خوراکی‌های حساسیت‌زا قبل از سفارش دادن غذا در رستوران‌ها منوی آن‌ها را کامل مطالعه کرده و مسئولین رستوران را هم در جریان حساسیت خود قرار دهید. حتما همیشه دفترچه‌ای برای یادداشت مواد غذایی و علائم پس از مصرف آن‌ها همراه خود داشته باشید. اگر فرزندتان دچار حساسیت به مواد غذایی است، پس از مشورت با پزشک می‌توانید انواع میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین c و ماهی‌های چرب و حاوی امگا ۳ را برای آن‌ها تهیه کنید.

منبع

schoolnutrition.org

Adblock test (Why?)

لینک منبع خبر


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.